Volkomen beginneling...Wat is de juiste start?

neet

Nieuwkomer
Hallo allemaal, Ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben met mijn vragen en dat ik hier een hoop kan leren.

Ik loop de laatste tijd met het idee rond zelf muziek te gaan maken via de computer in combinatie met een synthesizer. Zomaar een idee.

Ik heb 8 jaar lang pianoles gehad en heb dit de laatste jaren nauwelijks bijgehouden, dus vind het tijd dit maar weer eens op te pakken. Maar dit keer niet op een normale piano/vleugel, maar elektronisch op een synth via mijn apple laptop. Zelf muziek creeren met beatje eronder of iets dergelijks.

Nu is het probleem dat ik totaal geen technische kennis heb om een setup samen te stellen hiervoor. Wat heb ik hier allemaal voor nodig? Alleen een synthesizer en spelen maar? Op mijn laptop kan een programma zoals garageband en Logic Studio worden geinstalleerd....

Misschien kunnen jullie me helpen?? Want ik vind het zonde mijn ervaring achter de piano te verwaarlozen.

Groeten, René

Hoi, welkom op ons mooie forum. Goede vraag die je stelt, maar een die al vele malen is gesteld.

Je zou eens kunnen starten met bijvoorbeeld: Welke synth moet ik kiezen? en soortgelijke threads. Gebruik de zoekfunctie maar eens met een paar termen. Je zult verrast zijn hoeveel er al is geschreven op jouw vraag.

Ok.. bedankt voor de reacties. Zit het forum eens goed door te nemen en merk dat het belangrijk is om een synth te kiezen die geschikt is voor het genre bijvoorbeeld.

Nu ben ik vooral van plan om jazz te gaan spelen. Is het in mijn geval ook van belang een synth te kiezen met meer toetsen ? zag al iets staan van 61 toetsen op de apple store (m-audio) en een 88-toetsen synth van yamaha.

Komt er verder nog iets bij kijken? Of is het een questie van aansluiten, logic installeren, spelen, beatje eronder en klaar?? (bij wijze van spreken).

Er komt zoveel informatie op me af van verschillende synths en plugins, etc noem maar op.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg, René

Alleen een synthesizer en spelen maar? Op mijn laptop kan een programma zoals garageband en Logic Studio worden geinstalleerd....

- Audio-interface (een geluidskaart voor muziekproductie)

- Monitor-speakers (om je werk mee af te luisteren)

- Sequencer (Logic dus, bijvoorbeeld, maar probeer anders ook de trial van Ableton Live)

- Controller keyboard (je kunt hier ook een synthesizer voor nemen die een MIDI-uitgang heeft, je hebt dan nog wel een USB-MIDI doosje nodig).

en merk dat het belangrijk is om een synth te kiezen die geschikt is voor het genre bijvoorbeeld.
Mwa nee, niet echt; Maar, als je voornamelijk realistische instrumenten wil hebben kun je niet veel met een monofone vintage machine. Het ophangen van een kaartje met een genre aan een synth is in die zin niet echt geweldig omdat je dan een hoop mogelijkheden van de machine zou negeren.

Nu ben ik vooral van plan om jazz te gaan spelen. Is het in mijn geval ook van belang een synth te kiezen met meer toetsen ? zag al iets staan van 61 toetsen op de apple store (m-audio) en een 88-toetsen synth van yamaha.
Da's voornamelijk een kwestie van smaak. Omdat je piano bent gewend is 88 misschien wel een juiste keuze, maar vergis je niet - zelfs een piano-achtig toetsenbord voelt niet altijd echt geweldig realistisch aan. Het is misschien niet verkeerd om ook te kijken naar een "gewone" digitale piano die je ook zonder computer kan gebruiken.

Er komt zoveel informatie op me af van verschillende synths en plugins, etc noem maar op.
Je moet je pas om de plugins druk maken op het moment dat je er mee wil beginnen.

(je hoeft overigens niet elke keer groetjes te doen, je naam staat al naast je bericht ;) )

ligt er helemaal aan wat je wilt...

In de Apple Store vind je denk ik geen Synths maar Midi Controllers. Deze zijn goed om Plugins aan te sturen. Voor Apple is het pluginformaat AU (Audio Unit) voor windows wordt meestal VSTi gebruikt. Je kan deze ook makkelijk checken doormiddel van demo's. Heb je opzich geen controller voor nodig kan ook gewoon op je toetsenbord en Logic/Garageband.

Ook als je nog niet zeker weet of en welke hardware synth je wilt kopen is het wel handig om verschillende soorten synthese-plugins uit te proberen. (substractive, FM, Wavetable).

Hallo, welkom op 't forum!

Allereerst door mij gebruikte referentie-site welke ik vorig zomer uitvoerig heb doorgespit en nog steeds gebruik als naslag:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

Forumlid Resonance heeft de volgende draad opgestart:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Een veel gemaakte (beginners)fout die ook door mijzelf en vele anderen ook is gemaakt, is de veronderstelling dat bepaalde gear een bepaald resultaat garandeerd. Niets is minder waar, zelfs de meest professionele studio is waardeloos in de handen van iemand die niet met de aanwezige gear weet om te gaan. Het zijn slechts tools, het gaat erom óf en hoe je ze weet te gebruiken.

