Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
En anders ben je dus niet creatief...?
niet JE in het algemeen maar Onrust NV nutuulk... daarom zei ik daaronder ook weer "je bent toch creatief of niet"... JE was wederom niet algemeen :D daarmee werd er dus niet gezegt dat alle 909 gebruikers niet crea zijn... t'is een queeste van even goed leeschen...

maar goed, idd...

Laatst gewijzigd:
de TR-909 is leuk voor gabbermuziek.
maar dat is inmiddels net zo gedatteerd als de tr-909 zelf.

hoewel, ik vind pilldriver nog steeds wel erg gaaf.
dat nummer bestaat slechts uit een TR-909 kick en wat effecten...

super!

maargoed... ik lijk wel een ouwe rockabilly :peukie:

Dit is pas creatief met je 909 en efx!!!!

niet JE in het algemeen maar Onrust NV nutuulk... daarom zei ik daaronder ook weer "je bent toch creatief of niet"... JE was wederom niet algemeen :D daarmee werd er dus niet gezegt dat alle 909 gebruikers niet crea zijn... t'is een queeste van even goed leeschen...

maar goed, idd...

Ik geloof dat 909's wel dodelijk voor je humor kan zijn..... Wat 1 drukte allemaal. Of heeft dat ook met creativiteit te maken ? :dubbel:

Fokin hell!!! Die Beyond - Bang track is echt zoooooo dik!! Weer wat geleerd vandaag... 8D
Pilldriver heeft dezelfde opzet, maar vind ik toch teveel hardcore en kwam een paar jaar later.

Odd Sins van Curley is nog zo een... = nog dikker.

Hoe kregen die gasten dat toendertijd en ik in deze tijd dat voor elkaar? Oversturen op de mixer en dan met eq pielen????
Lijkt me toch niet dat ze heel veel spullen ter beschikking hadden...

tja de 909, ik denk juist als je een 909 "nodig" hebt om house te maken dat je dan niet creatief bent met wat je wel hebt..

tja de 909, ik denk juist als je een 909 "nodig" hebt om house te maken dat je dan niet creatief bent met wat je wel hebt..

De vraag was ook "is de TR-909 echt zo onvervangbaar" en niet of je hem "nodig" hebt om house te maken. Moet wel zeggen dat het vooral in synthesizer land is dat het gros van de mensen denkt dat je alles maar kan imiteren met iets anders, of kan vervangen door een soortgelijk iets of software variant. Met modelling zijn ze overal bezig natuurlijk maar een TR-909 is net zo vervangbaar als een het jazz willen spelen met een rock-drumkit (grote maten toms en bass) ipv een compact jazz setje met de ujuiste vellen en maten, een dikke overstuurde rockpartij neerzetten met een nylon string gitaartje of desnoods een single coil standaard telecaster ipv een dikke Les Paul met een ouwe Marshall. Je kan een heel eind komen maar het is bij een TR-909 ook de complete packadge van de sounds, mogelijkheden, werkwijze, layout (totale UI) dus enz...waarom mensen uitwijken naar een origineel ipv een alternatief.

Elk apparaat en instrument heeft z'n plek. Dat geldt in mindere mate misschien in synth land door alle overlap in workstations en romplers maar zelfs daar zijn sommige niet onderling inwisselbaar. Dat is wat er soms vergeten wordt aan synth-related hardware, dingen simpel als een output circuit wat binnen 1 lijn synth onwijs veel verschil kan uitmaken tussen 2 modellen.
Voor sommige geluk omdat er heeeeel veel goede hardware nu voor een prikkie te kopen is. En van sommige apparaten waarvan het wel algemeen geaccepteerd wordt dat ze iets speciaals hebben zie je de prijzen ook stabeil blijven danwel stijgen. Soms wordt dat ook overdreven maar toch...

Mijn conclusie is dan ook, maar dat is mijn mening (en dat ondanks dat ik niets met een TR-909 kan, er geen feeling mee heb en geen dingen doe waar ik hem nodig zou hebben of geen alternatief kan gebruiken): voor een bepaalde werkwijze of live-set bijv (en er wordt ook veel 'live' in de studio opgenomen met die bakken) is een TR-909 onmisbaar als instrument ansich, niet alleen de sound. Een gitarist heeft ook z'n voorkeur in gitaar waar hij het liefst op speelt terwijl er genoeg alternatieven zijn voor die ene die zijn voorkeur geniet. Alleen of die gitaar daarmee echt vervangbaar is, nee zeker niet. Zo ook met die TR

Tja wat is Creatief,
Op een canvas poepen, uitsmeren en in 'n galerij hangen is ook creatief voor sommige mensen.
Ik vind het persoonlijk pas creatief worden als je die canvas met poep ook daadwerkelijk weet te verkopen.

Fokin hell!!! Die Beyond - Bang track is echt zoooooo dik!! Weer wat geleerd vandaag... 8D
Pilldriver heeft dezelfde opzet, maar vind ik toch teveel hardcore en kwam een paar jaar later.

Odd Sins van Curley is nog zo een... = nog dikker.

Hoe kregen die gasten dat toendertijd en ik in deze tijd dat voor elkaar? Oversturen op de mixer en dan met eq pielen????
Lijkt me toch niet dat ze heel veel spullen ter beschikking hadden...

Volgens mij werd het inderdaad op die manier gemaakt, maar ik vind er eerlijk gezegd niet echt veel aan, bijna net zo simpel gemaakt als de tijd dat je met alleen een distorted 909 kick en EQ/delay al een release had op thunderdome... :erm:

mijn TR-909 is best vervangbaar dor een andere TR-909...
zo erg ben ik niet gehecht aan dat ding

Tja wat is Creatief,
Op een canvas poepen, uitsmeren en in 'n galerij hangen is ook creatief voor sommige mensen.
Ik vind het persoonlijk pas creatief worden als je die canvas met poep ook daadwerkelijk weet te verkopen.

Dat is Andy Warhol in de jaren 60 meerdere keren gelukt dus hoe creatief is dat dan nog anno 2009.

Creativiteit (lat. creatio = scheppen) is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke oplossingen voor bestaande problemen te vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creativiteit

Je kan wel het niveau betwisten van de creativiteit, maar de originaliteit is er gewoon en die bepaalt in grote mate het creatieve niveau van iets.

Een andere factor is de inventiviteit, en waarschijnlijk zijn er nog nog meer factoren te verzinnen die tezamen de mate van creativiteit bepalen.

Laatst gewijzigd:
Mensen vergeten vaak te kijken naar andere apparatuur zoals de mensen die populaire apparatuur populair gemaakt hebben naar die apparatuur keken. Een TR-707 daar kreeg je lange tijd maximaal iets van 150 euro voor, en nu er opeens weer goede platen mee gemaakt worden door een aantal artiesten zijn ze niet meer aan te slepen. Hoeveel mensen hebben een TB-303 in het begin echt alleen maar als een basbegeleiding gebruikt hebben en zich geirriteerd hebben aan het nepgeluid en de sequencer? Zoek naar mogelijkheden.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back