Arturia Modular Synth's

ronnyvalder

Ouwe rot
Omdat Modular synth's het begin inluide van het synthesizer
tijdperk,heb ik altijd wel willen prullen met deze :-),maar gezien de grote kost van echte systemen,heb ik maar gekozen voor een plugin versie ;-)
Dit is de Arturia Moog Modular geworden,
door onlangs een paar filmjes op Youtube van de Arp2600,heb ik nu een demo van de Arturia Arp gedownload,nu vroeg ik me eigenlijk af als het wel de moeite loont deze aan te kopen,als ik al de Moog Modular bezit.Heb een tijdje op de Arp gewerkt,weet dat die semi-modulair is,en dat je met patch kabels interne routings kunt omzeilen.Deze Arp is dus wel gemakkelijker gezien je zonder kabels al direct wat klanken kan maken,maar de Moog Modular heeft duidelijk meer OSC en ADSR modules en meer LFO's(zeker als je de OSC in LOW zet)
dus is er iets dat de ARP kan dat de Moog Modular niet kan?????
En vooral wil ik prullen met de Sequencers die erbij zijn,
heb nog gelezen op Vintage synth Explorer,dat 'John Carpenter'
de ARP sequencer zou gebruiken,heb altijd die bassline's in zijn films super gevonden :-)
Ondanks dat ik de Moog Modular al een tijd heb,ben ik er nog niet toe gekomen me te verdiepen in die zijn Sequencer,en zeker niet met die van de Arp demo,daar ik deze pas heb gedownload.
Dus hier is mijn vraag,kan de ARP sequencer iets meer als de Moog Modular zijn sequencer???????
Als beide vragen "neen" beantwoord kunnen worden,dan kan ik me alleen toeleggen op de Moog Modular en bespaar ik ook weer wat geld uit,daar ik me dan geen ARP2600V aanschaf.
Alvast bedankt

Effe terug onder aandacht brengen :-)
Is er niemand die me hiermee kan verder helpen?????
Alvast bedankt

Als ik een andere synth overweegt, zij het hard of virtueel, dan gaat dat om het specifieke klankkarakter daarvan. Ik ben zelf niet zo van het virtuele dus over arturia producten kan ik niet zoveel zeggen. Als je veel patch mogelijkheden wil zou je bv eens naar synthedit kunnen kijken. Stuk minder duur :-)

ze klinken ook heel anders: moog lekker vol, warm
arp directere sound, moderner
heb ze allebei en daar geen spijt van, gewoon 2 verschillende synth's.
ps heb je de gratis (mono) versie van de nordmodular softsynth al?

Hallo,bedankt voor jullie reacties.
@ Sunny pedaal :wil effe terug in de tijd gaan,daarom dat ik me alleen ga houden aan emulaties van originele modulars,voornamelijk dan Moog en ARP,daarom dat ik niet uitkijk naar andere modular softsynth's,zelfs al zijn sommige gratis :-),ook omdat het anders teveel wordt,persoonlijk wil ik niet teveel plugin's,beter een paar en die goed kennen.

@ thompson :wil dus terug in de tijd,daardoor dat ik ook een sequencer wil van die periode,dus zoals die van de Moog of Arp,
weet dat je met huidige sequencers dit allemaal kan,maar je beperken zoals in die tijd is wel leuk en dan gewoon multitracken zoals toen ;-)

Blijft dus nog wel de belangrijkste vraag over:
welke sequencer is de beste en wat zijn de verschillen,als er deze zijn???????????
dus tussen die van de Mood Modular V en de Arp2600 V

QUOTE : Blijft dus nog wel de belangrijkste vraag over:
welke sequencer is de beste en wat zijn de verschillen,als er deze zijn???????????
dus tussen die van de Mood Modular V en de Arp2600 V[/QUOT

2x8 versus 3x8 voices in het voordeel van de moog.

bedieningsgemak : 2-0 voor de arp !, veel sneller heb je'm door en kun je tot goed resultaat komen.
(heeft ook schuiven ipv moeilijker leesbare draaiknoppen )

mogelijkheden tot 'freaken": 1-0 voor de moog, geen 2 nul want het kost heel wat tijd om je een weg te vinden tussen al die mogelijkheden.

sound: 1-1 de moog klinkt echt wel goed in de richting van 'moog' , altijd mooi.
de arp daarentegen heeft echt iets eigens in z'n sound, ik hou er wel van 'snijdend met gevoel', (moog heeft "n wat 'zachtere, gepoleisterder' klank )

samenvattend die arp heeft meestal ruim voldoende mogelijkheden om tot goede bruikbare en gevarieerde sequenzes te komen, met een typische ' dure electronisch' klank,
de moogsequenzer heeft meer mogelijkheden, voor mij vaak veel te veel om niet te verzakken in "minimal freaking"
eigenlijk had ik het liefst die arp sequenzer., met midi uit , die dan ook nog eens die moogmodular-oscilators en filters kon aansturen . maar of dat kan heb ik nog niet uitgevonden...
als ik het zo teruglees is het wel duidelijk welke mijn favorieten sequenzer is, maar ja eerlijk gezegd: ik ben niet zo'n sequezerfreak !