Zeker ten aanzien van je setup krijg je in het begin te maken met een steile leercurve, in korte tijd komen zaken als signaalroutes (audio/midi) en de bediening van bijvoorbeeld de sequencer als eerste op je af. Hoe meer gear je dan aan te sluiten hebt, hoe complexer je het jezelf maakt.

Ik ben voor nu zeer gelukkig met mijn setup. Deze bestaat op dit moment uit een Yamaha MO6, een pc met Cakewalk Sonar, een M-audio audiophile 192 en een setje KRK V4 mk1 monitoren. Dit heeft mij bijna €1800 gekost en het meeste is zelfs 2ehands aangekocht, behalve de pc.

Laat je niet ontmoedigen door het leerproces, het gaat uiteindelijk om de muziek, die je ook kunt opnemen met een simpele bandrecorder. Kortom er zijn vele duizende mogelijkheden om een setup te creëren die bij jou past.

Succes en vooral plezier gewenst!

De juiste start? Nou die vraag is op vele manieren te beantwoorden, dus laat ik ook maares iets erover typen...
Omdat bijna alles in de muziekwinkel (en zelfs gewoon op Marktplaats of hier op het Synthforum) geld kost, is het (of een vaag idee van) beschikbaar budget altijd goed om te weten, zeker als je nog veel uitgaven moet/zou kunnen doen ivm het volkomen -beginneling-zijn (voor het gemak laat ik de beginnelingen met wel veel gear in huis even buiten beschouwing): een mengpaneel/ monitors (synths hebben geen ingebouwde speakers),audio-interface, keyboardstandaard, zitkruk, kabels om de boel aan te sluiten, goeie hoofdtelefoon om snachts ook lekker te spelen......

Het volgende waar je over kunt denken is: wat wil je met je instrument doen? Ik bedoel, als je uiteindelijk met een bandje muziek wil maken, kun je beter iets anders aanschaffen dan als je 'alleen' liedjes wil maken op je Apple (dat je zo'n ding al hebt, maakt het wel al makkelijker, want Garageband zit er al in, en Logic Studio past er makkelijk bij...(die laatste incl. een karrevracht aan sounds/plugins/loops tot het jaar 2983);)
Het is soms ook wel es lekker om ZONDER computer muziek te kunnen maken, dus daar kun je ook rekening mee houden..

nou na deze iets langer dan verwachte inleiding, wat zou mijn advies aan jou zijn? Laat ik bij 'de simpelste variant' beginnen: Neem je Mac, plug je via USB er een 88toetsenmasterkeyboard in (bijv. M Audio Keystation Pro 88, bij Feedback.nl >> 465 euro) start Garageband, even de introhulpvideos bekijken en dan zou je al snel een acceptabel liedje inelkaar moeten kunnen schroeven (lang leve Appleloops)
Iets minder simpel is het kopen van zeg, een "instapmodel" synth/workstation zoals de Yamaha MO8 (1399 euro) waar je dus een hamerklavier plus heel veel goeie sounds (die je ook kunt gebruiken als je Apple uitstaat) voor krijgt, die aansluiten op je Mac via USB interface (bijv Emu 0404 USB, nieuw 199 euro) en dan misschien een klein mengpaneeltje/monitors plus microfoon als je erbij wilt gaan zingen.....

Zoals je misschien al gemerkt hebt, is er heeeeel veel keus voor wat je wil gaan doen, het is daarom wel handig om op een rustige dag naar een goed gesorteerde muziekzaak te gaan en de mensen daar je ideeeen voor te leggen en alles te vragen en proberen tot je iets hebt wat je leuk genoeg lijkt om te kopen....

in elk geval, veel succes met alles:okdan:

Super bedankt voor de tips!! Daar kan ik wel wat mee... Ik zat idd al te kijken naar de keystation van m-audio. Ik hoop dat ze hem hier in de buurt ergens verkopen zodat ik die eens kan testen. Mijn budget is niet heel hoog, max 500 euro om mee te starten.
Daar zou ik dan zo'n m-audio keystation van kunnen halen. Ik denk dat ik daar wel goed mee kan beginnen!

Ik ga eens even goed rondkijken.

Thanks!!

Je kan beginnen met eerst wat over het verschil tussen audio en MIDI te lezen. Hopelijk wordt het daarna duidelijker. Een USB verzendt geen geluidsinformatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Midi

http://www.synthwiki.nl/index.php/Midi

Vervolgens heb je als beginner nogal een miskoop gedaan met Cubase SX3. Dit programma is veel te ingewikkeld en wordt verder niet meer ondersteund door de fabrikant. Misschien kun je je een exemplaar van het eenvoudigere en veel goedkopere cubase SE aanschaffen.

