Tracks op zelfde (geluids)sterkte brengen

aanilles

Stamgast
Hoe kan je gemaakte tracks BINNEN Reason, op de zelfde (geluids)sterkte brengen.

Dus binnen Reason, tracks die uiteindelijk op een cd komen ongeveer dezelfde geluidsterkte hebben, niet dat ik constant tussen de nummers door aan mijn volume knop moet gaan zitten draaien.

Dit is een zeer belangrijk onderdeel van het 'Mastering' proces.

Je kunt dit het beste overlaten aan een professioneel masteraar, of als je het zelf wilt gaan doen, zul je je even flink moeten verdiepen in dit vak.

Zoek eens op het forum op 'masteren' / 'mastering'.

Je kan ook gewoon zelf met die volumeknop alles op elkaar afstemmen en dan kom je ook een eind.

Je kan ook gewoon zelf met die volumeknop alles op elkaar afstemmen en dan kom je ook een eind.

Dat kan, alleen is de kans groot dat je dan de luidere tracks zachter gaat zetten en zo de totale cd minder hard staat dan alle andere cd's die je kent en moet je alsnog constant met je volumeknop gaan zitten draaien!

Dat kan, alleen is de kans groot dat je dan de luidere tracks zachter gaat zetten en zo de totale cd minder hard staat dan alle andere cd's die je kent en moet je alsnog constant met je volumeknop gaan zitten draaien!

Dat moet je niet willen.
Maar goed, die discussie is al zo vaak gevoerd.

C O M P R E S S O R / L I M I T E R ! ! ! ! !

Bij vragen hierover, zie 1353562 andere threads op dit forum
Snap alleen niet dat het per sé binnen Reason moet. Gemakszucht?

dat heet inderdaad mastering.
je kunt het simple houden, alles normaliseren en daarbij rekening houden met onderlinge volumeverschillen: bv de een normaliseren tot 100% en de ander tot 96% of minder totdat het goed klinkt.
kan ook veel uitgebreider dmv peaks bijtekenen ,limiters, multibandcompressors etc.
zou maar gewoon beginnen met de simpele methode: speel het allemaal af en schrijf op hoeveel db je bij of af moet halen van het mastervolume. effe rekenen en dan zo laten saven dat de er over alle nummers gezien maximaal 0db op je meters komt en alle nummers verder kunnen worden afgespeelt zonder aan het volume te hoeven draaien. ( bij sommige nummers zul je dan die 0db niet halen maar blijven steken op bv -6db, maakt verder niet zo heel veel uit, wat je ervoor terugkrijgt is wel meer eenheid tussen de nummers.
hetzelfde geldt trouwens ook voor klank: een beetje algemeen eq'n zodat niet bv 1 nummer totaal anders klinkt dan de ander maakt ook meer eenheid en meer luisterplezier

dat heet inderdaad mastering.
Het is een onderdeel van mastering en wordt doorgaans track leveling genoemd.
Je houdt het gewoon simpel met een volumeknop en gebruikt geen compressie, EQ of wat anders. Eventueel een limiter om clipping tegen te gaan.
Meer dat dit is het niet.

Hoe kan je gemaakte tracks BINNEN Reason, op de zelfde (geluids)sterkte brengen.

Dus binnen Reason, tracks die uiteindelijk op een cd komen ongeveer dezelfde geluidsterkte hebben, niet dat ik constant tussen de nummers door aan mijn volume knop moet gaan zitten draaien.
Waarom moet het per sé binnen Reason? Dit programma is m.i. namelijk niet echt ontworpen om verschillende tracks op een cd te masteren.

Veel beter kun je hiervoor Wavelab gebruiken en alle tracks openen in het zgn 'audiomontage scherm' openen. Met deze functie kun je als het ware alle tracks tegelijk masteren, zodat de hele cd ook 1 geheel wordt.

volume omlaag of omhoog van 1 track is volgens mij niet voldoende.
De dichtheid of warmte en de energie in elke track bepaalt ook de volume die je hoort. Bv. hoe het laag is gedaan in elke track. Sommige tracks hebben een strak laag of juist veel sub bass. Veel oude hiphop tracks hebben veel laag dat geboost is boven 90Hz merk ik. Dat klinkt ook anders dan dat sublaag beneden 60Hz
Wat ik doe in cool-edit is eerst bepalen hoe ik ze beiden wil laten klinken. Moet track 1 op 2 lijken of omgekeerd. Het makkelijkste is tracks beiden te downgraden naar ongeveer dezelfde kwaliteit. En ws 1 track met EQ wat opkrikken. Ik zou de probleem tracks aanpassen met highpass en EQ (liefst niet teveel teveel omhoog en anders negatief equalizen)
Voor de rest kan een tube-compressor plugin helpen oude iele tracks (zoals flaming ember rock tracks, die niet zoveel bass lijken te hebben maar wel veel hoog) meer warnte te geven zodat ze beter naast de modernere tracks passen.

Maarja das mijn humble 2c.

Misschien dat jij of iemand anders er wat aan heeft:
http://video.google.com/videoplay?docid=7580691520971611167

Leuk. Zo ben ik ook begonnen. Met wat plugins achter elkaar plakken.
Maar zonder goede monitors blijf je op je bek gaan omdat je het niet goed kan horen. Plus het feit dat je nog zoveel meer kan uitspoken met plugins en hardware. (Zoals bijv Rob Zombie)
Dan ben je wel even bezig om er echt goed de slag te leren (en je bent nooit uitgeleerd).

Back