Sound engine Cubase beter dan die van Ableton Live?

Sound engine Cubase beter dan die van Ableton Live?

• Ik denk het niet.

Stemmen: 4 9,3%
  • Ik denk wet wel.

Stemmen: 5 11,6%
  • Dat is zo.

Stemmen: 6 14,0%
  • Dat is niet zo.

Stemmen: 8 18,6%
  • Ik zou het niet weten...

Stemmen: 20 46,5%

• Totaal aantal stemmers
    43

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Peep!

Ik heb van een sound egineer die lessen Cubase en Live geeft te horen gekregen dat de sound engine van Cubase beter zou zijn als die van Live.

Ze hebben ergens in een studio de test met verschillende sequencers gedaan (zelfde ding doen en telkens renderen) en laten beoordelen door 10 sound engineers die dus niet wisten van welke sequencer ze het resultaat te horen kregen. En blijkbaar zouden ze alle 10 het geluid van Cubase beter gevonden hebben als dat van Live.

Nu vraag ik me af of hier mensen al van gelijkaardige tests hebben gehoord of zelf misschien al zoiets getest hebben? (alle andere opmerkingen ivm deze topic natuurlijk ook welkom)

Ik had al ooit eens gehoord dat het geluid van Cubase meer open zou zijn (i.t.t. tot Live, daar zou een doffe film over het geluid liggen).

Denk dat ik de test zelf wel eens ga doen want wil als (voornamelijk) Abletonnen toch niet direct aannemen dat dit effectief ook zo is.

Groenten!

EDIT: Die sound engineer zei volgens mij (ben niet zeker) ook dat Ableton al zijn audio automatisch warped...dat is toch bullshit, nie? (is volgens mij toch af te zetten)

dat is idd niet waar van dat automatisch warpen. Dus als ie dat beweert zou ik meteen al zijn andere beweringen ook in twijfel trekken. :)

zonder de precieze details van de test te weten is het ook moeilijk te beoordelen of de uitkomsten ervan inderdaad tot een juiste conclusie leiden.

wat maakt het uit, logic klinkt beter dan de 2 samen :dubbel:

En mac klinkt ook beter als pc zeker? :D

EDIT: Trouwens in die sequencer test die ze gedaan hadden stond trouwens Cubase op nr. 1. Ik heb morgen cursusje sound design van heb en zal eens vragen of de resultaten mss ergens online staan ofzo.

Is de kwaliteit niet veel meer afhankelijk van je:
- Geluidskaart;
- de gebruikte referentiemonitoren;
- de plugin's die je gebruikt;
- Of je er nog een DSP-kaart bijgebruikt;
- enz, enz.;

Wat ik bedoel te zeggen is dat een gemiddelde studioconfig altijd verschilt. En hierin zullen altijd bepaalde items de kwaliteit beïnvloeden, zowel in negatieve als in positieve zin....

Is de kwaliteit niet veel meer afhankelijk van je:
- Geluidskaart;
- de gebruikte referentiemonitoren;
- de plugin's die je gebruikt;
- Of je er nog een DSP-kaart bijgebruikt;
- enz, enz.;

Wat ik bedoel te zeggen is dat een gemiddelde studioconfig altijd verschilt. En hierin zullen altijd bepaalde items de kwaliteit beïnvloeden, zowel in negatieve als in positieve zin....

Ja idd. Maar ze hadden een test gedaan in 1 studio met 10 sound engineers.
(maw, met alles wat je genoemd hebt hetzelfde)

niet dat ik weet

maar er was hier een draadje over zo'n 2 weken terug

raar dat je die niet gezien hebt

Logic Klinkt Beter Dan Cubase:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=91444&highlight=logic+klinkt+beter

Daar had ik toch al even in gelezen. :)

Maar ik kan nog wel aannemen dat logic beter zou klinken als cubase hoor. Denk dat die verschillen wel redelijk klein gaan zijn want anders zou iedereen met logic werken neem ik aan.

