Reverb berekenen

Bartdeijkers

Ingeburgerd
Ik ben nu net 4 maanden bezig met het "proberen" produceren van muziek.
Ik ben al veel problemen tegen gekomen maar met het volgende weet ik geen raad:

Ik heb bijvoorbeeld een beat waar een redelijke reverb opstaat (large room)
Als ik nu een baslijntje eronder gooi dan klinkt het niet.
Het is net alsof het geluid van die bas zich ergens anders bevind.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik de reverb(room) moet aanpassen.

Ik heb flink gedraaid met de knoppen van de reverb maar ik kom er niet uit;{

Bestaat er mischien een manier om deze 2 sounds goed samen te voegen zodat het lijkt dat ze
zich bevinden in dezelfde ruimte.
Of bestaat er mischien een software programmatje die dit berekend?

reverb op een beat? hoe bedoel je dat? anders haal je de reverb toch eraf? op sommige geluiden zoals claps e.d. is een stukje reverb of delay zeker niet te versmaden maar niet over een hele beat zeg maar......

Olaf

Nee dit is een breakbeat, beetje jazzy jaren 70 stijl die ik verknipt heb.
Dus ik heb er zelf geen reverb opgezet.
Of kan je mischien nu toch de reverb weghalen?

nee dat gaat niet echt...... dan zou ik idd proberen om je basgeluid ook een soortgelijke reverb te geven om het een beetje te laten "gellen".... gebruik daarvoor je oren..

Olaf

Re: Reverb berekenen

Origineel geplaatst door Bartdeijkers
Ik ben nu net 4 maanden bezig met het "proberen" produceren van muziek.
Ik ben al veel problemen tegen gekomen maar met het volgende weet ik geen raad:

Ik heb bijvoorbeeld een beat waar een redelijke reverb opstaat (large room)
Als ik nu een baslijntje eronder gooi dan klinkt het niet.
Het is net alsof het geluid van die bas zich ergens anders bevind.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik de reverb(room) moet aanpassen.

Ik heb flink gedraaid met de knoppen van de reverb maar ik kom er niet uit;{

Bestaat er mischien een manier om deze 2 sounds goed samen te voegen zodat het lijkt dat ze
zich bevinden in dezelfde ruimte.
Of bestaat er mischien een software programmatje die dit berekend?

Reverb bevat zo belachelijk veel parameters, dat het in het begin moeilijk is er iets goeds mee te doen, je moet er gewend aan raken. Sommige parameters zijn bijvoorbeeld ook verborgen, die worden aan de software schrijvers overgelaten. De volgende zijn erg belangrijk:

- delay time --> bepaald in principe de grootte van de ruimte. hoe langer de pre-delay, hoe groter de ruimte klinkt
- reverb time/decay --> Hoe lang het duurt voordat het geluid 60 dB is afgenomen, sinds de initiatie, Hoe langer de tijd, hoe groter de ruimte klinkt. Maar een kleine ruimte kan een even lange decay hebben als een grotere, dan bepaald de pre delay de grootte.
- diffusie --> Bepaald de 'inrichting' van de ruimte, de hoeveelheid oppervlakten er zich in de ruimte bevinden, waar het geluid kan reflecteren. Een badkamer heeft weinig diffusie, een hall meestal meer.

Er is een leuke truuk toe te passen op percussieve geluiden, door de pre delay in tijd te laten zijn met het tempo van het nummer.

60.000/bpm van het nummer is de delaytijd in kwart noten, halveer deze uitkomst een aantal keer om de pre delay kleiner en toch in tempo te laten, om een delay in achste, zestiende of tweëndertigste noten te krijgen. Hou bij drumsounds de decay kort, anders strookt het niet met de rest van de instrumenten. Vaak is een reverb op de snare meer dan genoeg, om de hele kit meer 'ruimte' te geven. En vaak is een reverb ook het beste als hij niet opvalt: dat je hem alleen hoort als je hem weghaald.

ik krijg het idee dat je hier vooral produktietechnisch praat en dan gaat het meer
om de mix die je maakt.
Het is een bekend gegeven dat een sound los helemaal top klinkt, met een
bepaald effect (bijv. Reverb) maar in de mix totaal niet. De truuk is ook om je
geluiden in de mix te eq'en en effect te geven en niet los.
Dan klinkt het geluid los mischien wat simpel en mischien wel iel, maar in de miz
zit hij dan lekker op zijn plek en daar waar die hoort.

Wil je nu toch het idee creeeren zonder dat je mix verzuipt (teveel reverb)
kan je ook een delay gebruiken die in tempo staat en daar reverb op zetten.
Hiermee creeer je toch het grotere effect, maar het laat ruimte in je mix.

Back