Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Je geeft een eigen draai aan de discussie. Zie mijn vorige post: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1519498&postcount=722
Je komt over als een klein kind die geen snoep krijgt.

Nee sorry, jullie zijn begonnen met een loos argument als hands on control.
Dat er mensen zijn die om persoonlijke en mythische reden hun 909 als onvervangbaar zien is hun probleem.
De vraag die initieel werd gesteld is een algemene vraag en geldt dus voor 100.000 den gebruikers.

Het treft mij dat ik intussen een aantal vragen heb gesteld waar buiten een hoop gelal nog steeds geen sluitend antwoord is op gekomen.

Drogreden te over om maar te blijven beweren dat die mythische 909 onvervangbaar is, dat wel.
Goed, nog een wellicht loze poging :

1/ Voorstel tot AB test door Raphie en mezelf en die uitsluiting kan geven wordt de grond in geboord.
Duidt op onwil en bekrompenheid uit angst geconfronteerd te worden met de realiteit.

2/ Wat is het resultaat van een opname van een 909?
Digitale representatie van het origineel. Zoals bij een R8 bijvoorbeeld.
Jullie nemen -denk ik - al het getover op jullie 909 met een computer op...

3/ Hands on control wordt erbij gesleurd als argument.
Dit is in tegenstelling tot de vergelijkbare klank bij andere toestellen, een subjectief gegeven en zegt alles over de beperkingen vd gebruiker indien niet in staat om met bestaande alternatieven hetzelfde resultaat te bereiken.
(net terwijl die alternatieven met dat doel op de markt zijn gekomen en waarvan er intussen ook een aantal volledig in slagen, Drumazon, R8 ...)
Het verklaart ten andere ook het succes van een aantal van die alternatieven. En het verklaart ook dat heelwat gezonde geesten beseffen dat de 909 perfect vervangbaar is.

3bis/ gesteld dat de 909 niet vervangbaar was, dan kostte hij wellicht 10.000€ en meer.

4/ Als de 909 zogezegd onvervangbaar is, dan geldt dat voor alle hardware omdat voor elk toestel datzelfde loze argument, nl. 'hands-on' dan kan worden ingeroepen.
Alle hardware is vervangbaar door alternatieven en geen hond die hoort of nu iets met een originele Minimoog, dan wel met een VST werd gemaakt.

5/ Alle argumenten die de onvervangbaarheid van de 909 aantonen volgens de respectievelijke bezitters, duiden enkel op onwil en niet verder willen kijken dan hun neus...euh 909 lang is.
Hoe veklaar je de mensen - met uitsluiting van geldgebrek als motivatie - die hun 909 hebben verkocht ? Yes, they have seen the light. :D

Er zijn intussen alternatieven zat die een 909 perfect nabootsen.
Dat die toestellen op een andere manier werken dan een 909 is evident.
Dat je daar niet mee overweg kan is een gebruikersprobleem en duidt op de beperking van de gebruiker. want geen van de alternatieven heeft zulkdanige gebreken dat er niet mee te werken valt.
Anders zou de verkoop snel in elkaar stuiken.

Tot slot is voor mij het meest doorslaggevend teken aan de wand dat ik intussen werd versleten voor Pannekoek , Trol of klein kind bij gebrek aan doorslaggevende argumenten.
Lig ik overigens niet wakker van hoor.
Tja, een kat in het nauw maakt rare sprongen hé...:dubbel:

Laatst gewijzigd:
Volgens mij lig je er toch stiekem wakker van.
Anders probeer je hier niet zo graag je gelijk te halen.
Wat boeit het nou als somige mensen liever de real thing willen hebben.
Het is allemaal persoonlijke ervaring tot het komen van die eene beat die jij lekker vind klinken.
De een doet het zo de ander weer anders.
Let it go

Het waarom blijft een beetje missen, skeletvm. Enkel geld in jouw geval. Je hebt al zat verdient toch met al die 909's van je? Of wil je nu een partijtje R8's slijten?

Mooie post van Raphie, overzichtelijk en iets waar een lezer van deze thread echt wat aan heeft. Common sense, constructief en zo verder. Veel beter dan dat repetetieve gedrein.

Als je nu toegeeft dat jouw mening ook maar een mening is en niet de absolute waarheid dan ben je dat misschien niet :okdan:

Het gaat hem niet over waarheid. Die heb ik niet in pacht.

Ik heb alle begrip voor iemands liefde voor een bepaald toestel.
Maar je zou haast gaan geloven dat als ik iemands 909 afneem, suïcidale neigingen het gevolg zijn.

Dat iemand zijn 909 niet wil vervangen door een alternatief, daar heb ik ook alle begrip voor. waarom zou je dat doen ?
Maar stellen - in het algemeen(!) - dat een 909 onvervangbaar is, sorry maar dat schiet eigenlijk een beetje de realiteitszin voorbij, toch ?

Om de vrede te bewaren, want ik heb niks tegen de 909 (!) en ook niets tegen de gebruikers, probeer ik in te gaan tegen het misverstand dat er geen 'vervangende' oplossingen zijn voor de 909.

gesteld dat een 909 - in het algemeen(!) onvervangbaar zou zijn, dan zou geen enkele Drumazon of R8 met dance kaart en zoveel andere alternatieven zijn verkocht.
En zoals ik al eerder stelde, dan zou een 909 gewoonweg onbetaalbaar zijn.

Weet je wat niet te vervangen is ? Een orginele Picasso...

