Live act setup

endonyx

Noize is the message?
heej een vreind van me heeft gevraagd of ik wat info voor hem kon verzamelen voor een set appratuur voor zijn live-act die hij wil gaan doen, hij is iemand die nu in een korte tijd een aardige naam heeft weten te maken in de hardstyle en wil nu naast het draaien dus ok een live act doen, en wil daarin een deel afspelen en een deel live doen, dus lekker aan knopjes draaien en effecten en dingenw eg kunnen halen of erbij doen.

hij is nog nieuw op apparatuur gebied en een noob in termen dus ik ben ff voor hem opzoek gegaan en heb het volgende pakket samnegesteld als idee voor hem en mijn vraag aan jullie ws of dit een goede set is of dat ik echt wat over het hoofd zie....

sequencer :
een rs-7000 of 2e handse mpc 2000 of een ensoniz asrx-1 (ofzo) dat zijn apparaten die ongeveer dezelfde doel dienen en denk ik voor een live act alle drie wel geschikt zijn, dus hele tracks af kunnen spelen en loops laten instarten en samples kunnen inladen en dus ook live op gespeeld kan worden en ook effecten hebben meen ik.

synth:
een synth die aan die seq. gehangen word en dan ook met de hele sequencer zonder problemen mee loopt
(denk bv. virus of-k-station, jaja is wereld van verschil weet ik, maar is meer een voorbeeld hehe)

mixer:
een klein mixertje om de verschillende uitgangen van de synth en de seq. aan te hangen en te regelen zodat je ook de geluiden bv. door een parametrische eq kan halen.(behringer eurorack zou al voldoende zijn in principe , bedoel tis maar voor een liveact voor een paar keer per jaar dan gaat die mixer wel een tijd mee hehehehe)

effecten:
een leuke multifx bak eraan bv. een mpx model / m-one ofzo om nog een lekkere reverb en delay op de synth te zetten en een alesis airfx en airsynth voor de leuke live filters en dergelijke :D

laat ff weten of ik iets vergeet hier of iets absoluut niet moet doen volgens jullie, kan iig geen mpc4000 betalen ndenk ik die gozer

verder heeft die geen apparatuur van zijn zelf omdat hij altijd in de studio van zijn platen maatschapij werkt en een afspraak heeft met hun over dat heheh dus geen apparatuur lenen hehehe

sequencer: MPC
synth: geen
mixer: spirit folio F1
effecten: ?

Waarom?

MPC2000 is een uitontwikkelde machine, voor de RS komen nog steeds updates uit, en Yamaha slaagde er in het verleden in om updates op het os uit te brengen die slechter werkten als het voorgaande os (denk eens aan het RM1X 1.12 drama). Hoewel ik met de RS gewerkt heb, en hem ok vindt zou ik voor een MPC gaan. Dit omdat ik diverse grootheden live heb zien optreden en nooit een RS heb zien gebruiken maar wel vaak een MPC.

Synth? Nee, niet voor hardstyle, of hij moet mischien een juno'tje aan z'n sequencer hangen. Maar beter een sampler, zit ook in de MPC, maar daar heb ik nog niemand enthousiast over gehoord. Speed J gebruikt bijv. een MPC met daar aan 2x SU700 als totale setup voor live. En die live set van hem gaat als de brandweer. Je vrind kan beter z'n studiogeluiden sampelen.

Mixer: De Spirit is lekker compact, heeft een 2 tal stereo in's en 6 mono's. Meer is natuurlijk lekker, maar heeft z'n prijs.

Effecten: Heb geen idee, ga mezelf binnenkort informeren over een bak.

Kijk ook eens in de voorgaande 2 interface's Daar staat een serie over de ja's en nee's voor live sets.

Greetz

Yawgmoth

dank je voor de info, en ja die mpc is idd een vaak gebruikt ding, maar is wel net als je zei uitontwikkeld dus kan er een moment ontstaan dat de rs hem overtreft , maar een mpc is idd goedkoper.

de sampler van de rs id wel oke heb ik begrepen dus die synth samplen voor de liveact is een goed idee misschien misschien een 2e handse akai 3000 die zijn zelfs ongeveer de helft van die synth qua prijs , maar hij wou die synth toch kopen dus tja we zien wel

De mpc2000xl, al een tijdje met os1.14 is idd aardig uitontwikkeld. Heb hem gehad en was er zeer tevreden mee. Heb spijt dat ik hem heb verkocht, maar persoonlijk heb ik besloten te kijken of ik voor de mpc4000 kan gaan. Ik treed dan niet eens op, maar ik blijf hardware sequencen gewoon lekkerder vinden.

