kleur/design versus sound

teluur

Te|
Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie vinden dat de kleur en design van (jullie) synths overeenkomen met het geluid, dus bv. past het nord-rood bij het geluid van bv de lead 2, of hadden ze die beter een andere kleur kunnen geven?

Om maar te beginnen, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het grijs-blauwe van de fs1r erg goed overeen komen met de klank, die iets metallisch heeft.

tja, er bestaat natuurlijk zoiets als self-fulfilling prophecy, waardoor de kleur en het geluid niet meer los van elkaar te zien zijn, maar bv de sh-101 zijn uitgebracht in meerdere kleuren, welke past het beste bij het geluid?

Volgens mij is het meer een soort van gewenning. Een blauwe nord bijvoorbeeld ziet er raar uit omdat je het niet gewend bent en daarom zal je dat waarschijnlijk minder goed bij het geluid vinden passen..

Je zou wel kunnen kijken naar opvattingen over kleuren (warme kleuren zoals rood en geel tinten, koudere/killere kleuren zoals blauw en grijs), en het geluid van een synthesizer. Maar dat blijft natuurlijk een heel erg subjectief iets, zowel bij de kleuren als bij het geluid.

Natuurlijk is het een erg subjectief iets, maar ik kan me voorstellen dat men de witte virus polar totaal niet overeen vindt komen met zijn geluid en ik ben wel benieuwd of deze personen hier op het forum rondhangen.

Back