Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Jij neemt de vrijheid enkel het geluid en de mogelijkheden van het apparaat mee te laten wegen.
Ik neem graag de vrijheid de door jou eerder in een thread over de Access Virus genoemde variabelen ook mee te laten wegen.

met het risico dat we het dan nog wel even hebben over Skeletor z'n retoriek ipv de 909. Wel een goed punt, overigens.

Gisteravond een mooie vergelijking, 909 kick versus Drumazon, rechtstreeks via m'n Metric Halo. Beide zonder fx en de Drumazon mist echt een heel stuk van de 909-kick, ergens in het lage mid. De decay is hetzelfde, de attack kan er mee door, maar de body ontbreekt gewoon totaal. Nepheton en de 808 verhouden zich een stuk beter tot elkaar.

En veel plezier Vcovca, maar ik vrees dat vriend schedel zich nog wel even gaat herhalen hier. Laat de iPad maar thuis, anders vreet je maar jezelf op ipv een fraai stukje taart...

Het kernpunt van de discussie, zo lijkt het, maar ik heb niet alle 43 pagina's van deze discussie gelezen, is of de subjectieve ervaring van het hebben van een echte 909 relevant is voor het beoordelen van de kwaliteit van het instrument an sich. Kwaliteit zou je kunnen definiƫren als: de muziek die je er uiteindelijk mee maakt. Vergelijking in een AB test lijkt mij te krap als definitie:

Skeletvm schreef:
Iemands subjectieve gevoelens omtrent workflow en hands on control zijn niet vast te stellen en bijgevolg niet te vergelelijken in een AB test en zeggen al helemaal niets over vervangbaarheid.

...is jouw mening. Dat iets niet objectief vast te stellen is wil niet zeggen dat het helemaal geen rol speelt. Ik denk namelijk dat deze subjectieve ervaring wel degelijk van belang is of het nu meetbaar is of niet.

Dat je 'm 1 op 1 na zou kunnen maken leidt volgens mij geen twijfel. Of dat gebeurt is, is een tweede.

Dat komt toch omdat het tegenwoordig automatisch correct wordt gespeld door de computer als je het fout schrijft...of is doet synthforum dat het is wel raar want als ik b.v sequencer tik dan verandert iets dat automatisch in sequensen en met een heleboel andere worden ook

We dwalen wel af, kernpunt is of de 909 iets unieks heeft. Als dat workflow is, is dat workflow. Niks mis mee. Dat dat subjectief zou zijn is meer een stokpaardje van onze chef schedel ipv dat het echt iets toevoegt aan het inzicht aangaande de 909 en wat mensen er nou zo aan waarderen. En of dat terecht is.

Nu (leve SF) een tijdlang een 909 hier.... Heb eerder veel gedaan met samples, maar als je hem hebt, nothing beats the real thing.... Maar of dat essentieel / onvervangbaar is, hangt van af wat voor muziek je maakt. Voor oude house stijl als chicago, Robin S, Tyree, Derrick May etc heb je een echte nodig, hoef je ook niet veel aan te editen, deden ze toen ook niet... Mix is snel vol met 909, tracks werden toen daar omheen gebouwd. Maar als je hem inpast in andere stijlen (en dus meer gaat eq'en, compr..), kun je wrs ook met samples een heel eind komen. Idd zijn er veel pre-processed, maakt het mixen wel makkelijker

:)

als je ambient maakt is een 909 heel goed vervangbaar :D

Is het ook niet gewoon zo dat in de jaren 90 dance minder werd geexperimenteerd en men standaard een 909 pakte voor house muziek?
Tegenwoordig is er veel meer mogelijk qua editten op de computer en zijn mensen door internet meer op de hoogte van verkrijgbare sounds..
Voor 98 was internet niet zo gangbaar.. en moest je je door muziekmagazines en bezoekjes aan de muziekwinkel op de hoogte brengen..

Nu is die 909 geeneens meer zo nodig en is niet meer dominant.. ik hoor hem nog weinig eigenlijk..

de 90s was muzikaal gezien interessanter dan alles na 2000...

je kreeg drum n bass, big beat, grunge, digital hardcore, aphex twin/bjork achtige dingen, triphop, underworld leftfield chemicals enz enz
ook veel crap maar in verhouding veel minder crap dan nu

Wat een onzin is dat toch ook weer
Alsof alle dnb interessaant was.. Of elke nieuwe stroming
Tracks zijnafzonderlijk gezien muzikaal interessant of niet
Een stroming niet

...

Tot nu toe is er geen van de posters op mijn conclusie er in geslaagd om op ernstige basis met gefundeerde argumenten te trachten feiten te weerleggen.
ze slagen er enkel in om met zeer persoonlijk gerichte , offtopic idiote opmerkingen (die als doel hebben iemand persoonlijk te raken ) deze thread te verzieken.
ik twijfel helemaal niet meer aan hun verstandsvermogen waarvan ze zelf bewijzen dat het heel erg beperkt is.

Voel je niet zo persoonlijk aangevallen man, deze hele thread is verzand in onzin en geouwehoer.

Ik vraag me af of TS zijn vraag nu afdoende is beantwoord of dat hij misschien nog ergens twijfels over heeft. :W

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back