Ervaringen Yamaha RMX 1

bizar

Ingeburgerd
Sorry voor men tweede topic omtrent Yamaha RMX 1, maar op het vorige wordt blijkbaar niet gereageerd dus heb ik hem hier even bijgezet.

Wie werkt er met een Yamaha RMX 1? Ik ben echt een newbie omtrent al die hardware synths, grooveboxes, ... Ik werk thuis met een Roland xp 30 en een Roland 505 die ik allebij al jaren heb staan.

Ik zoek iets nieuws hieraan toe te voegen zoals een Yamaha Rmx 1 die compleet is. Dus synths, drums, bass, ... en allerhande sounds bevat klaar voor midi gebruik.

Voornamelijk voor het componeren van trance en electro house. Iemand een ander voorstel?

Hoi Bizar,

/edit/

beter lezen.

Okay, hier gaatie. Als ik het goed begrijp heb je al een XP30 en een Roland TR505 (zou ook een een MC kunnen zijn maar gezien je vraag niet erg logisch).
Afhankelijk van wat je wilt bereiken kan de Rm1x een hele goede aanschaf zijn, want het is een prima sequencer. Helaas zijn de geluiden nogal dun, maar je kan via midi je Xp30 gebruiken, en ik denk ook je TR505 syncen (alhoewel die qua punch niet echt fantastisch is, kan hij met effecten best wel voor wat minimal electro achtige percussie sounds zorgen.)
Deze keus zorgt ervoor dat je in ieder geval prima kan sequencen (midi opnemen en arrangeren), oftewel, je kan een song in elkaar klussen, zij het met wat mager (maar zeker niet onbruikbaar) geluid.
Als je die setup wat beter in de vingers krijgt kan je er een sampler naast zetten, vrijwel alle samplers kan je qua geheugencapaciteit gebruiken om korte stukjes gezongen teks, goede drumsamples en dubbels van je Xp30 (dan kan je dat ding in performance mode gebruiken, loopje samplen, en dan weer een nieuw stukje opnemen via midi, als ik me goed herinner klinkt die XP serie een stuk dikker in performance mode).
Al met al een pittige, maar goed te bewandelen route.
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik de spullen die je al hebt verkopen (kan natuurlijk alleen als je de Xp niet gebruikt om mee op te treden, maar goed) en een goed sampling workstation zoals de Korg ESX, de Roland MC808 of een gebruikte MC909 aanschaffen. Dit geeft je de optie om je songs met een hele gelikte (of rauwe, wat je wilt) sound op te bouwen, en geeft je ook redelijk goede uitbreidingsmogelijkheden richting de toekomst (in mijn optiek minder flexibel dan de Rm1x). Hoe je daar precies mee zou moeten werken voert nu even te ver, maar om te horen hoe de betreffende apparaten kunnen klinken raad ik je aan om even youtube te checken, er zijn massa's gebruikers die prima filmpjes (met vaak redelijk geluid) maken waarop je echt een goed beeld krijgt hoe je nou met zo'n kastje kan klinken en werken.

Succes met je zoektocht. In mijn beleving is de zoektocht naar de setup die je de juiste balans bied tussen fun, opties en souns de moeilijkste die er is in de digitale studio. Mijn ervaring is in ieder geval dat meer opties als je nog zoekende bent vaker in de weg zitten dan helpen!

Laatst gewijzigd:
Men vraag is idd niet echt duidelijk. Ik zou gewoon budget vriendelijke hardware willen toevoegen aan men huidige setup.

Liefst iets in de richting van de mc 505, maw iets compleet voor trance en electro house te componeren. En midi gestuurd natuurlijk.

Ik dacht de de Rmx 1 toch wel kwalitatievere en recentere geluiden bevat ivm de mc 505?

