De mooiste synth

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat een onzin. Dat ding werd gebouwd om geluiden mee te maken niet om naar te kijken.
Bovendien had oom Bob niks om mee te vergelijken. Ik vind dit dus wel degelijk mooie synths, al helemaal als je het vergelijkt met die Wiard kermis.(en vele andere)

Maar wat doet het er eigenlijk toe hoe ze er uitzien. Het belangrijkste is wat er uitkomt.

De vraag in dit topic was nou juist wat je de mooiste vindt. Dus niet wat eruit komt of wat het mooiste klinkt.

Wat een onzin. Dat ding werd gebouwd om geluiden mee te maken niet om naar te kijken.
Bovendien had oom Bob niks om mee te vergelijken. Ik vind dit dus wel degelijk mooie synths, al helemaal als je het vergelijkt met die Wiard kermis.(en vele andere)

Maar wat doet het er eigenlijk toe hoe ze er uitzien. Het belangrijkste is wat er uitkomt. En dan kom ik dus toch weer bij die ouwe synths (Korg MS serie en PS serie, MOOG modular en mini en ga zo maar door)

groet,
Maarten

Maarten ik vind een zwarte synth afgrijselijk lelijk om te zien.
En over de layout etc is helemaal niet zo goed nagedacht vind ik zelf.
Want ik vind bij een moog de knoppen te groot en de patch kabels ook nog is.
Dan heeft Don Buchla het toch al beter aangepakt in de 100 series.
Dat is een veel handzamer formaat.

En als je terug lees is mijn Wiard keuze toch netjes onderbouwd.
Knoppen boven (niet te groot), minijacks onder en dan ook nog is een ontwerp wat mooi is om naar te kijken met die romeinse kunst.
Die ledjes zijn ook handig om lfo rates, envelope statusen te zien etc.
Ze zitten er niet voor Jan met de korte achternaam op!

Ik vind dat de Prophet 5 en de Oberheim OBXa er wel lekker uitzien. Helaas heb ik geen van beiden. In het donker vind ik al die ledjes op mijn JD800 wel wat hebben. Net een landingsbaan.

Bob moog kon het vergelijken met een mooi huis of een perenboom,
maar in plaats daarvan maakte hij een houten kast.

Knoppen boven (niet te groot), minijacks onder en dan ook nog is een ontwerp wat mooi is om naar te kijken met die romeinse kunst.

Je hebt een punt, maar die dingen zijn voor mij de vetste synths die er bestaan.
Ik kan het uiterlijk heel moeilijk beoordelen zonder het geluid een rol te laten spelen. Vind die ouwe synths er echt heel mooi uitzien, mede doordat ik weet wat er uit komt.
Ik vind die Wiard modules dus niks (qua uiterlijk dan) Ik heb het niet zo op die franjes. Doe mij maar een tank van een synth. (heerlijk ouderwets)
Ze zitten inderdaad wel handig in elkaar.

groet,
Maarten

En hoe klinkt die in vergelijking tot wat jij lelijke modulars noemt?

Eigenlijk kom je bij synth niet zoveel "design" tegen omdat het vooral funtioneel moet zijn.
Daar kan bij komen dat het ontwerp dusdanig is dat het bedieningsgemak beter is.

Dat is een interessante opmerking.
Drumstellen, violen, mondharmonica's, trompetten enz enz enz hebben dat soort design vrijheden ook niet.
Maar dat hebben gitaren wel :D

Dus ik maak nog maar ff van de gelegenheid gebruik.
Kijk nou toch wat een mooie vorm:

Attachments

• 62 jazzmaster.jpg
    62 jazzmaster.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 82
dus...

de eerste automobiel was ook niet lelijk. Hij had alleen een designman in
dienst moeten nemen als ie daar behoefte aan had. Een eerste machine
hoeft niet per definitie een lelijk stuk vreten te zijn namelijk.

Laatst gewijzigd:
de eerste automobiel was ook niet lelijk. Hij had alleen een designman in
dienst moeten nemen als ie daar behoefte aan had. Een eerste machine
hoeft niet per definitie een lelijk stuk vreten te zijn namelijk.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Daarom pleit ik ook voor het MOOG modular ontwerp.
Denk dat ik je verhaaltje hierboven dan verkeert heb begrepen.

Haha.
:doei: Maarten

Als jullie het telkens weer over wat eruit komt hebben ben ik zo vrij om daar een vraag over te stellen. :okdan:

Dat is een interessante opmerking.
Drumstellen, violen, mondharmonica's, trompetten enz enz enz hebben dat soort design vrijheden ook niet.

Bij bv drumstellen heb je nog wel de vrijheid om te kiezen wat voor materiaal je wilt hebben en eventueel wat voor spuitwerk de trommels hebben.

Violen: als je naar electrische violen gaat kijken zit daar zeker een stuk design in verwerkt.
Mondharmonica's: deze kunnen ook diverse versieringen hebben.

Kortom: bij andere instrumenten is meer design te vinden dan bij synths.

Bij bv drumstellen heb je nog wel de vrijheid om te kiezen wat voor materiaal je wilt hebben en eventueel wat voor spuitwerk de trommels hebben.

Violen: als je naar electrische violen gaat kijken zit daar zeker een stuk design in verwerkt.
Mondharmonica's: deze kunnen ook diverse versieringen hebben.

Kortom: bij andere instrumenten is meer design te vinden dan bij synths.

Bij drumstellen kun je zelfs de layout cq. opstelling kiezen.

bij akoestische instrumenten zijn versieringen of ander design zeker mogelijk, zij het tot op zekere hoogte. vorm, materialen, eventuele lak etc. beinvloeden de klank namelijk ook.

bij dat "design" van elektrische violen bijvoorbeeld wordt de klank zeker beinvloed. vind ze eigenlijk ook helemaal niet mooi klinken. liever een echte !

@electrovolt: het ging niet om de klank...het ging om het design.

En bij synths is dat meestal ver te zoeken en gaat eigenlijk op "lastig als je geen keuze hebt" oftewel "doe mij die maar"

Puur afgaande op het design en de looks: Akai AX80 in het donker.
Met van die jaren 80 touch-vlakjes zoals die ook op Moog Source en Arp -Rhodes Chroma zitten. Plus daarbij een rij met ledjes voor ieder onderdeel.
Die schuine achterkant zodat je makkelijk bij de in- en uitgangen kunt... en de klank mag er ook nog eens zijn.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back