De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

ik heb nog maar net een korg ms-20. maar ik doe mijn best:

patch2:

witte ruis naar ESP. met Low en High cut EQ band versmallen. na band pass filter naar S & H.
S & H naar VCA in. de uit naar total in, om de frequentie random te veranderen. mod. gen blokgolf naar s & H clock

wheel op VCA control om hem open en dicht te kunnen draaien.
en EG2 langzame ataack en release op filters...

pfffff.......wat is de hoofdprijs?

iets handiger zo:

attachment.php

sound 2 dus he...

Attachments

• MS-20b.jpg
    MS-20b.jpg
    120 KB · Bekeken: 109
Laatst gewijzigd:
en patch 1 lijkt met delay-echo opgenomen,,,.....

en patch 1 lijkt met delay-echo opgenomen,,,.....
wel een beetje storend om het goed te kunnen raden maar ok
witte ruis naar ESP. met Low en High cut EQ band versmallen. na band pass filter naar S & H.
da's wel erg punika oase... wat zou dat nou significant uithalen? :D

beperking van de random frequentie? ( zou het dan wel met pinknoise doen overigens)

wel een beetje storend om het goed te kunnen raden maar ok

da's wel erg punika oase... wat zou dat nou significant uithalen? :D

op deze manier kan je instellen wat er uiteindelijk van de ruis overblijft voor de S & H om mee te werken. het doet wel echt iets hoorbaars...

zo kan je verschillende gekke sequenser-patronen instellen. die ik hoor ik niet met ruis rechtsstreeks de SH in...

op deze manier kan je instellen wat er uiteindelijk van de ruis overblijft voor de S & H om mee te werken. het doet wel echt iets hoorbaars...
hij gaat toch bij de S&H in en die word gecontroled door de MG dus de randomness is weinig anders dan die van een pinknoise, wellicht is alleen de diepte minder omdat een pink noise een lowpassed white is die is genormalized...

maar ff terug naar het fragment; ik denk niet dat monotron het via de ESP heeft laten lopen maar gewoon direct vanaf de pink noise (die 9 van de 10x ook word gebruikt om de S&H te voeden als het gaat om randomness)

beperking van de random frequentie? ( zou het dan wel met pinknoise doen overigens)

met de high cut off maak je toch al van witte ruis rose ruis?

bestaat er ook rode ruis?

wel witte en rode wijn. en rose...

Heel netjes 6, bijna goed:
Vanuit de vca out gaat alleen naar total ipv freq.
De tweede (of eerste?) patch is exact hetzelfde, maar dan zit de jack maar half in de total. En idd draai ik halverwege aan de MG rate

Voor de volledigheid: beide filter T.ext pots staan helemaal open, die osc t.ext 3/4e en de initial gain (vca) wordt aangestuurd door env1 (gate instelling) en beide filters via de env2 pots.

Er zit trouwens geen delay ofzo op, alleen een chorus en reverb van m'n aw4416.

iets handiger zo:

attachment.php

sound 2 dus he...

hoe moet ik het functionele verschil tusssen de witte en roze ruis zien?

weet niet precies hoe het in mekaar zit maar heb de indruk dat je bij pink noise door de s+h een zuiverder signaal krijgt. bij whitenoise hoor je meer ruis in het modulatiesignaal ( bv als je hem op de vcf route, heb je bij white noise eerder de random+ een bl;aasruisje erdoorheen , bij pinknoise hoor je die blaasruis minder )

eigenlijk is dat raar! er lijkt inderdaad een stuk laag weg gefilterd bij de white noise...

Nog even nagedacht. Bij S&H modulatie is de sterkte afhankelijk van de amplitude van het noise signaal op het moment van samplen, niet de frequentie. Bij witte ruis hebben alle frequenties gemiddeld allemaal dezelfde energie. Bij roze ruis halveert de energie per octaaf en bij bruine/rode ruis gaat dat nog eens keer zo snel. bij blauwe, resp. paarse ruis is dat net andersom (even wikipedia samengevat). Daarom klinkt witte ruis helderder/harder en roze ruis warmer.
Nou weet ik zo 1-2-3 niet hoe energie zich vertaalt in amplitude (Volts) bij een gegeven frequentie (ik meen dat eenzelfde hoeveelheid energie bij lagere frequentie minder amplitude geeft dan bij hogere frequenties) maar ik gok er op dat je bij witte ruis meer pieken hebt met grote amplitude dan bij roze ruis. Dus heb je meer hoge piepjes als je een VCO positief moduleert met witte ruis dan met roze ruis. Helaas heb ik m'n MS-20 niet op het werk staan om het evente kunnen checken.

Back