Hmm, ik heb de apparaten alleen maar gebruikt en nooit gehad, maar ik zou zelf puur voor de sound naar een MC505 kijken. Then again, ik heb de Rm1x nog nooit door een fatsoenlijk stel monitor speakers gehoord en de MC505 wel. De algemene mening is volgens mij wel dat de MC505 dikker klinkt en de Rm1x een (veel) betere en flexibelere sequencer heeft, wat simpelweg inhoud dat je die Rm1x stukje bij beetje uit kan breiden met betere, externe synths/samplers zonder dat je tegen allerlei akelige beperkingen aanloopt qua sequencen. Leercurve is echt afhankelijk hoe je met dat soort apparatuur omgaat. ikzelf vindt altijd mijn weg wel na een weekje met de handleiding, alhoewel ik me aan onlogische menu keuzes en lay-out wel dusdanig kan ergeren dat ik een apparaat weer verkoop, ondanks dat ik ermee kan werken, en dat is dus iets wat je eigenlijk nooit 100% van tevoren in kan schatten. gebruikte apparatuur is dan een stuk prettiger, omdat je het vaak voor minimaal verlies weer door kan verkopen (of ruilen op het forum).

Hopelijk kom je hiermee weer iets verder.

De mc 505 behoort al tot men setup zoals helemaal bovenaan is vermeld. Ik zoek gewoon iets gelijkaardigs maar dan met nieuwere hedendaagse sounds. Dacht dat de rmx 1 zo'n sounds bevat.

In ieder geval thanx voor je replies!

Nee, de RM1x in ieder geval niet.

Sowieso zijn je MC-505 en XP-30 meer gelijk dan je denkt; een hoop golfvormen van de Techno expansion zitten in de 505 (waaronder de 303tjes).

Overigens zijn er zoals je al uitvond meerdere modellen genaamd 505 (waaronder dus een ouwe drumbak ;) ).

Ik zou niet naar een andere groovebox kijken maar naar een leuke virtueel-analoge synthesizer. Voor 250 euro moet je makkelijk een Yamaha AN1x kunnen scoren, die kan je weer verder helpen, of voor wat meer een Novation Nova. Die doen die typische geluidjes voor trance stukken beter dan welke sample-gebaseerde bak dan ook.

Kijk hier maar eens bij Blue Magic: http://www.vengeance-sound.com/eng/sounds.html - dan hoor je wat de Nova zo allemaal kan doen.

Klinkt idd erg goed! Domme vraag mss, maar een Novation Nova en en Novation Supernova zijn deze hetzelfde?

Thanx for the info!

Nee, dat zijn ze niet :). Verschil ligt 'm in het aantal stemmen, de uitbreidbaarheid, het aantal effecten en het formaat (de Supernova is een dikke rackbak, de Nova is lekker cute en compact). Ik heb helaas even geen makkelijk vergelijkingstabelletje voor je. Novas gaan weg voor zo'n 300-350 afhankelijk van staat en extra's (soundsets, rackplaten). Ik heb er zelf een gehad en wegens financiën moest 'ie weg, maar het is een gave synth die over het algemeen over het hoofd wordt gezien omdat je de Virus-geluidjes er niet direct uithaalt.

Wat voor weer wat meer geld overigens ook een goede keuze is, een Virus B :).

Laatst gewijzigd:
Is de Nova dan niet uitbreidbaar met extra sounds? Het zou wel handig zijn moest ik hem kunnen uitbreiden met de soundsets van de site die je doorgaf.

Sorry voor de vele vragen, ben echt niet mee met dit soort zaken.

De Rm1x is een superieure sequencer (ook lekker groot scherm) maar kwa geluid minder fris als de mc505 vind ik.
Ik heb ze beide gehad maar de 505 snel weer weggedaan omdat die sequencer niet mijn ding is.
Spaar door voor een RS7000 en geniet van een geweldige step sequencer icm geschikte voices waarover je per kanaal effecten kan gooien. :okdan:

Ziet er ook weer interessant uit! Kan je hiermee ook bijvoorbeeld samples inladen via een sample-cd ofzo? En weet je wanneer deze op de markt is verschenen?

