TR-606 probleempje

glennv

modulars 4ever
Ik heb onlangs van een goede vriend zijn TR-606 gekregen die 10 jaar lang bij hem in de kelder had gelegen. Zag er niet uit en batterijen (die er nog in zaten) hadden zwaar gelekt , maar gelukkig niet naar de electronica en alles lijkt verder goed te werken . Op 1 vreemd dingetje na.

Voor alle instrumenten die ik programmeer klinkt het instrument 4 plaatsen verder (uitgaande van de indeling op de instrument selector) ook mee.
Dus
acc >> acc+ ht
bd >> bd + cy
sd >> sd + oh
lt >> lt + ch

Als ik een geprogrameerd instrument wis wis ik ook zijn partner mee. Dus een 1 op 1 link .
Heb het hele board onder en boven al op het oog afgezocht naar kortsluitingen en in ieder geval de instrument selector schakelaar doorgemeten op iets vreemds maar die lijkt in in orde.
Voor mijn gevoel en ook omdat als ik bd programmeer en dan naar cy switch ik daar de net bij bd geprogrammeerde ledjes zie , zit het ergens aan de data input kant en niet aan de output/sound trigger kant
Nu ben ik geen electronicus maar gewoon een hobbyist die een beetje snapt hoe sommige dingen werken, maar kom er niet uit.
Iemand nog een tip waar ik zou kunnen kijken/meten (zo ja wat)

De schemas vond ik hier
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-606/schematics/index.html

Greetzzz,

GlennV

Stuur hem een mailtje of PBtje zou ik zeggen. Het is idd een vreemd probleem.

K'heb m net gemaild.

Nog wat extra info (net ontdekt).
Als ik via de normale 16 buttons bv een BD programmeer hoor ik zoals reeds vermeld meteen de BD + CY, maar als ik het via de TAP button doe hoor ik terwijl ik tap eerst alleen de BD , maar bij de 2e run komt de CY erbij. Idem voor alle andere 'duos'. Deze info kan misschien helpen bij het localiseren van het probleem.

Heb de hele rij diodes die fysiek onder de SW3 zitten (D8 t/m D24) net even doorgemeten en zijn allen identiek en blokkeren netjes in 1 richting. Maar in zo een hoek moet het ergens wel zitten

Tja, een apart verhaal. Ik heb wel eens gehad dat de instrument select switch stuk was, maar dat kon je aan de buitenkant ook wel zien. En als de switch goed doormeet, dan ligt het daar waarschijnlijk niet aan. Misschien dat er iets mis is met de RAM IC's (upd444c). Of de CPU is stuk. Dat laatste heb ik wel eens eerder meegemaakt.

Oef , dat antwoord wil je natuurlijk nooit horen van de docter ;-(

Maar je zou toch zeggen dat als alles verder goed werkt de cpu toch gewoon zijn werkt doet ?

Die vriend van mij is wel zwaar verkeerd in de weer geweest met liters kontact spray in meerdere lagen (aaaarrrrggghhh ) met het idee om hem schoon te maken voordat hij hem aan mij gaf. Zou dus best ergens wel eens een kleine short circuit of zo kunnen zitten en ik had gehoopt dat de symptomen zo specifiek waren dat de plek waar deze short circuit zou kunnen zitten toch vrij specifiek moest zijn. Vooral het patroon van de koppeling met een instrument 4 plekken verder vindt ik appart en lijkt haast of er constant 1 bit teveel wordt meegecodeerd in het instrument adress. Maar welke pin / pinnen zouden dat dan zijn op de rams of de cpu .........

Mischien een domme opmerking;
Maar mischien is de 'instrument select' knop er gewoon eens afgeweest & verkeerd teruggezet ?

Nope hij was de eerste eigenaar (ergens in de jaren 80 gekocht) en hij is niet handig genoeg voor zo een operatie.

K'heb m net gemaild.

