Zo'n beetje alle CZ's (ze zijn qua synth enigne allemaal nagenoeg hetzelfde, verschillen zitten in functies als chorus, ring mod, aantal geheugen patches, aftertouch, multimbraliteit en polyphony) kun je gemiddeld wel vinden voor rond de 150 euro. CZ1 en 101 kunnen wel 'ns wat meer kosten, maar das qua klank en functies (zeker wat betreft de CZ101) nauwelijks te verdedigen; het gaat dan puur om zeldzaamheid en gewildheid. De CZ1 was toch wel een beetje het vlaggenschip en lastig te vinden dus dat rechtvaardigd een hogere prijs wel, vind ik.
Hetzelfde geld trouwens voor z'n beetje alle gangbare DX synths; de meeste (DX7, 21 en 100) vind je ook wel voor rond de 150 euro.
Nord 1 en 2 zijn wel de leukste om te hebben denk ik, ik ben nooit zo gek geweest van de 3, weet niet precies waarom maar ik vond de 3 slechter klinken. Dat is persoonlijk, hoewel ik het wel vaker heb horen zeggen. De 2 is wat uitgrebreider dan de 1, met bijvoorbeeld ring mod en 4 outputs ipv 2. Ik heb zelf al jaren een Rack 1, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik persoonlijk voor de Nord Rack 2 gaan. Rack's zijn sowieso goedkoper dan de keyboard versie, ik gok 350 euro ofzo voor een rack 1, 450 voor een rack 2. Je kunt zelf wel een beetje een gemiddelde prijs bedenken als je hier op 't forum een beetje oude verkoop threads doorzoekt.