En ik weet dat ik een nogal scherpe pen heb dus mijn oprechte verontschuldiging indien iemand zich peroonlijk aangevallen voelt.
Dat kan niet de bedoeling zijn, maar het gevolg is wel dat ik voor weet-ik-wat-allemaal versleten wordt.
Pas op, ik heb geweldige leute en plezier aan dit soort geschrijf en de volgende reacties daarop...
So peace brothers. No offense.

Het waarom blijft een beetje missen, skeletvm. Enkel geld in jouw geval. Je hebt al zat verdient toch met al die 909's van je? Of wil je nu een partijtje R8's slijten?

Nee, nee. zeker niet. Ik heb momenteel enkel een SuperNova II in de aanbieding. Omdat ik een alternatief gevonden heb ...:dubbel:

Laatst gewijzigd:
Er zijn genoeg andere schilderijen.....ALLES is vervangbaar, of je blij bent met het alternatief in tegenstelling tot dat wat je had is een ander verhaal.

Slechte vergelijking. 909 is een instrument, dus is de kwast of de verf onvervangbaar die Picasso gebruikte? Of z'n ezeltje?

Doe nou gewoon iets inhoudelijks, in plaats van dit ge-ja/nee. De rest is er al over uit dat sommige dingen uniek zijn aan de 909, andere dingen prima met klonen gaan, en sommige klonen iets doen wat weer onvervangbaar is als dat is wat je zoekt. Nuance. Een prachtig ding...

Maar stellen - in het algemeen(!) - dat een 909 onvervangbaar is, sorry maar dat schiet eigenlijk een beetje de realiteitszin voorbij, toch ?
Maar "algemeen" bestaat niet, het is een theoretisch begrip. Wat heeft elk individu daar nu aan dat 'meneer algemeen' z'n 909 perfect kan vervangen?
Lijkt het niet zinniger om die vraag voor elke mens apart te beantwoorden?

Maar "algemeen" bestaat niet, het is een theoretisch begrip. Wat heeft elk individu daar nu aan dat 'meneer algemeen' z'n 909 perfect kan vervangen?
Lijkt het niet zinniger om die vraag voor elke mens apart te beantwoorden?

Dus :

Is de 909 vervangbaar ? Ja.
Zijn er individuen die hem als onvervangbaar beschouwen ? Ja

Opgelost !

Jij ook weer blij, kunnen we het eindelijk weer over de inhoud hebben.

Jee man, waar haal je de tijd vandaan om al dat geblaat op te schrijven? Dat zal de baas van dat pro audiobedrijf leuk vinden. Of ben je daar portier?

Kent er iemand eigenlijk 'betaalbare' alternatieven? (analoog, step sequencer, veel hands on controls, en liefst nog midi ook)
Ik kan enkel de Tempest bedenken, maar die is mij veel te duur.

Jee man, waar haal je de tijd vandaan om al dat geblaat op te schrijven? Dat zal de baas van dat pro audiobedrijf leuk vinden. Of ben je daar portier?

:okdan::halleluja

ff wat common sense dan:

alternatieven:
909 sound > statisch geen probleem > dynamisch wel
909 swing > kan prima in DAW
909 hands-on - niet echt vervangbaar aangezien outboard alternatieven niet exact gelijk klinken

Voor liefhebbers kunnen dit best redenen zijn om een echte 909 te kopen
Maar statische samples in een track, met de swing gekopieerd in de DAW quantize, klinkt statisch exact gelijk IMHO.

RETRO workflow blijft een teer punt, maar voor een aantal wel een valide beslissingscriterium.

Eens?

Ik kan in mn 909 letterlijk , na hem aan te zetten, op 2 minuten een pattern kan inslaan met -door de shuffle en accent- een swingend resultaat.
Ik kan dit ook exact namaken door mn computer op te starten, ableton te openen, 909 samples bijeen te gooien in battery, midi sequence opnemen, groove template overheen gooien, en uiteindelijk de velocity curves van al mn instrumenten aan te passen om de 'accent' te imiteren.
De muzikale 'output' zal 99% hetzelfde zijn.
De tijd die ik eraan besteedde om het via mn computer te doen ipv via mn 909, maakt dat ik vind dat ook in dit aspect -ease of use- mijn 909 voor mij onvervangbaar is. Plus daarbij de 'ervaring' dat ik het leuker vind om aan een paar knoppen te draaien die mn pattern beinvloeden, ipv de boel bijeen te klikken en naar een scherm te zitten staren. Ook een aspect dat ik meeneem in mijn evaluatie om (van) hem te houden of niet.

En, wat ik vooral niet begrijp, is waarom er dan toch nog 1000en 909's in omloop zijn waarvan de eigenaars er aan vasthouden ook al kan je hem (momenteel op dit forum !!) voor 1500 verkopen !?
Moest ik ook maar het kleinste vermoeden hebben dat er iets mij voor een fractie van deze prijs even gelukkig gaat maken dan een 909, verkocht ik hem toch gewoon ? Of ik koop voor een paar honder euro die prachtoplossing die me dan binnen 2 weken ervan zal overtuigen in te cashen op mn 909 ?? Nogmaals, ik heb ook de mchinedrum+drumstation combi én een MPC met 909/808 samples, rara waarom hou ik toch mn 909 ?? Omdat ik dom ben ? ben nochtans ingenieur (nee geen zelfverklaarde sound engineer, maar een industrieel ingenieur) dus zoo dom kan ik echt niet zijn hoor skeletum

Baas ? CEO bedoel je.
Ik hoef eigenlijk nooit meer te werken.
Erg domme opmerking verder.

Laatst gewijzigd:
Wellicht een tipje:

Vervang de titel en daarmee de inhoud van deze discussie door: "Is de tr-909 echt zo onvervangbaar voor mij?". :eureka:

Overigens wat is een TR909 8o)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back