verschil dx 7 en tx 7

Carels

Jong en Onbezonnen ...
Hey,

wat zijn de verschillende tussen de DX 7 en de TX 7?
Is zo'n tx 7 makkelijk te programmeren?

MVG
-- Pieter --

TX7 kun je eigenlijk alleen met een software DX7 programmer programeren, of gewoon zoals het bedoelt is: met een DX (DX7 of 21, bijvoorbeeld). Het kan wel vanaf het front paneel, maar het is erg lastig... Verder zijn er qua klank en functies (behalve het ontbreken van een keyboard en de ROM cartridge slot) geen verschillen; de TX7 is een expander module van en voor de DX7.

Met andere woorden een dx-7 is al praktisch niet zelf te programmeren, een tx-7 nog lastiger....

Ik dacht zelfs onmogelijk, omdat er in de rij knoppen nergens "EDIT" staat, alleen maar FUNCTION (en dat was bij mijn weten niet voor geluiden maar voor systeeminstellingen).

Op de DX7 zit ook geen edit knop (wel edit/compare, maar dat is wat anders). De function toets is op zowel de DX7 als de TX7 de edit knop, als het ware. Ik heb 'm er even bij gepakt maar niet aangesloten, maar volgens mij kun je gewoon met de 'function' en 'shift' toetsen bij alle parameters komen, en die met de 'data +1' en '-1' toetsen een waarde geven.

correctie: de edit compare knop op de DX7 is wel de edit knop inderdaad. Heb nu toch maar even de TX7 aangezet en ik kom inderdaad niet bij de parameters. Dus je hebt gelijk Yooz, sorry. De TX7 kan niet vanaf het frontpaneel geprogrammeerd worden.

Laatst gewijzigd:
Zijn er gemakkelijk editors te vinden op het internet?
en zijn er veel presets te downloaden voor de TX 7
dan zou je daar mee kunnen beginnen spelen voor een gemakkelijkere start

is het verschil met een VA synth groot?
Heb nog nooit met zo'n FM bak gewerkt
maar ik vind ze echt wel lekker klinken

FM programmeren is echt niet zo lastig als wel wordt beweerd. ik geloof dat de meesten de user interface van de DX7 als voorbeeld nemen, tsja een klein scherpje met 1 dataslider, daar wordt je ook niet vrolijk van, anyway...

...3 basis pricinpes:

1. hoe is het algoritme opgebouwd.
2. hoe reageert een carrier op een modulator als zijn pitch veranderd word.
3. hoe reageert een carrier op een modulator als zijn level veranderd word.

dan heb je nog de envelopes en keyboard scaling curves, maar dat gebruiken andere synths ook

begrippen als carrier en modulator zijn typisch FM en je moet even de tijd nemen om dat te snappen, maar dat heb je ook met andere synths.

Zijn er gemakkelijk editors te vinden op het internet?
en zijn er veel presets te downloaden voor de TX 7
dan zou je daar mee kunnen beginnen spelen voor een gemakkelijkere start

is het verschil met een VA synth groot?
Heb nog nooit met zo'n FM bak gewerkt
maar ik vind ze echt wel lekker klinken
Presets zat te vinden; gebruik Google zoals al gesuggereerd.
Met FM moet je anders gaan denken als met VA. FM is een wereld van denken van: welke soort golven wil ik in de tijd gaan maken. Je kunt natuurlijk eerst met voorbeeld patches beginnen en die dan aanpassen aan hoe je het wilt. Je moet dan op een gegeven moment toch in de theorie van FM duiken. In principe kun je met FM heel veel geluiden creeren. FM staat bekend om hun geluid met veel boventonen. Maar hou in gedachte dat je die boventonen ook zou kunnen moduleren met zichzelf of andere boventonen. En nog veel meer.

ik zoek eigenlijk wat vette blieps
en plastieke lof-fi bassen willen maken
en die bakjes leken er mij wel geschikt voor
ik zit wel nog maar enkele maanden in de wereld van de synths
heb een micro-korg, en heb al een juno 106 en een korg EMX gehad

http://www.dx7.nl/ hier kan je de editer downloaden. ik heb ooit heel veel patches zo in de TX7 gezet, gaat per bank t makkelijkst. er zijn wel 10000 geluiden voor te downloaden in sysex

kan je ook alles via midi doen met die DX of tX
heb absoluut geen ervaring met sysex
Sysex is een onderdeel van MIDI. Dus weoon een MIDI kabeltje in je TX en PC prikken, en hopla :).

ik zoek eigenlijk wat vette blieps
en plastieke lof-fi bassen willen maken

Dan zoek je je een Casio CZ-101 of zo op, die is daar ook erg goed in en kost niet veel :).

Casio CZ101 verschilt qua klank eigenlijk helemaal niet veel van de DX100, ik gebruik ze allebei erg vaak samen. En nu we het er toch over hebben... Ik heb het al eerder gezegd dat het toch echt een goede synth is voor jou... De Nord Rack... daar lukt het me redelijk goed om CZ101 / DX geluiden mee na te maken... Niet altijd even perfect, maar toch bijna altijd wel bij benadering. Ik wil maar zeggen, de Nord is echt een werkpaard, enorm breed inzetbaar.

Ik weet het, misschien moest ik hem toch eens checken.
Kan nog steeds een Casio CZ kopen he.
Wat gaan die tegenwoordig die norths en CZ?
Is er een groot verschil tussen de nord 1 en de nord 2

Zo'n beetje alle CZ's (ze zijn qua synth enigne allemaal nagenoeg hetzelfde, verschillen zitten in functies als chorus, ring mod, aantal geheugen patches, aftertouch, multimbraliteit en polyphony) kun je gemiddeld wel vinden voor rond de 150 euro. CZ1 en 101 kunnen wel 'ns wat meer kosten, maar das qua klank en functies (zeker wat betreft de CZ101) nauwelijks te verdedigen; het gaat dan puur om zeldzaamheid en gewildheid. De CZ1 was toch wel een beetje het vlaggenschip en lastig te vinden dus dat rechtvaardigd een hogere prijs wel, vind ik.

Hetzelfde geld trouwens voor z'n beetje alle gangbare DX synths; de meeste (DX7, 21 en 100) vind je ook wel voor rond de 150 euro.

Nord 1 en 2 zijn wel de leukste om te hebben denk ik, ik ben nooit zo gek geweest van de 3, weet niet precies waarom maar ik vond de 3 slechter klinken. Dat is persoonlijk, hoewel ik het wel vaker heb horen zeggen. De 2 is wat uitgrebreider dan de 1, met bijvoorbeeld ring mod en 4 outputs ipv 2. Ik heb zelf al jaren een Rack 1, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik persoonlijk voor de Nord Rack 2 gaan. Rack's zijn sowieso goedkoper dan de keyboard versie, ik gok 350 euro ofzo voor een rack 1, 450 voor een rack 2. Je kunt zelf wel een beetje een gemiddelde prijs bedenken als je hier op 't forum een beetje oude verkoop threads doorzoekt.

bedankt voor de reactie
ik ga die nord toch zeker eens checken
ik ga sowieso voor de rackversie,
gebruik die keys weinig

Back