Nog wat extra info (net ontdekt).
Als ik via de normale 16 buttons bv een BD programmeer hoor ik zoals reeds vermeld meteen de BD + CY, maar als ik het via de TAP button doe hoor ik terwijl ik tap eerst alleen de BD , maar bij de 2e run komt de CY erbij. Idem voor alle andere 'duos'. Deze info kan misschien helpen bij het localiseren van het probleem.

Ah dit lijkt mij het probleem goed te isoleren. Er gaat dus iets fout als de sequencer een trigger uitstuurt via een step. Echter nu is het kwestie van terug volgen van die triggers en kom je uit bij de buttons

Het grappige is dat ie dmv de 2 flatcables de lichtjes voor de steps EN de steps zelf doet. Dit is misschien vreemd want dan zou je 32 banen moeten hebben en de flatcables zijn 2 * 8 dacht ik zo snel op de print te zien. Wat ie dus vermoedelijk doet is de info welke button je drukt comprimeert zodat ie dus met minder banen afkan. (4 buttons per groep en 2 banen om groep 1 tot 4 te selecteren)

En dat zie je ook als je schema 3 bekijkt. Button 1 van de step is gelinkt met button 5 wat ook het probleem beschrijft dat een ander geluid 4 steps verder is te horen.

Vermoedelijk gaat het dus fout bij groep 1 tot 4 selectie.

Maar ik kan er natuurlijk ook verschrikkelijk naast zitten. Boemtjak ?

Interessante analyse. Alleen is er in de interpretatie van mijn probleemomschrijving iets mis, want niet 4 steps verder gaat een ander geluid mee , maar op dezelfde step.
Het geluidje wat op dezelfde step meegaat zit 4 posities verder op de geluids selector . Kijk maar. ACC + 4 = LT , BD + 4 = CY etc etc.

Als je de TAP button gebruikt gebeurd hetzelfde , maar dan pas bij de 2e run. Bij de eerste run hoor je bij het programmeren van een BD dus een BD terwijl je de TAP indrukt, maar als hij rond is hoor je BD + CY (etc ect)

Best leuk trouwens dit. Lijkt wel een detective story. Who did it ??
(mits uiteraard de dader gevonden wodrt anders is de lol er snel af)

Interessante analyse. Alleen is er in de interpretatie van mijn probleemomschrijving iets mis, want niet 4 steps verder gaat een ander geluid mee , maar op dezelfde step.
Het geluidje wat op dezelfde step meegaat zit 4 posities verder op de geluids selector . Kijk maar. ACC + 4 = LT , BD + 4 = CY etc etc.

Als je de TAP button gebruikt gebeurd hetzelfde , maar dan pas bij de 2e run. Bij de eerste run hoor je bij het programmeren van een BD dus een BD terwijl je de TAP indrukt, maar als hij rond is hoor je BD + CY (etc ect)

Ja mijn interpretatie was verkeerd. Echter mijn analyse zou misschien wel kunnen kloppen. Want je hoort hem zoals je zegt niet later maar gelijk. Echter wel 4 instrumenten verder.

Nu is alleen de grote vraag waar gaat het fout? in de chip of op het board?

FF nog een vraagje aangaande die tap button. Hoe zat dat ook alweer ? moet je dan met de instrument stepbutton het inspelen of via de tap button zelf ? Heb effe geen zin me 606 aan te sluiten. En ben het vergeten maar dacht via de Tap button.

Als die via de Tap button gaat dan zal die een eigen ingang hebben op de proc. en niet via de seq de trigger aansturen. Echter bij de 2de ronde komt het opgenomen stukje wel uit de sequencer. Via stepproggen gaat ie namelijk altijd via de sequencer omdat je die ook voordat de seq bij die step is kan programmeren. Bij een tab moet je hem meteen horen als referentie.

Mijn kennis gaat alleen niet verder dan dit. Pas als ik weet hoe de chip met de informatie omgaat kan ik pas conclusies trekken. Mij lijkt het iig dat er qua compressie iets fout gaat en hij dus bij een step met ipv 1, 2 instrumenten op de seq binnenkomen en dat dus netjes verwerkt. De sequencer lijkt namelijk te doen wat ie moet doen.

