Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Geen van deze tr-apparaten heeft midi-out toch? of heb ik iets helemaal over het hoofd gezien?

TR-909 heeft twee Midi OUT's

Elke sequencer heeft zijn eigen kleur......gisteren data opgenomen vanuit mijn X0Xio in Ableton.....Loopje klinkt heel anders in Ableton dan vanuit de X0X, de triggers beinvloeden het geluid anders dan externe data.
Zo ook met de 909 en welke sequencer dan ook, een sequencer beinvloed dus de klank en die beinvloeding kan je niet programeren (waarom zou je?).

heb jij deze twee midi-outs wel geprobeerd naast mekaar te gebruiken... lijkt me sterk

sturen allebei exact hetzelfde naar buiten...zo kan je twee synths aansluiten die dan wel hetzelfde afspellen wat je in de TR-909 geprogrammeerd hebt in de 'external tracks'.
Waarom zouden ze er anders opzitten ? eentje reserve ?

Elke sequencer heeft zijn eigen kleur......gisteren data opgenomen vanuit mijn X0Xio in Ableton.....Loopje klinkt heel anders in Ableton dan vanuit de X0X, de triggers beinvloeden het geluid anders dan externe data.

'data' ...bedoel je MIDI ? wist niet dat er uit de xoxbox MIDI kwam ? en stuurt hij notes/slide en accent ? (vanavond een met de mijne proberen dan)

Vrijwel iedere drumcomputer van na 1980 heeft minimaal één mogelijkheid om zichzelf met externe apparaten te synchroniseren. Of het nou trigger, DIN, tape, MIDI of wordclock is.

Geen van deze tr-apparaten heeft midi-out toch? of heb ik iets helemaal over het hoofd gezien?

joh..bizar...staat me bij dat ik ooit nog eens had zitten zoeken en op de andere conclusie kwam, miss een of andere mod in mijn herinneringen blijven hangen...?

maar goed.. das goed om te weten, want ik zoek nog een step-sequencer om mijn jomox airbase99 aan te sturen (voor combinatie tussen ambient,D&B, breakbeat/core, tekno). Dus zit ik er nu over te denken om er een tr bij te zoeken (behalve als iemand mij hier nu op een andere vette sequencer wijst..wil wel graag onder de 800 blijven ofzo, behalve voor die genoqs :P). Welke tr is dan aan te raden als je voornamelijk voor de midi-sequencer opties gaat? (drum-geluiden zijn wat mij betreft slechts mooi meegenomen, want die heb ik nu al wel enigzins 'af')

joh..bizar...staat me bij dat ik ooit nog eens had zitten zoeken en op de andere conclusie kwam, miss een of andere mod in mijn herinneringen blijven hangen...?

maar goed.. das goed om te weten, want ik zoek nog een step-sequencer om mijn jomox airbase99 aan te sturen (voor combinatie tussen ambient,D&B, breakbeat/core, tekno). Dus zit ik er nu over te denken om er een tr bij te zoeken (behalve als iemand mij hier nu op een andere vette sequencer wijst..wil wel graag onder de 800 blijven ofzo, behalve voor die genoqs :P). Welke tr is dan aan te raden als je voornamelijk voor de midi-sequencer opties gaat? (drum-geluiden zijn wat mij betreft slechts mooi meegenomen, want die heb ik nu al wel enigzins 'af')

Effe voor de goede orde : de TR-909 heeft twee midi out's.
Deze zenden géén MIDI Clock.
Deze sturen enkel noten uit die in de Sequencer geprogrammeerd zijn.
Deze noten beslaan maar één octaaf en dit kan niet gewijzigd worden.
Maw hat aansturen van andere modules is redelijk beperkt (transponeren moet je dan op de module zelf doen, als je een andere drumcomputer wil aansturen zal je waarschijnlijk hierin moeten kunnen instellen op welke noot welk drumgeluid reageert)

'data' ...bedoel je MIDI ? wist niet dat er uit de xoxbox MIDI kwam ? en stuurt hij notes/slide en accent ? (vanavond een met de mijne proberen dan)

Jeps, die van mij spuugt alles uit. Zelfs in edit mode.
Maar aangezien het minder klinkt ben ik nu gewoon patterns aan het triggeren met programm changes, ook leuk:)

ik heb hier al een MPC2000XL staan die voor de clocksync zorgt en deelt via de motu express XT met de andere apparaten

Wat betreft de midi-noten die die stuurt, daar heb ik al in mijn nord G2 iets voor gebouwd. Ik hoef enkel de drum-program automatisch in tune te zetten en de eerste 10 pads van mijn MPC zijn voor de drums van de jomox airbase. 11e pad is een soortemet van retrigger met variabele snelheid (velocity afhankelijk) die de kick en snare om en om afspeelt (ga ik nog verder uitbreiden zodat ik de overige 6 pads heb voor ritme aanpassingen die ik polyritmisch over de tr zou kunnen laten lopen).
Dus welke midi-noot de tr ook stuurt, ik kan m wel omzetten (misschien niet eens nodig omdat jomox zelf al zo op de oude 909 en 808 is gericht)

Ik zou gewoon een tr505, tr626, rm1x of electribe halen in dat geval SirSickSik. De electribes en de RM1x hebben als extra ook nog wat FX en bij de RM1x kun je de 8(?) potmeters ook nog gebruiken om midi-cc te versturen (ik weet niet of de electribes dit ook konden). Daarnaast kan de RM1x nog veel en veel meer...

Allen onder de 150 euro te krijgen.

brz wat een geniepig lachje heb jij.

sturen allebei exact hetzelfde naar buiten...zo kan je twee synths aansluiten die dan wel hetzelfde afspellen wat je in de TR-909 geprogrammeerd hebt in de 'external tracks'.
Waarom zouden ze er anders opzitten ? eentje reserve ?

nou daar lijkt het wel op. eentje voor op de reserve bank mocht je er toch twee in stoppen dan crashed tie gelijk.

909 heeft een extern instrument bank en de 707 niet.
nootnr 36 tm 52 kan je zo aansturen op bijv een sampler

Oohhhh dat wist ik nog helemaal niet! Stoere feature! Ik had inderdaad wel eens gehoord dat Ritchie Hawtin zijn 909 gebruikte als sequencer, nu snap ik die opmerking eindelijk!

Zo ook met de 909 en welke sequencer dan ook, een sequencer beinvloed dus de klank en die beinvloeding kan je niet programeren (waarom zou je?).

Als er wat analoogs in die sequencer zit, kan dat zeker.

Mijn Tama analoge drumdoos bv klinkt anders naargelang de vorm van het triggersignaal. Het triggersignaal werkt daar dus enigszins als VCA envelope.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back