Maar naar het schijnt (enfin, toch al meermaals gelezen) zou albeton echt duidelijk hoorbaar minder goed klinken. (kan natuurlijk aan immens veel factoren liggen, en is mss op te lossen , maarja dan ligt het ook niet meer direct aan een slechtere sound engine zeker)

Misschien moet ik echt de test zelf gewoon eens doen. Want als ik het verschil niet hoor maakt het me niet zoveel uit ookal horen andere lui dat wel.

Groeten

Ik heb "Dat is niet zo" gekozen.

Waarom zul je denken. Toen we nog spraken over Ableton Live 6 had ik "Dat is zo" gestemd. Live 5 en 6 hadden uets met de audio engine waardoor deze een soort van doffig sausje meegaf aan alles wat je erin stopte.

Live 7 heeft weer een volledig opgepoetste audio engine en ik durf zelfs te beweren dat deze net zo goed of beter klinkt dan die van Cubase 4.

Ik heb nooit theoretische tests gedaan maar wel kort de verschillen tussen Cubase 4 en Live 7 voor mezelf bekeken en uiteindelijk Cubase 4 verkocht omdat de engine's gewoon nagenoeg gelijk klinken en Cubase gewoon veel meer kan dan ik wil maar ook een paar dingen niet kan die ik wel zoek.

Ik kan me niet voorstellen dat de uitkomst van die test met live 7 hetzelfde zou zijn.

Vind het overigens onbegrijpelijk dat mensen "Ik denk h wel "of "Ik denk het niet" stemmen. Is dat dan een mening gebaseerd op horen zeggen?

Ik heb "Dat is niet zo" gekozen.

Waarom zul je denken. Toen we nog spraken over Ableton Live 6 had ik "Dat is zo" gestemd. Live 5 en 6 hadden uets met de audio engine waardoor deze een soort van doffig sausje meegaf aan alles wat je erin stopte.

Live 7 heeft weer een volledig opgepoetste audio engine en ik durf zelfs te beweren dat deze net zo goed of beter klinkt dan die van Cubase 4.

Ik heb nooit theoretische tests gedaan maar wel kort de verschillen tussen Cubase 4 en Live 7 voor mezelf bekeken en uiteindelijk Cubase 4 verkocht omdat de engine's gewoon nagenoeg gelijk klinken en Cubase gewoon veel meer kan dan ik wil maar ook een paar dingen niet kan die ik wel zoek.

Ik kan me niet voorstellen dat de uitkomst van die test met live 7 hetzelfde zou zijn.

Vind het overigens onbegrijpelijk dat mensen "Ik denk h wel "of "Ik denk het niet" stemmen. Is dat dan een mening gebaseerd op horen zeggen?

Hehe...ben blij dat te horen. :okdan: Ik werk ook mega graag met Ableton en zou het erg vinden om ervan af te moeten stappen omdat de sound engine lang niet zo goed zou zijn.

Ik ga zelf met een kameraad wel eens de test onder ons doen maar denk niet we het verschil gaan horen dan plus kan nooit kwaad om nog eens met een anderesequencer te leren werken.

Groeten

Dit soort threads mag je pas starten als je 10 jaar in de business zit :D.

Nee, even serieus, verspil er je tijd niet aan. Wat is het nut van een summing engine (wat ook weer een hele discussie apart is, eerst even zoeken voordat je een topic start) als de tools niet met je meewerken? In mijn geval: Cubase inspireert mij niet, Ableton wel, en daarmee maak ik betere muziek. Die engine zit dan toch echt op een van de laatste plaatsjes van de lijst. Als FL Studio jou wel inspireert en Logic niet, dan heeft 't weinig nut om over te stappen. Nou is het voordeel echter wel dat als je toch nog aan het orienteren bent je makkelijker kunt overstappen omdat je nog niet vastgeroest bent.

alsof de muziek 10 jaar geleden allemaal ruk klonk op hun primitieve computersystemen

(1998, heb nog boekjes van toen, vette PentiumII computersystemen met logic of cubase)

en alsof er geen professionele producers zijn die ableton al gebruiken vanaf versie 1 en met dus die belabberde engine vette platen uitgebracht hebben..
heb hier nog ergens de eerste ableton's liggen.. herinner me dat ik er destijds niet mee kon werken

ah waarom zou je ergens vanaf stappen als je zelf het verschil niet hoort.