Laatst gewijzigd:
Hallo,Sunny pedaal,bedankt,op het eerste zicht lijkt het me dat ik me dan maar beter toeleg op de Moog Modular zijn sequencer,
heb wel graag een uitdaging ;-)
Qua klank,tja,heb nog wel Korg plugin's,die kunnen misschien dan meer instaan voor de "dure" electronisch klank die jij zo beschrijft

Moest er iemand zijn die er nog wat wil aan toevoegen,graag hé :-)
Wie weet forumleden die de echte sequencers (hardware)bezitten

ben je weer bezig met een specs battle?

Ik zou maar eerst luisteren wat je het mooist vind klinken.

Mogelijkheden zat bij alle 2, ik vind het niet interessant dat de 1 meer lfo's heeft
als de synth kut klinkt....

ben je weer bezig met een specs battle?

Ik zou maar eerst luisteren wat je het mooist vind klinken.

Mogelijkheden zat bij alle 2, ik vind het niet interessant dat de 1 meer lfo's heeft
als de synth kut klinkt....
precies, en ook niet als je voor de een eerst een doctorsgraad moet halen om hem te kunnen gebruiken ! geef mij die arp maar

@ Alex Omega: heeft nu eens niets met specs battle te maken,
waar het om draait is dat ik me graag toeleg op niet teveel plugin's,
zodat ik de paar die ik heb of nog aankoop grondig ken.
Daardoor is het handig om te weten wat nu de verschillen zijn tussen de sequencers van ARP en Moog,dan hoef ik niet ook nog eens de manual van de Arp door te nemen,ben al zoet met die van de Moog :-)
Dus als iemand me dan kan vertellen dat die Moog zijn sequencer alles kan en nog meer,dan krijgt die Moog gewoon alle aandacht,
de klank van beide is smaak gebonden,dus daar draait het me niet om,maar mogelijkheden,zodat je op andere geluidjes komt.
Maar wie weet heeft buiten de klank de ARP iets uniek dat de Moog niet kan????
Dan is het gewoon handig dat iemand je dat op 1 2 3 kan vertellen zodat je niet alle manuals moet gaan doorpluizen :-)

en daarbij,alles draait om spec's in the end :-) want met modulaire synth's zijn je mogelijkheden net beperkt of minder beperkt naargelang de modules die je hebt,dus spec's ;-)

en daarbij,alles draait om spec's in the end :-) want met modulaire synth's zijn je mogelijkheden net beperkt of minder beperkt naargelang de modules die je hebt,dus spec's ;-)
niet mee eens, een goeie (soft) synth is een uitgekiende combi van (on)mogelijkheden, sound en interface.
ben tegenwoordig meer beperkt in tijd dan in mogelijkheden.
die arp gaf me de beste "feeling" en daarmee de beste resultaten. leek het meest op het ouderwetse schroeven aan een hardwaresequenzer. ik weet dat dat niets te maken heeft met specs , maar het is volgens mij wel minstens zo belangrijk.
over specs, ik vond oa de triggerrouting bij de arp doorzichtiger , en daarmee bruikbaarder en dus meer mogelijkheden hebben.
denk dat je met die arp eerder rythmische sequenzes maakt en met die moog misschien meer ambiance achtige dingen.
ps als je toch beiden hebt, de een volledig en de ander als demo, wat zijn jou ervaringen dan hiermee?

Hallo,Sunny Pedaal,het belangrijkste is inderdaad de interface,
dat vindt ik zo evident dat ik dit niet aankaart ;-)
Deze is bij de 2 Arturia's toch goed,t'is daarbij toch een kopie
van de layout van een echte Arp en Moog.Klank tja,kijk het is
een softsynth,dus natuurlijk krijg je niet hetzelfde geluid als de real stuff,maar beide zijn voor mij goed,weet nog niet welke zijn geluid me nu echt beter in de oren klinkt.
Ben momenteel al bij het hoofdstuk in de handleiding van de Moog waar je zelf een klank leert maken,en ook leert met de sequencer werken,dus hierna weet ik wel meer i.v.m de Moog.
De Arp,wel t'is door een video op Youtube over deze,dat ik doorkreeg hoe de basis op deze werkt,semi-modular ben ik niet zo vertrouwd mee,heb de Korg MS20 plugin,maar hierook weer moet ik me er nog in verdiepen,toch het patching gedeelte

Back