Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik zou het graag willen, in a perfect world klinkt ook een Minimoog plug net zo goed als een echte. Maar ik vind het gewoon niet afdoende die D16's. En niet om de sequencer, de 9 is hier vnl soundmodule.

Weinig nostalgie hier dus, net als dat ik een Moog niet uit nostalgische overwegingen zou kopen. Jij toch ook niet?

Maar geen virtual. Een serieuze jomox kost nieuw net zoiets als een 909. Persoonlijk is een 909 meer mijn smaak.

JOMOX klinkt nog wat smeriger als de 909 en de kick heeft echt een "vieze" lompe PLOK
Op zich was ik daar ook wel happy mee, maar was niet echt voor alles inzetbaar.

De 909 is een stuk breder in te zetten, en smerig is niet mijn ding geloof ik. Het is hier in ieder geval de ideale mix-stabilisator, soms zelfs enkel subtiel onder de track geplakt zonder mid en hoog om de boel te funderen. En dat lukt me verder enkel met de SP.

Echt, het liefst had ik dat ik er mee kon leven, alles itb. Heb ik ook flink wat omzwervingen door spullenland door gemaakt, en een hoop virtuele zaken voor gekocht die ik beter had kunnen laten achteraf. Sommige dingen gaat prima, en sommige zaken werken gewoon niet goed genoeg. Welke wel en welke niet is een persoonlijke afweging.

Maar geen virtual. Een serieuze jomox kost nieuw net zoiets als een 909. Persoonlijk is een 909 meer mijn smaak.

Een xbase 09 of 999 is zeker leuk voor erbij ja, leuke opties en functies.
Vind de kick van de jomox mwoa.. wel tof en inzetbaar maar heb gewoon meer met de 909 kick

Die 909-kick is echt uniek. Daar kan geen 808, 606, SDS, Syncussion of god betere het Machinedrum tegenop. Niet smerig, of lomp maar vol en retestabiel. Ik ben dol op mn 808 hoor, daar niet van, en met getemperde decay is het een prima kick. Maar de 909 is echt onwrikbaar in de mix.

ik heb mijn tr serie gekocht in 2002, als iedereen dat had gedaan dan was deze discussie er nu niet. ik heb er toen 1260 euro voor betaald. dan heb je wel gelijk de 808 en 909. tegenwoordig kost een emusp1200 alleen die prijs. als je van lekker snel houd is de tr serie niet aan die persoon besteed want het kost wat moeite om ze lekker te krijgen. tis eigenlijk het zelfde als een nieuwbouw woning en een karakteristiek rijks monument pandje. wil je dat of niet. heb je er tijd voor of niet. een nieuwbouwwoning bouwen ze ook binnen een half jaar tot geheel klaar. dubbele beglazing geen tocht en lekkere vloer verwarming. als je in een rijks monument woont dn hou je van de geur van versleten krakende vloeren en trappen. en oude keukenhaarden die op de om mogelijkste plekken midden in je woning zit , opgepimd als eye-catcher.
amateuristische gefabriceerde voorzet ramen schilderwerk die elke 4 jaar opnieuw gedaan moet worden. maar dan heb je wel de sfeer van een Hans-en-Grietje huis. vroeger was de elektrische gitaar ook fout zoals de The Rolling Stones. |Sex pistols, en later de clone Guns&r dat is nu ook met de echte transistor drums. je kan de straat niet meer op of je hoort wel een clone of en (slecht uitgevallen) 909 of 808 aftreksel. ja raphie ook die samples zijn allemaal clone van een clone. in iedergeval opgebouwd uit dat principe.

ofwel de vroegere elektrische fender / gibson gitaar is nu de tr-808 en tr-909. lekker afzetten tegen je ouders die dat gedreun pijn doet aan hun ghehe jazz oren. en dan nog net ff wat harder zetten... vind je dat nou mooi? JA !!!! :doei:

154 je hebt 2000 posts

in de grootste commerciele top 100 hits zit geen 909 overigens

ben eigenlijk wel benieuwd naar waar de jeugd over 20 jaar mijn oren mee pijn gaan doen. ;)

ik ken hem ook andersom:
stonden twee gasten tijdens het opbouwen naar m'n 909 te staren...
zegt de een: oh, hebben ze die nu ook van roland? ik heb tenminste de originele software versie...