Sample CD's zijn tegenwoordig vaak in .WAV formaat, en het zou me verbazen als er geen tooltje is om op die manier zo'n RS7000 vol te laden met samples (als je die CD er al niet direct in kan mikken?). Het leukste aan een sampler is natuurlijk je eigen samples maken en daarmee aan de gang te gaan. Dat kan natuurlijk ook een drempel zijn als je gewoon lekker muziek wilt maken voor jezelf en er geen boodschap aan hebt dat je presets of licht aan gepaste presets gebruikt.
Eigenlijk zijn er zoveel mogelijkheden MBT tot sampling en synthese dat de vraag die je stelt alleen door jezelf te beantwoorden is ;).
Als je echt puur trance wilt maken zou ikzelf een kwalitatief goede synth kopen, gewoon omdat een dergelijk klankenpallet binnen die muziek veel directer toe te passen is.
Check in ieder geval de MFB synth lite eens, dat is een heel geinig analoog synthesizertje dat nieuw bij bv. I4-muzique ongeveer 240,- kost. Je kan hiermee pompende bassen en schreeuwende leads maken (zeker als je er een goedkoop distortionpedaaltje aanhangt).

Gebruikt zijn er zoveel mogelijkheden, daar is geen beginnen aan. Ikzelf heb bv. een novation K-station en die zou je zeker kunnen inzetten voor Trance. Een gebruikte Alesis Micron is ook een optie. Die is dacht ik ook 4x multitimbraal en heeft ook een simpele sequencer en drums aan boord.
Beide moeten gebruikt rond de 250,- te scoren zijn met wat geduld. Let wel op, dit zijn dus Virtueel Analoge synths (VA's) en hoewel die zeker prima klinken (de Virus is bv. ook een VA) hebben ze toch een wat andere sound dan echt analoog.

In een eerdere post suggereerde ik een Sampling workstation, en hoewel dat echt de meest veelzijdige optie is, is het ook een hele andere manier van muziek maken dan dat je gewend bent. Het is een beetje afhankelijk hoeveel tijd je er in kan en/of wilt steken of je die stap wilt maken. Een synthesizer sluit meer aan bij wat je al gewend bent denk ik.

Laatst gewijzigd:
De RS7000 kan samples inladen van cd, maar dan heb je een externe SCSI cd-rom speler nodig. Een SCSI harddisk of zipdrive kun je ook aansluiten. Voor de computer is er wel een progje (Awave) waarmee je sample banks kunt maken en ontleden, maar echt handig is 't niet, vind ik, en 't kost geld.
De RS heeft een SmartMedia (SM) reader, waarmee je samples ook tussen je computer (mitst deze ook een SM reader heeft, natuurlijk) en RS kunt uitwisselen. Die SM kaartjes (max 128 mb, meer kan de RS niet indexeren) zijn helaas niet makkelijk meer te vinden, zeker nieuw niet, maar meestal zit er wel 1 of 2 bij als je een RS7000 koopt.
En nu het allermooiste: de RS heeft ook een sample input. Jaja. Kun je gewoon lekker van een CDtje samplen, of van je andere hardware. Ook leuk. ;)

@ samplenoob : ik denk dat de RS 7000 het dichtste bij mijn mogelijkheden ligt. Wegens een beperkte resterende vrije tijd is het voor mij alleen mogelijk om "ready to use" samples te gebruiken. Zelf samples maken zit er momenteel niet in. Blijkbaar heeft deze toch voldoende mogelijkheden en is hij heel gebruiksvriendelijk. Het is ook de bedoeling om men hardware direct te kunnen gebruiken zoals het is bij men roland mc 505. Thanx a lot for your replies! RS 7000 ziet er veel interessanter uit dan de RM1x...

@ Chinetti : Beter kan het voor mij gewoon niet! Samples inladen via externe hd of cd-rom station. Wist namelijk niet dat de RS 7000 zo'n optie had. Voor mij staat het nu zo goed als vast. Even doorsparen voor een RS 7000! Weet je ongeveer een richtprijs zodat ik toch zeker niet te veel betaal? Bedankt voor de nuttige info!

