VST's en Linux

VST's en Linux

• werk er al mee

Stemmen: 2 7,1%
  • interessant, maar nog niet genoeg soft

Stemmen: 16 57,1%
  • niet interessant

Stemmen: 10 35,7%

• Totaal aantal stemmers
    28

andete

prutser
Dit kwam ik toevallig vandaag tegen, blijkbaar is het sinds kort ook mogelijk om VST plugins te gebruiken onder Linux, onder andere als LADSPA plugins in LADSPA hosts.

De software staat op deze site: sources
Je hebt vstserver en ladspavst nodig, en ook een recente versie van WINE .

Daarna zeg je waar je VST's staan, je start de vstserver, en je installeert de ladspa vst plugin.

Om te bewijzen dat het ook echt werkt: screenshot (xmms als LADSPA host met frohmage van ohmboyz over een audio file)

Als ik nu alleen ardour nog eens aan de praat kreeg ;)

Origineel geplaatst door actionHank
eej das geinig. jammer dat voor me tweede computer een beetje defect is, daar had ik linux op staan. is altijd wel geinig om een beetje mee te kloten

LOL, dat vind ik nou ook meestal van linux, geinig, en leuk om mee te kloten

ik denk overigens dat linux een te grote achterstand heeft op mac/windows om binnen redelijke termijn goed mee te kunnen spelen, en door de afhankelijkheid van grotendeels "hobby"programmeurs die achterstand ook in de verre toekomst warschijnlijk niet inhaalt. Daarbij denk ik dat linux voor veel mensen gewoon te veel gekloot is om er fatsoenlijk mee te kunnen werken.
Het bewijst gewoon dat het niet zo raar is dat we onder mac/windows moeten betalen voor software.

Leuk gevonden, alleen het gebruik van Wine vind ik nu niet echt zo interessant. Zeker de prijs van dat pakket is mijns inziens veel te hoog. Het wordt eens tijd dat ze VST echt richting Linux gaan porten :)

Origineel geplaatst door MSXUser
Leuk gevonden, alleen het gebruik van Wine vind ik nu niet echt zo interessant. Zeker de prijs van dat pakket is mijns inziens veel te hoog. Het wordt eens tijd dat ze VST echt richting Linux gaan porten :)

Prijs? Wine is free software en kost 0 euro ;) Net als alle andere componenten die ik in mijn oorspronkelijk berichtje vermeld.

ik draai ook linux als me netwerk server omdat die gewoon nooit crasht zonder grafische interface
en ik ben van mening dat je ook niet echt meer met linux moet doen
spelletjs moet je een console kopen
en voor audiodingen gewoon een pc of max

Origineel geplaatst door mono-poly
ik draai ook linux als me netwerk server omdat die gewoon nooit crasht zonder grafische interface
en ik ben van mening dat je ook niet echt meer met linux moet doen
spelletjs moet je een console kopen
en voor audiodingen gewoon een pc of max

Nu ja, ik draai al een paar jaar bijna alleen linux, en ga toch een poging doen van dat zo te houden. Windows is een stap terug, als ik nog iets anders wil, dan Mac OSX!
Hopelijk vinden sommigen onder jullie het toch interessant als ik af en toe eens wat linux/audio/synth related zaken post?

Origineel geplaatst door mindtwist
laatst zag ik hier een nieuws bericht over een rackmountable computer die 2 vst(i)'s kon bevatten.

Mischien kan je zoiets nu bestwel makkelijk zelf maken met vst onder linux..

Das een leuk idee :) Linux met realtime scheduling patches op een mini moederbordje!

rt-linux is snel jah :)

maar het is denk ik meer de vraag of de echte 'heavy' geluidskaarten met zeer lage latency ook goed gesupport worden door linux :s

Het schijnt dat de RME Hammerfall goed gesupporteerd wordt, maar dit kan ik (nog) niet bevestigen uit eigen ervaring.

Wat linux betreft staat audio nog in de kinderschoenen.

Ardour is het enige programma wat nog interessant is. Wat ik ken tenminste. Nou ja Audity is ook wel OK.

Misschien als ze dingen van OSX gaan porten naar Linux dat je nog een kans maakt om binnen een snelle tijd iets fatsoenlijks te krijgen. Maar wees nou heel eerlijk, zo lang de grote bedrijven geen linux spullen gaan maken dan zal dat gebied moeten blijven aanmodderen met kleine software bedrijfjes en hobbyisten die leuke dingen bouwen.

Interessant Linux, ik ben net klaar met een dual boot systeem (redhat & XP)....ik wil alleen min windows schijven kunnen lezen in linux....enig idee hoe dat moet? Hoe zit het met drivers? Ik ben echt een groentje en weet niet goed waar ik moet beginnen.

ik moet nog even mijn tweede harde schijf werkend krijgen, dan kan ik een dualboot installeren en ook linux draaien.

overigens is voor linux gebruikers turnkey ook erg interessant. die installeert namelijk (als het goed is) zonder veel problemen een groot aantal linux audio applicaties.

Origineel geplaatst door bazziman
Interessant Linux, ik ben net klaar met een dual boot systeem (redhat & XP)....ik wil alleen min windows schijven kunnen lezen in linux....enig idee hoe dat moet? Hoe zit het met drivers? Ik ben echt een groentje en weet niet goed waar ik moet beginnen.

zorgen dat je bij filesystems in de kernel vfat aan hebt staan en dan gewoon mounten

mount (-t vfat) /dev/hdXY /mount/c/ bijvoorbeeld
waar X je hd is en Y je partitie.

zorgen dat je bij filesystems in de kernel vfat aan hebt staan en dan gewoon mounten

mount (-t vfat) /dev/hdXY /mount/c/ bijvoorbeeld
waar X je hd is en Y je partitie.

Dit is op voorwaarde dat je XP vfat gebruikt en geen NTFS. NTFS read-only support is ook goed in linux, read-write is nog experimenteel.

Origineel geplaatst door Stefan
ik moet nog even mijn tweede harde schijf werkend krijgen, dan kan ik een dualboot installeren en ook linux draaien.

overigens is voor linux gebruikers turnkey ook erg interessant. die installeert namelijk (als het goed is) zonder veel problemen een groot aantal linux audio applicaties.

Nice, die turnkey ga ik meteen proberen.

:erm:, turnkey is mandrake only. Nu ja ik kan er de apps wel van afkijken, de meesten zitten al standaard in mij Debian systeem.

Laatst gewijzigd:
turnkey is alleen getest op mandrake, maar kan mogelijk op andere distro's toch ook goed werken? :)

ik zou het gewoon proberen :)

ik heb eindelijk mijn redhat zover dat hij mijn ntfs schijven leest...het blijft nogal aanmodderen voor een leek. Iemand een goede site in gedachten die de basics van (redhat) een beetje uitlegt...ik kan niet eens software installeren...het ziet er wel mooi uit allemaal.

Back