cubase en live gerewired

nomore

Lintage Vid
Hey,

Ik zit de laatste dagen ff flink met live te stoeien en ik overweeg over te stappen van Cubase. Echter, wat ik me afvraag, zijn hier ook mensen die beide gerewired gebruiken?

En waar gebruik je dan cubase voor en voor welke onderdelen live?

De reden dat ik het vraag, aangezien ik mn met externe gear werk vind ik cubase lekker om audio te recorden, echter de fase daarna (het creatief pielen met loops, automation van vst fx etc) zou wellicht beter, of creatiever, kunnen in live. Om mijn workflow niet te onderbreken veronderstel ik dat het gerewired dit proces vlotter zou werken..

Op dit moment gebruik ik ook beide programma's gerewired. Ableton gebruik ik hoofdzakelijk voor het werken met loops, aangezien dat een kwestie slepen is, zonder dat je moet gaat timestretchen. Voor alle andere zaken gebruik ik eigenlijk Cubase.

Ik denk er al wel een tijdje over om helemaal over te stappen op Live, maar ik twijfel nog omwille van een aantal zaken.

De belangrijkste voordelen van Live zijn voor mij:
- Werken met loops gaat veeeeel sneller
- Paramaters toewijzen aan een externe controller gaat ook 100 keer sneller
- Arrangeren gaat veel makkelijker

De belangrijkste nadelen voor mij zijn:
- Live snap ik bij lange na (nog) niet zo goed als Cubase
- De output na een mixdown klinkt beroerder in Live dan in Cubase
- Effecten en instrumenten staan in 1 lijst door elkaar heen en dat is irritant als je ven snel een effect wil toevoegen aan een spoor.
- Live ziet er veel minder gelikt uit (beetje slap excuus misschien voor anderen, maar ik stoor me daar aan)

Kortom, gezien de workflow (op lange termijn, aangezien ik Live eerst nog helemaal moet uitvogelen) v.w.b. het werken met loops, arrangeren en automatiseren wil ik het liefst over stappen op Ableton, maar gezien het feit dat ik meer weet van Cubase, de geluidskwaliteit na een mixdown m.i. beter is en het feit dat Cubase er simpelweg veel "beter" uitziet twijfel ik nog...

Back