Niet. Maar ik moet de test zelf nog doen. Begin eigenlijk sterk te twijfelen of het nog de moeite gaan zijn de test te doen...verschil zal sowieso kleiner zijn dan ik verwacht had moest ik het al horen. Maarja, kruipt ook niet al te veel tijd in zo'n testje en kan nog wel fun zijn dus waarom ook niet...

;..Nee, even serieus, verspil er je tijd niet aan. Wat is het nut van een summing engine (wat ook weer een hele discussie apart is, eerst even zoeken voordat je een topic start) als de tools niet met je meewerken?...

Ik wou gewoon niet vastroesten gelijk je zegt aan een sequencer die niet in staat is geluid te maken van degelijke kwaliteit...

...en alsof er geen professionele producers zijn die ableton al gebruiken vanaf versie 1 en met dus die belabberde engine vette platen uitgebracht hebben...

Ik ken er anders toch geen (of toch niet dat ik weet). Alle artiesten waarmee ik al gesproken had en iets uitgebracht hadden werkten met cubase of logic of... denk daarmee dat ik ook beetje sceptisch ben tov Ableton als main sequencer te hebben.

greet

dr drane ...je komt de laatse tijd wel heel anaal gefixeerd over ....topics zoals:
-Wats is de beste sequencer?
-Zuigt ableton?zo ja ,hoe hard ...en zal mn muziek ook zuigen als ik het componeer met bubblebleton ?.
Als het werkt voor jou dan werkt het ...ik ken een kerel en die gast maakt nu lekker deuntjes geeft live optredens in brazil( hoi peter ) en ja hoor doet die met ableton ...zal het publiek geen ene moer uitmaken en ze zullen niet stoppen met zich te amuseren omdat de summing engine van ableton ( eventueel ) van mindere kwaliteit zou zijn als die van cubase
Ik werk nu met renoise ..summing mn kloten ..;heb nog nooit zo intuitief met een programma kunnen werken ..maakt me geen zak uit of de kwaliteit wat minder is ( argurus sync = perfect )

Ik werk nu met renoise ..summing mn kloten ..;heb nog nooit zo intuitief met een programma kunnen werken ..maakt me geen zak uit of de kwaliteit wat minder is ( argurus sync = perfect )

renoise sync ruled :halleluja

enja, gewoon extern lekker analoog afmixen wat eruit komt, terwijl je het mixt met je hardware synths/drums :okdan:

Ik heb "ik denk het niet" gestemd. Gewoon omdat ik bij zowel Cubase4 als Live7 nooit het gevoel heb dat wat ik er aan audio in stop er slechter uit komt. Echter heb ik nooit zitten testen met dezelfde audiofile's ofzo, dus heb
ik geen keihard bewijs dat beide engines ook even goed klinken.

Begrijp je het nu? :D

...zal het publiek geen ene moer uitmaken en ze zullen niet stoppen met zich te amuseren omdat de summing engine van ableton ( eventueel ) van mindere kwaliteit zou zijn als die van cubase ...

Jamma ik maak muziek voor mijn eigen (enfin ik maak nog niet eens muziek maar stukskes van iets wat op muziek lijkt) en heb veel geld geinvesteerd in mijn "studio" op zeer korte tijd. Dan een sequencer gebruiken die uw geluid uiteindelijk toch wat dof zal laten klinken lijkt me nogal dwaas. (zeker nu ik nog niet TE hooked ben aan albeton, ma toch al redelijk hooked :)) Maar ik zie nu wel dat die verschillen van sound engine kwaliteit redelijk miniem zijn.

greets

Back