[compositie] theorie vs. creativiteit

CraZ

..
Ik zit hier net iets in elkaar te vouwen.. en stuit daarbij op iets heel grappigs.

Meestal begin ik een track met een basis baslijntje... wat simpele drums (ik probeer in het begin zo veel mogelijk géén kick te gebruiken.. anders kom ik vaak bij dezelfde dingen uit) en bouw van daaruit verder.

Nou heb ik bij deze track een groove uit de ATC-1 én de TB-303.. zonder elkaar leuk.. maar samen is het een echte win-win-situatie ;) .. maar goed. Dat geheel staat in de fijne toonsoort van As (kan soms gebeuren niet waar?).

Nou was ik niet van plan om er vannacht nog verder aan te werken richting progressive-raw-acid knaller.. dus ik zit er op den Nord Lead wat op goed geluk bij te pielen. Dat geluid op de Nord is volledig gedetuned (4 halve tonen).. waardoor het voor geen ene meter 'stemt' met de ATC en 303. Maar goed.. je moet iets.. dus ik speel wat uit den lossen pols.

Resultaat is een 'nummer' met die eerder genoemde basis in As.. met een melodielijn (het thema uit Bach's 'toccata e fuga' met wat bluesy toevoegingen.. tja.. het is een soort 'rhodes' patch, dan krijg je dat) die in een hele andere basis-toonsoort gespeeld is.

Het grappig is dat je op deze manier de patronen die je 'gewend' bent te spelen (ik althans) niet gebruikt.. omdat je eenvoudigweg 4 halve tonen getransponeerd bezig bent. Voor mij wel een hele eye-opener.. en misschien een leuke manier om uit je vastgeroestte patronen los te breken.

Erm.. het is laat.. dus misschien slaat dit verhaal helemaal nergens op.. haha.. ook mooi! :)

Kortom...muziekmaken :)

No limits or Boundaries en de thread geeft aan dat je helemaal uplifted
achter je gear zit. (iets wat we allemaal wel kennen).

Is het geen idee dan wel een tip aan de mede-dsf'ers, pak een vast
patroon/een grens....en ehm....ja...verleg hem.

Ben benieuwd naar het resultaat van je track!

Ga zo door....................:eureka:

ik moest wel even 2 keer lezen maar ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt
je hebt een basis (bijv. de bassline) en op die basis ga je al spelend melodietjes verzinnen met een geluid dat is getransponeerd t.o.v. die basis
als je geen toetsenvirtuoos bent en meestal uitgaat van dezelfde patronen (je zit meestal in dezelfde toonsoort op dezelfde toetsen te spelen, dat heb ik ook vaak..) dan lijkt me dit inderdaad een handige manier om tot vernieuwing te komen

aahhhhhhhhhhhhhhh heeeeeel herkenbaar. Ik ben constant op zoek naar dingen die me nieuwe impulsen geven.

mijn creativiteits-top-5:
- De leukste is: nieuwe gear kopen!
- expres iets fout doen
- maten achterstevoren spelen
- random patches kiezen (en daar MOET je het dan mee doen)
- muziek van anderen bewerken

Detunen kende ik nog niet maar ga het zeker proberen!

Wat leuk is:
- een sequence door een drumcomputer heen halen
- je tune scale omdraaien (links = hoogste noot, rechts = laagste) en dan fuer elise spelen, effect wordt dan dat majeur mineur wordt en andersom
- pak veel willekeurige geluiden en knal een loop in elkaar, haal weg wat lelijk klinkt
- neem een ander instrument (gitaar, mondharmonica), piel wat tot het klinkt en speel het na op de synth, dat deed Per Gessle van Roxette ook in een hotelkamer ("Here comes the weekend" dacht ik, de koffer was de drum)
- maak van elk beginnend nummer een reeks verplchte stijlen: speel het eens als wals, als tango, als house etc. (idee van ABBA, dat werden de hits)
- niet alle hits komen trouwens uit Zweden :)
- laat een leek eens wat spelen, die is nog niet verpest, en bewerk dit
- steel op zijn tijd een ideetje
- kruip achter de piano en speel een nummer in C#m als je C gewend bent... je weet niet wat je gebeurt
- verplicht jezelf tot een baslijn die je eerst opschrijft (chromaties naar beneden, Bv. C-B-Bb-A-Ab-G, zoals Tori Amos (speaking about keys) in "Leather". Zij heeft ook ooit in "Bells for her" alle dempertjes van de vleugel gehaald, flink vals gestemd en en lege colablikjes op de snareneinden gezet: leek wel een carillon! Geweldig!
- speel eens dronken indien van toepassing, vergeet niet op te nemen
- speel eens na het kijken een spannende film, zielige film of lachfilm (werkt bij mij erg goed)
- laat een stel mensen een getal opschrijven op een briefje en gooi met een dobbelsteen om ze in volgorde te krijgen. Neem voor elk getal een noot of akkoord
- hieruit blijkt al dat juist ver vernauwing (of beperking) juist veel oplevert. Ik heb een nummer voor een bepaalde doelgroep moeten maken en had me te houden aan geluiden, ritme, toonhoogte, tekst, opbouw lengte en sfeer. Dat werd het beste nummer. Hoe meer je MOET en NIET MAG, hoe beter je soms binnen die ruimte kunt opereren! Misschien leuk om dat eens te doen. Of geef elkaar binnen een clubje een opdracht en kijk wat er wederzijds uit rolt.

Re: [compositie] theorie vs. creativiteit

Origineel geplaatst door CraZ
Het grappig is dat je op deze manier de patronen die je 'gewend' bent te spelen (ik althans) niet gebruikt.. omdat je eenvoudigweg 4 halve tonen getransponeerd bezig bent. Voor mij wel een hele eye-opener.. en misschien een leuke manier om uit je vastgeroestte patronen los te breken.

Erm.. het is laat.. dus misschien slaat dit verhaal helemaal nergens op.. haha.. ook mooi! :)

Habam! De reden waarom je met twee man (en in rock bandjes met vier ofzo) veel leuker met muziek bezig bent! Die andere doet het net op een andere manier.. (ook een argument om vreemd te gaan trouwens. :p)

Maar goed... het is vroeg... dus misschien slaat dit verhaal helemaal nergens op.. haha.. ook mooi! :)

Als je te lang samen werkt wen je aan elkaar. Das ook niet goed. Maar dat is bij CraZ en mij geloof ik nog niet het geval. :)

In toonladders spelen heeft bij mij geen enkele zin. De enige ladders die mij bekend zijn, daar staan mensen doorgaans op om hun huis te schilderen. 8o)

Ik modder dus gewoon wat aan, en vind dat eigenlijk wel ok zo.

Ik denk dat iets wat hierbij aansluit, een stukje is dat speedy j zei in een gedeelte van zijn interview door de interface.
Voor het verkrijgen van creativiteit, moet je zorgen dat je een probleem hebt.

Origineel door speedy j
Toevalligheden als ´ik mag alles, behalve op de 1 en 3 programmeren´ of dat soort stomme dingen, zodat je jezelf dwingt om een oplossing te zoeken. Daar komen uiteindelijk veel toffere dingen uit.

Back