Denk dat Boemtjak er meer over weet.

J
FF nog een vraagje aangaande die tap button. Hoe zat dat ook alweer ? moet je dan met de instrument stepbutton het inspelen of via de tap button zelf ? Heb effe geen zin me 606 aan te sluiten. En ben het vergeten maar dacht via de Tap button.

TAP button zit rechts van de 16 step buttons. En elke keer dat je er op tapt programmeer je het ,met de instrument geselecteerde, instrument op de dan actieve step.

Verder klinkt je analyse inderdaad best logisch en volgens mij komen we dichterbij de schuldige pin/printbaan/component in de buurt. Ik gok nog steeds op ergens een kortsluiting tussen 2 data banen in die omgeving ergens al an niet veroorzaakt door al die lagen contact spray danwel een verdwaald stukje soldeer.

Heb nog even wat binair zitten rekenen aan die instrument decoder ingang waar ik 4 pinnnen voor zie en de bijbehorende diodes na de instrument selector om te kijken of met het kortsluiten van 2 pinnen je 2 ipv 1 instrument aan kan sturen, maar dat gaat niet lukken volgens mij. Dan kijg je alleen een ander instrument dan geplanned maar niet een extra. (zie onder).

INS,CPU PA LIJN 0,1,2,3
AC,0,0,0,0
BD,1,0,0,0
SD,0,1,0,0
LT,1,1,0,0
HT,0,0,1,0
CY,1,0,1,0
OH,0,1,1,0
CH,1,1,1,0

Dat zou problemen aan de input decodeer kant uitsluiten zou je zeggen. Dus moet verder zitten. Bv na de sequencer wat Madr zijn redenatie zou ondersteunen.

Eigenlijk moet je een flow diagram hebben of iemand die weet hoe een 606 intern precies werkt.

Het vreemde is namelijk dat op 2 kanalen opnemen iets is wat een 606 helemaal niet hoeft te kunnen.

Heb nog even wat binair zitten rekenen aan die instrument decoder ingang waar ik 4 pinnnen voor zie en de bijbehorende diodes na de instrument selector om te kijken of met het kortsluiten van 2 pinnen je 2 ipv 1 instrument aan kan sturen, maar dat gaat niet lukken volgens mij. Dan kijg je alleen een ander instrument dan geplanned maar niet een extra. (zie onder).

INS,CPU PA LIJN 0,1,2,3
AC,0,0,0,0
BD,1,0,0,0
SD,0,1,0,0
LT,1,1,0,0
HT,0,0,1,0
CY,1,0,1,0
OH,0,1,1,0
CH,1,1,1,0

Dat zou problemen aan de input decodeer kant uitsluiten zou je zeggen. Dus moet verder zitten. Bv na de sequencer wat Madr zijn redenatie zou ondersteunen.

Kan je nergens een servicemanual scoren ? Dit is teveel gissen en sluit niet veel uit.

Denk dat ik het heb gevonden.
Bij doorredeneren bleef op een shortcut rond de memory / decoder IC's uitkomen. Toen dacht ik laat ik eens gewoon met een busje hogedruk lucht onder al die ICtjes spuiten. Helaas was mijn busje op , maar met een bidon voor sportdrankjes kon ik al wat voorwerk doen. Man o man o man, er kwamen gewoon liters kontakt spray onderuit. Ik weet niet wat die gek heeft gedacht maar ik ga hem nog eens bellen ....
Mensen zonder electronica kennis maar veel goede bedoelingen maken meer kapot dan je lief is AAARRRGGGGHHH.

Dubbel instrument probleem is meteen weg , maar overal ligt nog zoveel kontakt spay onder dat andere zaken opkomen als poepen. Hoor nu permanent een LT , maar ik ben blij want de oorzaak is nu wel duidelijk ;-)
Ik ga aan de grote schoonmaak morgen nieuwe bus hogedruk kopen en spuiten maar.

Laat wel weten als alles weer helemaal 100% is. En dan alles lekker modden want de BD is wel een beetje saai zo ;-)

Back