[discussie] rol van platenmaatschappijen de laatste tijd (crisis?)

fuse

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Misschien een ongebruikelijke discussie en die heeft niet zo heel veel met synths te maken. Wel met de onderwerpen over hoe je je produkties aan de man brengt.

Het gaat slecht met de platenindustrie. Tenminste ze klaagt er zelf over en de cijfers die ze laten zien geeft ook aan dat ze wel eens gelijk kunnen hebben. En of ze te lang boven hun stand geleefd hebben of de mp3 malaise, of prijzen van geluidsdragers er deel aan is maakt me niet zoveel uit. Daar kun je heel lang over ouwebetten, maar daar heb ik nu geen zin in. Veel eerder de directe gevolgen voor 'ons'.
Het nadeel is nu dan ook dat je veel moeilijker aan de bak komt omdat ze 'mij's heel voorzichtig zijn met nieuwe mensen. Je bent bijna gedwongen om nummers te maken die zeker door de 'mij's verkoopbaar zijn. En daarmee bijna de hele underground scene in de verdrukking komt. Nou ja, er is ook een mainstream underground van 'established' artists die al naam hebben omdat ze al zo lang (goed) bezig zijn. De 'mij's van groot tot klein kunnen heel moeilijk produkten in kleine oplagen gaan maken, zeker als het relatief onbekende mensen zijn. Bij elke release maken ze een gok.

Nu vraag ik me af of hier mensen dit probleem onderkennen (weet eigenlijk niet hoe groot dit is/kan zijn) of valt het wel mee. Je stuurt heel veel demo's op maar je hoort helemaal niks. Of de toko waar je je releases uit kan brengen draait slecht en wil eigenlijk dat je andere muziek maakt die wellicht beter verkoopt.
Wat zou je hier kunnen tegen doen of is het vechten tegen de bierkaai?

Shoot!

Dat het slecht gaat met de platenindustrie roepen ze al sinds de CD ongeveer 2 jaar op de markt was. Onzin... ze verdienen nog steeds dikke knaken.
En verder geven ze ook steeds minder muziek uit waardoor ook hun inkomen minder wordt. Dat is dus ook 1 van de redenen dat ze minder geld verdienen.

Vaak geven ze ook als argument dat CD's duurder zijn omdat ze beginnende artiesten een kans willen geven. Maar in de top40 zie je daar niets van terug. Het zijn ongeveer 20 artiesten die de top domineren en dat alleen omdat de grote maatschappijen daar geld mee kunnen verdienen.

Als je iets wil uitbrengen kan je het beste (volgens mij) en klein label benaderen die gericht is op het uitbrengen van wat meer underground muziek. Die legt zijn doelen ook anders (volgens mij verdien je er als artiest ook niets mee), maar het is denk ik de enigste mogelijkheid om als 'hobby-artiest' iets uit te brengen.

OK, volgens jouw zijn het dan een stelletje <piep> die van alles zeggen maar in tussentijd bakken vol geld naar binnen slepen. Maar volgens mij is dat een grote luchtbel. Volgens mij gaat al dat geld naar een bepaalde groep mensen die de touwtjes stevig in handen hebben. Het type mensen dat een slangenkuil nog sympathiek laat overkomen.

Als ik zo hoor dat je voor airplay een fors bedrag moet neertellen en dat alleen de bestijging van de hitladder mogelijk maakt. Maar goed, die top40 is me wel goed. Gaat mij even om de mensen die heeeeeelemaal onderaan de ladder staan.
Of zelfs de bodem van de 'voedselketen'. Je moet boven jezelf uitstijgen om die kop hoog genoeg uit het maaiveld te steken en dan maar hopen dat je muziek niet gejat wordt. (wat volgens mij best nog wel eens gebeurt)

Moet ook even denken aan die quote van een oude vinylsnijder. 'Als het promoten van een album fors meer kost dan het opnemen dan zegt het genoeg over de kwaliteit van het album' (of in die trant)

Maar OK, genoeg duistere verhalen.

Ik vraag me dus ook af hoe groot die druk van 'mij's is om hun artisten te laten 'scoren'. Of dit hele 'gedoe' de artisten weinig kans geeft om ding te kunnen doen op een nivo wat zij willen. En inderdaad het is een ideale voedingsbodem voor alternatieven. Kleinere 'mij's (die later toch weer opgekocht worden). Eigen verkoop via internet of internetplaten'mij's.

er is een GROOT zoniet Gigantisch verschil tussen de kleine labels en de grote platenmaatschappijen.....met die laatste gaat het echt niet zo slecht hoor, kijk maar eens hoe duur een CD is en hoe druk het in een plato of een FRS is.... daar wordt vet verkocht hoor....probleem is dat de muziek die ze aan de man/vrouw/kind proberen te brengen zo ongelovelijk slecht is en een zo korte houdbaarheids-datum heeft (1 a 2 maanden?) dat ze belachelijk veel geld in promotie e.d. moeten pompen, en dat elke keer weer opnieuw, zodat hun winst minder is gaan stijgen....maar ze zoeken het maar lekker uit, ze hebben voor dit scenario gekozen omdat ze monopoly op de hele keten hadden, dat is nu dus door internet en mp3s voorbij...

de kleine platenlabels is een heel ander verhaal..die zijn niet echt uit op vet winst maken (tenminste niet de labels die ik ken, misschien is het in het trance wereldje e.d. wel anders, daar zijn de verkoopcijfers imho ook stukken hoger) maar doen het in 9 van de 10 gevallen echt uit liefde voor de muziek..natuurlijk moet er wel brood op de plank komen, dus momenteel zijn ze met de teruglopende vinyl verkopen wel wat minder enthousiast om nieuwe dingen uit te brengen, maar als het goed is is het goed....voor de labels is het probleem ook een beetje dat er continuity moet zijn.... iedereen kan tegenwoordig wel een nummer maken met de goedkope software en hardware, maar je moet iemand hebben die ook nog na 1 release verder gaat...anders leg je erop bij........bij de kleinere labels heb je het ook niet over scoren, maar gewoon BreakEven draaien, goeie muziek uitbrengen, en als het kan daar nog iets mee verdienen..... dus daar is imho ook geen druk om te scoren..

Olaf

Back