Kurzweil PC3x iemand?

Ik heb er helaas nog niet een bespeeld, maar ik vond de demo's erg tegenvallen. Alleen de orchestrale geluiden sprongen er (positief) uit. Ik heb ook een Nord Stage, en daarvan vind ik de Rhodes maar matig, dus het zou voor mij een vervanging zijn daarvoor. Maar op grond van mijn huidige kennis zou bijvoorbeeld een Motif XS een betere keuze zijn. De huidige dollarkoers maakt wel dat ie ontzettend betaalbaar is. En VAST belooft veel te kunnen...

Demo's op internet zijn inderdaad slecht en doen de pc3x geen recht. Het schijnt ook zo te zijn dat de oude firmware niet optimaal klinkt. (Er is nu om de haverklap een update van de firmware omdat de pc3x nog eigenlijk niet helemaal af was). Er zijn een aantal aardige demo's maar daar moet je echt naar op zoek (deze staan niet op youtube). Sonicstate heeft een aardige pc3x demo en de kurzweil site zelf ook. Je moet gewoon heel goed zoeken naar redelijke demo's. Dit vind ik wel slecht gedaan van kurzweil. Kijk maar eens naar demo van de korg's (M's en oasys) op de videoplayer op karma-lab.com. Veel beter gedaan.

Dit is dan ook (helaas) de enige redelijke demo van de pc3x.

Klopt, op de website van Kurzweilmusic staan ook nog een aantal redelijke demo's, de meeste klinken erg ouderwets, maar als je ze allemaal luisters krijg je toch wel een idee van dit apparaat..

:-)

:-)

Ik heb nu sinds een maandje de pc3x (via mtec) en het is een geweldig apparaat, de mogelijkheden en geluiden zijn geweldig! En ook de communicatie met Kurzweil (Dave Weiser) is heel goed.
De bugs vallen mee, en worden snel verholpen dmv de updates. Als er iets met je pc3x is, Dave Weiser mailen en je krijgt een persoonlijk antwoord/ update.
Nadelen zijn (vind ik): het kleine scherm. Er is zo veel informatie waardoor er verschrikkelijk veel menu's en submenu's nodig zijn. En in deze menu's wordt weer alles afgekort, waardoor je af en toe geen idee hebt wat er nou wordt bedoeld. Hierdoor is alles (vooral in het begin) vrij onoverzichtelijk. Op m'n triton extreme is dat een stuk beter. Ook is er nog geen uitgebreid manual, omdat er dus verschillende update's gepland stonden. Dus afwachten tot deze klaar is, en intussen zelf alles ontdekken...

Verder is het gewoon een supermooie synth :halleluja Het gaat wel heeeel wat avonduurtjes kosten om alles door te krijgen, maar dat wist ik van te voren al. Hier moeten eventuele kopers wel rekening mee houden. Ik vermaak me in ieder geval prima :yamaha:

Ik heb nu sinds een maandje de pc3x (via mtec) en het is een geweldig apparaat, de mogelijkheden en geluiden zijn geweldig! En ook de communicatie met Kurzweil (Dave Weiser) is heel goed.
De bugs vallen mee, en worden snel verholpen dmv de updates. Als er iets met je pc3x is, Dave Weiser mailen en je krijgt een persoonlijk antwoord/ update.
Nadelen zijn (vind ik): het kleine scherm. Er is zo veel informatie waardoor er verschrikkelijk veel menu's en submenu's nodig zijn. En in deze menu's wordt weer alles afgekort, waardoor je af en toe geen idee hebt wat er nou wordt bedoeld. Hierdoor is alles (vooral in het begin) vrij onoverzichtelijk. Op m'n triton extreme is dat een stuk beter. Ook is er nog geen uitgebreid manual, omdat er dus verschillende update's gepland stonden. Dus afwachten tot deze klaar is, en intussen zelf alles ontdekken...

Verder is het gewoon een supermooie synth :halleluja Het gaat wel heeeel wat avonduurtjes kosten om alles door te krijgen, maar dat wist ik van te voren al. Hier moeten eventuele kopers wel rekening mee houden. Ik vermaak me in ieder geval prima :yamaha:

Ik heb de PC3 ook beluisterd,en vind het ook een geweldig apparaat,maar toch voor de oasys(tweedehands gekozen),omdat dit apparaat met geen pen te beschrijven valt(daarom dat het blad 'interface'nog altijd geen verslag van dat apparaat heeft neergeschreven,of ik moet een nummer gemist hebben),de mogelijkheden zijn enormmmmm,en je kunt er alleen maar over oordelen,als je er een paar maanden mee gewerkt heeft,dat belet natuurlijk niet de volgende K????te kopen in de toekomst.

ik heb er ook even op gespeeld. Hij klinkt wel weer erg goed. De Pianos lijken nog wat voller te klinken en er zitten een paar welkome varianten tussen zoals de Horowits piano. Verder ben ik een beetje door de geluiden geraced waarbij de orkestklanken toch wel weer erg indrukwekkend waren. volgensmij heb je geen Sample Library meer nodig. Het orchestral Rom lijkt zowaar nog meer uitgebreid dan de versie op de PC2x/Pc1x. In de setups viel het me op dat er complete begeleidingen in waren verwerkt. Het leek wel Karma! :D

Behuizing: Verder voelden de sliders wat wiebelig (lijkt een trend, op mijn M3 is dat hetzelfde), maakten sommige toetsen lawaai en was het display op formaat K2600. Voornamelijk dat laatste is wel jammer want dat maakt het er minder duidelijk op. De infotoets is daarentegen wel weer een coole feature. Zo zie je in 1 oogopslag welke slider wat doet per program.

als er een rack uitkomt zal ik deze zeker overwegen.