:mexico:

:halleluja
Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar ik heb deze even in de "uitspraak van de dag"-thread geplaatst...
Nog sterker: Ik wist niet eens dat er een software versie van bestond. Ik loop ver achter, :bekdicht:

ik raad degenen die vinden dat ze met software even snel/gemakkelijk/hands-on drumtracks kunnen maken als een TR909, zeker geen 1000+ euro uit te geven voor een TR909.

Verder vraag ik me af wat er eigenlijk vergeleken wordt als je een TR zit te vergelijken met Drumazon.
Een TR is manier van werken + geluid + timing/swing
Om enigszins het hands-on gevoel te verkrijgen met software, lijkt het me alvast nodig één of andere controller te hebben waar je op pads kan slaan bvb...maar als je -zoals de meesten die ik ken- drums intekent met een muis, dan zou er met step/tap recording van TR wel eens een nieuwe wereld kunnen opengaan.

Wat werken met samples betreft : ik wil best geloven dat je met een goeie sampleset een 909 sound heel erg kan benaderen. Maar neem eens 4 maten kicks op uit je Drumazon en doe hetzelfde met een TR en bekijk de waveforms eens die je hebt opgenomen : bij de TR ziet elke kick er een béétje anders uit dan de vorige...zo ook met de clap etc
Misschien enkel hoorbaar voor puristen maar voor veel TR gebruikers is dat nu nét het beetje extra waarvoor ze liever zo'n bak gebruiken.

Net als samples gebruiken, kan je vermoedelijk ook de swing van de TR extracten en dan in een DAW gebruiken...maar of dat dan toch hetzelfde klinkt dan een pattern gecreeerd in TR909 ?

De combinatie van die drie zaken zorgt er in elk geval voor mij voor dat software absoluut niet doet wat je met een TR909 kan, of in elk geval niet op dezefde makkelijke, intuitieve manier.

En dan een liveset geven met TR909/808 nadat iemand net een set met een laptop en zn 808/909 plugins heeft gegeven, da's pas lachen :-)

Seiko, lees je eens in in Drumazon, dan zie je dat variatie en timing ook in de ingebouwde sequencer zit ingebouwd ;) en het zijn dezelfde samples met dezelfde synthese. enige verschil is dus de output. zelfs de workflow van de step sequencer zit er volledig in.

ik raad degenen die vinden dat ze met software even snel/gemakkelijk/hands-on drumtracks kunnen maken als een TR909, zeker geen 1000+ euro uit te geven voor een TR909.

Verder vraag ik me af wat er eigenlijk vergeleken wordt als je een TR zit te vergelijken met Drumazon.
Een TR is manier van werken + geluid + timing/swing
Om enigszins het hands-on gevoel te verkrijgen met software, lijkt het me alvast nodig één of andere controller te hebben waar je op pads kan slaan bvb...maar als je -zoals de meesten die ik ken- drums intekent met een muis, dan zou er met step/tap recording van TR wel eens een nieuwe wereld kunnen opengaan.
je kan drums ook inkloppen met Renoise bijv. komt ook weinig muis aan te pas...
de basis klop of toets ik realtime in, alle kleine details zoals ghost notes etc gaat steptime...

op een beeldscherm heb je ook een veel beter overzicht van een pattern dan op een hardware bakje...
het is daarom ook onbegrijpelijk waarom sommige VSTi's waar die ongemakkelijke 16 buttons er in bouwen om zogenaamd vintage te lijken...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back