Tja, de prijs hang een beetje af van wat er allemaal bij zit (hoewel Rombraz een mooie complete RS aanbied voor een nette prijs)... Er zijn aardig wat extra's mogelijk, tot aan gigbags toe, en het lijkt me sterk dat je echt alles in één koop gaat vinden.
Maar hier wat prijzen waarvan ik denk dat ze redelijk zouden zijn:

RS7000 kaal: 400
64mb intern: 50
128mb SM: 25
Outputexp.: 150

Zoiets lijkt me wel okay tegenwoordig, geef of neem 50 euro... Maar nogmaals, door alle verschillende configuraties waarin je zo'n RS zult aantreffen is het wel natte vinger werk...

De outputexpander en intern geheugen simms (64mb max) maakt wat mij betreft de prijs een stuk hoger. Een SmartMedia kaartje of een SCSI drive vind je nog wel op Marktplaats, maar die outputexpander (alleen de AEIB2 past) en simms (ook daarvan past maar een bepaald soort) zijn toch wel moeilijk los te vinden. Dat beinvloed wat mij betreft de prijs wel wat. Om eerlijk te zijn vind ik 600 - 650 nog wel weinig voor een complete RS7000, want nogmaals... ga dat spul maar 'ns allemaal los vinden... Ik zou je niet voor gek verklaren als je 750 hebt betaald voor een mooie complete RS7000. Maar goed, de RS is minder populair dan bijvoorbeeld de Akai MPC's, dus dat drukt de prijs ook wel weer.

Let bij zowel de RS7000 als de RM1X op dat de toetsen A t/m J en 1 t/m 16 goed werken, deze willen nog wel 'ns slecht contact maken.

@ Chinetti : waarvoor is die outputexpander nodig? Kan je zonder deze dan geen externe samples inladen?

Een outputexpancer maakt het mogelijk om alle tracks een individuele output te geven. Dit maakt het met opnemen of live optreden mogelijk om bv. de bassdrum en de snare op een eigen kanaal op je mengtafel te regelen qua volume en effect (bv, een snare wil je weleens een delay geven, een bassdrum doe je dat minder snel).
Als je lekker thuis zit te chillen en gewoon wat tracks wilt maken is dat outputboard absoluut geen bittere noodzaak, meer een luxe.
Het argument om een RS aan te schaffen waar er wal een inzit is dus meer gebaseerd op het feit dat later los aanschaffen in verhouding veel te duur is.

Die output expander heb je in principe niet nodig, zeker niet voor 't laden van samples. Het is met name handig bij het afmixen. Die expander geeft je 6 analoge outputs extra, plus een digitale en optische in- en output. Of je dat allemaal nodig hebt of gaat hebben hangt helemaal van jou en je set-up af.

Over de optische en digitale in-outpouts kan ik je niks zeggen. Het zal misschien handig zijn als je een geluidskaart of digitale mixer hebt die hier mee over weg kan. Geen idee.
Ik zelf gebruik de 6 analoge outputs wel vaak. Door kanalen toe te wijzen aan hun eigen output heb je feitelijk wat meer controle over de mix buiten de RS7000. De RS heeft een interne mixer dus echt nodig is 't niet, maar handig is 't wel, zeker als je er bijvoorbeeld live mee wil gaan spelen of als je veel met verschillende externe effecten wil werken. Over effecten gesproken: de interne effecten van de RS7000 kun je alleen aan de stereo outputs toewijzen, niet aan de 6 analoge outputs. Beetje dom van Yamaha, maar 't is niet anders. Er zijn wel meer rariteiten met dat ding, daar moet je maar mee leven.

Maar goed. Je kunt waarschijnlijk makkelijk zonder, maar als je het echt nodig hebt (voor m'n live sets zou ik ze niet willen missen) dan moet je dus wat harder zoeken en dieper in de geldbuidel tasten.

RS7000 kaal: 400
64mb intern: 50
128mb SM: 25
Outputexp.: 150

Bizar: je kunt ook gewoon je samples op een smartmediakaart zetten en dan inladen. Een losse cardreader voor je pc is er al voor 10 euro.
Als het goed is accepteerd de RS alle .wav samples laden al geeft hij bij sommige samples een foutmelding, heel apart.

Back