Lijkt me een gave bak en handig die mixer/controller links. Bij Thomann zijn ze rond de 2000 trouwens en op dit moment net even te duur voor mijn budget.

Wel, de prijs van de PC3 LE zou zo rond de 1400 euro zijn.

Volgens digisales komt er inderdaad een PC3 Le, leverbaar eind november 2008. Zij geven de volgende specificaties:

Digital piano of 88 keys counterweighed · 128 notes of polyphony · 832 programs, 96 setups predefined included sounds from orquestra, Classic Keys, General Midi and 64 programs of KB3 more a new bank of strings · 128
programs and 128 setups of user · Approximately 300 effects with reverbs, delays, malingerers of Leslie, etc ... · ecualization controllable from the panel · 4 independent arpegiadores · 4 exits balanced to 48 Khz and 24 bits · Exit of earphones · digital Exits to 24 bits type S/PDIF, sincronizable to external clock · Midi In/Out/Thru · USB

Schermafdrukken van de aangekondigde PC/Mac editor kun je hier vinden:
http://www.innovativemusic.com.au/kurz_pc3_editor.htm

Ik heb eind oktober 2008 een PC3 (76 toetsenversie met sequencer) besteld. Na wat email verkeer daalde de prijs al snel van 1977 euro naar ruim 300 euro minder inclusief BTW en aflevering. Er zit dus nog wel de nodige marge op dit instrument.

Damn, dus voor zo'm 1650 koop je hem. Waar heb je dat gedaan als ik vragen mag?

Net nog pc3x in ebaywinkel gezien (1990euro!).
Best grappig fysiek vindt je ze bijna niet, maar online zijn ze blijkbaar wel te vinden.

Digisales heeft de Kurzweil PC3 LE inmiddels voor € 1570,- op de site staan. Waxflowers Musical Instruments heeft hem voor € 1299,- op de site. Andere aanbieders heb ik nog niet gevonden. Ik vraag mij af waarom Kurzweil Music Systems de LE versie niet op haar eigen website heeft staan. Het wordt mij bijvoorbeeld niet duidelijk waarin de PC3 en de PC3 LE versie van elkaar verschillen, behalve dan in prijs, want de laatste wordt toch ook als controller, synthesizer en workstation aangeduid.

Hoi C-Klein,

Ik heb ook nog wat verder zitten speuren op het internet naar de PC3Le en het volgende kwam ik tegen op Sonikmatter.
Het bericht is van feb 2008 en komt van Dave Weiser van de R&D afdeling van Kurzweil. Bericht (samengevat):

Hey folks

Someone just sent me a note, greatly alarmed, that there were people on this forum talking about a "PC3LE". ....
Have I ever told you guys about a PC3LE, especially recently?

NO. Doesn't exist. No such thing. Forget about it. Cast that idea to the bottom of the ocean in your minds please.
Not sure where it came from... probably an over-excited sales type who had some kind of preliminary list of proposed products from a while back.....
When it comes to PC3 related stuff, unless you here it from me, disregard it.

Our Korean office did mention at NAMM doing a "PC Light", which is supposed to be a more full featured SP2, using our new chip to deliver an enhanced PC1 type of product.
This would fall into our low-mid end range. Nothing to do with the PC3.

Right now there are only 2 products which use the PC3 platform - the PC3x (88) and the PC3 (76).
...... If a retailer is talking about this fictitious PC3LE product, please let me know. davew@ycrdi.com

Help us help you.

Seriously, I will always do my best to make sure that you guys are the first to know about new products. ...... Right now I am waiting to hear if we got approval for a rack and for a 61 note version. No official news yet, but if there IS going to be news, THAT's what it'll be about.

For now and the immediate future, we have the 88 and 76. ...

Hugs and Kisses,

Dave

========================
Dave Weiser
Senior Soundware Engineer
Kurzweil R&D
781-890-2929 x252
========================

Wie weet waar we dan toch nog mee verrast worden deze aankomende Namm.

zit in zo'n pc3x series instrument nu een volwaardige K2000/2600 series synth?? volledig editable en nog compatible met de oude K2000/2600 sounds??

Een 61 toetsenversie dus:

Keyboard magazine just reviewed the Kurzweil PC3 and gave it the ultimate thumbs up. They could not say enough good things about it. The only keyboard which could do something more was the OAYSIS which costs several thousand dollars more.

Interestingly, Kurzweil happened to run a new ad in this same issue of a new 61-note version which they are calling the PC361.

There's no information yet on Kurzweil's website.

Je kunt overigens de editor downloaden en installeren zonder in het bezit te zijn van een PC3. Op de soundtower pagina vragen ze om een serienummer van de machine, maar dit hoef je niet in te vullen om te kunnen downloaden.

Wellicht beantwoord de editor vragen over in hoeverre de PC3 te editeren is qua sound. Wat ik tot nu toe begrijp is dat je aan het basisgeluid een DSP (of meer) koppelt. Dit kan van alles zijn, maar bijv. ook een bepaald type filter.
Gezien de opmerking in Keyboard Magazine mag je wel wat verwachten op dit gebied.
Dit weekend komt hopelijk mijn PC3 binnen, dan kan ik het uitproberen.

Back