En nog nooit iemand gehoord die tevreden was over de sampler. Ik maakt juist met veel plezier gebruik van de sampler. Ok, hij is wat traag met bewerken, toch had hij al mogelijkheden om beats te slicen, timestretchen, etc. Het effectenboard had ik wel aangeschaft maar eigenlijk nooit gebruikt. Minpuntje vond ik dat ik niet intern kon resamplen. Voor andere dingen dan drums en loops is de sampler wat minder geschikt. Misschien kan hij daar een tweedehands 3000xl voor op de kop tikken.

asr-x of asr-x pro zijn hele gave bakken. Kunnen resamplen en hebben itt de mpc een volwaardige sampler. Nadeel zijn het veel te kleine scherm en belangrijker, de midi timing. Die is niet stabiel en wat mij betreft zou ik die dan ook uit het lijstje schrappen.

Ik denk zelf dat hij aan alleen de mpc en een sampler genoeg heeft voor deze stijl... en een mixer natuurlijk.

maar kan hij dan bv. een lange wav file van een paar minuten of korte loops juist voor hetzelfde geld van bv. alleen de bas en 1 van de percussie en 1 van de lead maken en die als samples inladen als sample of loop om ze zo te kunnen trigeren en dat soort dingen of bv. de hele track als een wav file inladen en er bv. naast een track echt live inspelen gaat dat met deze seq.'s?, denk dat je daarvoor iig een grote hd eraan moet hangen toch ?

is het ook mogelijk om bv. zijn cubase file van een liedje in de mpc of rs7000 te doen en dat die hem gewoon kan afspelen als je eerst nog de samples op de goede plaats inlaad (ja probeer het goed te verwoorden , want ik heb zelf niet veel kennis van deze dingen),

ik gebruik zelf een mpc2000xl en 2 synths en een mengtafel als live act. Maar als je nog niet zoveel kaas van al die dingen gegeten hebt, lijkt mij een strakke sequencer (mpc2000xl) en een wat uitgebreidere sampler (mpc2000xl is eigenlijk alleen geschikt voor drums) het beste. Dan hoef je je alleen maar zorgen te maken over het muten/unmuten van tracks en niet om de geluiden zelf. Een goeie fx bak is inderdaad wel aan te raden. Maar laat hem eens in de winkel gaan spelen met zowel een rs7000 als een mpc2000xl. Ik denk dat de mpc2000xl qua overzicht een stuk beter is naar mijn idee. Er zijn al zat threads over de vergelijking mpc2000xl vs. rs-7000 geweest, doe maar eens een zoekopdracht op het forum, misschien dat dat iets helpt?

en om even je vraag te beantwoorden, ja je kunt een midi file van cubase in je mpc2000xl inladen en dan vervolgens afpelen, moet je alleen de outputs soms nog even goed zetten.

Ik zou geen lange wavefiles inladen, ik zou m'n wavefiles beperken tot 4 of 16 maten, of nog beter de losse samples pakken, zodat je geheugen niet zo snel vol zit, want als je je sequencer op play hebt gezet, kun je niet meer laden (tenzij je er een 2de losse sampler bijkoopt)

Waarom geen laptop met Ableton Live 2, een M-audio quattro, Evolution keyboard met draaiknopjes enzo en twee DI boxjes. Past allemaal in 1 laptop tas en is in 3 minuten op te zetten.

ja zat ik ook aan te dneken, is misschien idd een oplossing, maar een labtop meenemen het podium op...met abloton moet het wel lukken denk ik, zal het er een keer met hem over hebben, maar een labtop blijft een dure investering alhoewel goedkoper als de hele setup met een rs-7000

idd....eerst kiezen of je voor de software of hardware route gaat.... laptop met ableton live en controller...of RS7000 met evt. nog synthje eraan..... ik zou denk ik zelf voor een RS7000 plus K-station gaan....genoeg knoppies, een losse VA synth voor extra live baslijnen, fx etc. plus de erg goed uitontwikkelde sequencer van yamaha (QY700->rm1x->rs7000) ..die is ook perfect in staat om allerlei effecten er op los te laten zoals delays, filters etc... prima live performance bak..... in dat opzicht ook veel beter dan een MPC omdat je daar toch veel meer aan het muten/unmuten bent ipv ook echt de losse tracks realtime bewerken zoals je met de yamaha kan doen..... zeker met het nieuwe OS is het helemaal vet omdat je ook nog eens gewoon in write/record mode kan gaan staan om ter plekke je patterns in te spelen.....

als je nog wat extra wilt kan je bv een korg kaopad 2 kopen voor freaky effecten..

Olaf

we zijn er uit ongeveer, we hebben ons een beetje laten inspireren door speedy je hehe :

-2 yamaha su 700's
-alesis airfx en airsynth
-kleine mixer van ?!?!?!? moet nog ingevuld worden
-een nog intevullen multifx, die een aardige galm en delay in zich heeft, denk aan mpx 550 of een m-one

hij begint met die su700's , hij heeft thuis een numark mixertje , dus hij kan alvast dat gebruiken voorlopig en gaat iets later de mixer (een kleine mackie als het ff meezit) en de effecten en de alesis airfx ergens tussendoor hehe

tanx for the info!

ow enja hij gaat ook meteen een hele stel kabels kopen hehehehe

Back