Hej jongens ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een yamaha mo6 en die wil ik graag aansluiten op me computer. Ik heb een USB kabel een geluidskaart(E-MU 1212m) gekocht ik weet niet of ik er genoeg aan heb, of heb ik nog meer kabels nodig? zo ja welke? want me doel is dat als ik op me mo6 wat speel dat die exacte sounds overgeplaats worden naar cubase sx3.

Als iemand een antwoord op mijn vraag weet response aub back.

thx Grtz nWp

Heb je deze zelfde vraag niet al in een andere thread gesteld en is die niet ook al door meerdere mensen beantwoord?

als je de MO sounds in Cubeest wil gebruiken/horen, moeten er ook audio kabels van de MO outputs naar je EMU inputs, anders hoor je niks (van je mooie yamaha, en dat moeten we niet hebben natuurlijk)

Heb je deze zelfde vraag niet al in een andere thread gesteld en is die niet ook al door meerdere mensen beantwoord?

Deze post is intussen ook al verwijderd. Maar mag ik daarnaast even opmerken dat we nu aan het verdergaan zijn met een thread die op 1 april gestart was (niet als grap, maar dus wel lang geleden) en sinds 3 april heeft stil gelegen? ;)

yamaha mo6 problemen

yamaha mo6 problemen

Heej jongens ik zit hier met een probleem al bijna 1 jaar lang8~
Het zit zo ik wil graag me eigen beats recorden op cubase en ik heb aan apparatuur een EMU-1212m geluidskaart, 2 jack kabels voor de audio en een usb kabel die rechtstreeks naar de pc gaat. Zover ik het weet moet het werken maar het wilt maar niet lukken en ik heb ook al die drivers maar helpt ook niet veel. Wie mij hierbij kan helpen aub laat het me weten via een privebericht ofzo alvast bedankt voor et hulp.

Grtz nWp!

Maar wat voor software gebruik je, en waar gaan die twee audiokabels en usb-kabel naartoe dan...? ;)

yamaha mo6

yamaha mo6

Me audio kabels dus jack kabels gaan in output in me keybaord (yamaha mo6) en die gaan naar me input in me geluidskaart (1212m geluidskaart) en usb kabel gaat gwn in usb in me computer maar zo te zien heb ik er niet genoeg aan kan weet jij misschien er meer van?

Ik heb 8 jaar lang pianoles gehad en heb dit de laatste jaren nauwelijks bijgehouden, dus vind het tijd dit maar weer eens op te pakken. Maar dit keer niet op een normale piano/vleugel, maar elektronisch op een synth via mijn apple laptop. Zelf muziek creeren met beatje eronder of iets dergelijks.

Ik mag dat hier natuurlijk niet zeggen }:|

Maar er gaat toch niets boven een echte piano. Zoveel gevoel als je daarin kunt leggen zal nooit met een synth lukken. Een piano heeft veel meer karakter dan een synth :bekdicht:.

Dat houdt niet in dat een synth ongelooflijk tof is (en een ander soort karakter heeft). Maar toch een wereld van verschil met piano. 8~

Ik mag dat hier natuurlijk niet zeggen }:|

Maar er gaat toch niets boven een echte piano. Zoveel gevoel als je daarin kunt leggen zal nooit met een synth lukken. Een piano heeft veel meer karakter dan een synth :bekdicht:.

Dat houdt niet in dat een synth ongelooflijk tof is (en een ander soort karakter heeft). Maar toch een wereld van verschil met piano. 8~

Jamaar, jamaar..... je hebt toch ook synths met een hamerklavier?! kan je volgens mij evenveel gevoel in kwijt (ik dan niet, maar ik ben dan van huis uit een organist en helemaal geen pianist), of als je perse op je eigen piano wil spelen, moet je zo'n Moog midi bar(of hoe heette dat ding?) erbij halen, kun je je gevoel combineren/verbouwen met wat je maar kan verzinnen 8o)

nee maar ik begrijp wel wat je zegt, om m'n gevoel te laten spreken zit ik zelf het liefst achter een orgel (je keert uiteindelijk toch altijd terug naar het instrument waar je ooit op begonnen bent met spelen, ja tenzij dat ding intussen al gesloopt is/verkocht is (maar dan koop je em 15 jaar later gewoon weer) of anderszins niet meer beschikbaar......

maar ik vind mijn Electone orgeltje met Minimonsta en Nord Electro sounds erbij wel lekkerder klinken hoor;)

Ik mag dat hier natuurlijk niet zeggen Maar er gaat toch niets boven een echte piano. Zoveel gevoel als je daarin kunt leggen zal nooit met een synth lukken.
Mwa, ik denk dan dat je voorbij gaat aan hoe je een synthesizer kan toepassen (al geef ik gelijk toe dat ik spelen op een echte piano geweldig vind om te doen).

Wat ik echter dan niet snap is dat hele tijd dat geof-of. Waarom stug blijven vasthouden aan X als Y voor bepaalde dingen beter werkt/is? "Puur" is het allemaal toch niet.

Ik heb chocoladevla en vanillevla als toetje. Het kan, en niemand gaat me vertellen dat ik maar 1 soort mag pakken. Zo ook met hard/soft/analoog/digitaal :P.

Back