Schoonmaken veercontacten keyboard

neuromancer

Fire, walk with me
Weet er iemand wat de beste manier is om de veercontacten welke in een synth keyboard zitten schoon te maken?
Op dit moment zijn de contacten namelijk allemaal zwart geoxideerd.
Ik heb dit in het verleden al eens gedaan met een wattenstaafje met zilverpoets maar ik vroeg me af of er mischien een betere manier is.

ik doe dit altijd met contactspray op een wattenstaafje.
alleen mits je er goed bijkunt natuurlijk.

als het contact weer helemaal schoon is contactspray resten verwijderen (kontakt WL gebruik ik zelf) en evt. een heel dun laagje kontakt 61 (beschermlaag) echt heel dun, en niet altijd nodig...

Onderdelen shop of een electronica winkel hebben ze wel op voorraad.
Ook bij een postorder bedrijf zoal conrad heeft het wel.
Afnemen met een doekje of keukenpapier

Waarme ik veertjes schoonmaak, is met een glasviber pen.
Dit is voor een paar euro te koop bij fotovakhandel.
Er komt hierbij geen troep bij kijken.

Mja , alles kan kapot gaan als je er niet voorzichtig mee bent :)
Zachtje erover strijken met de fiberkant, en met de richting van de draad mee.
Maar als je het niet vertrouwt ....niet doen.
Dan kun je beter met een vloeibaar reinigings middel werken

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om vloeibare zilverpoets te gebruiken. Dit is zilverpoets waar je normaal het te reinigen zilver in onderdompelt.
Nou is dit natuurlijk niet te doen bij een keyboard maar met een kwast kan je het goedje wel over de veercontactjes verspreiden.
5 minuten laten intrekken en dan afspoelen met water.

Voor dit laatste heb ik het keyboard wat toch al los lag gewoon in de douche tegen de muur gezet en met heet water afgespoeld.
Ik zie dit niet als een probleem want je laat het even een paar minuten uitdruipen waarna je het keyboard in het zonnetje of op een gaskachel verder laat drogen.

Eventueel voor het drogen nog wat water verwijderen met behulp van een busje met lucht welke bij de foto vakhandel verkrijgbaar zijn.

Het keyboard heeft nu geen spooktoetsen meer!

Back