Techno anno 2003

bobaphat

Ouwe rot
Ik zit de mij de laatste tijd steeds meer te ergeren aan de crap die de laatste tijd Techno genoemd word. Als je tegenwoordig naar een techno feest gaat hoor je alleen maar 2tellen beats op 138bpm zonder enige vorm van creativiteit of vernieuwing.De muziek heeft maar een kenmerk: het is hard het pompt en het gaat door. Hoe kan het nou dat de stroming die in de begin jaren 90 zo boeiend en vernieuwend was nu verdrongen is door de leegte van de drumcodes??? Ik schaam me tegenwoordig gewoon als ik moet zeggen dat ik Techno draai omdat ik dan helemaal moet uitleggen dat de muziek die ik moet draaien niet zo is dan de muziek die nu Techno genoemd wordt.

Ik bedoel in 1993 hadden we:
Icon: Rythme is Rythem
At Les: Carl Craig
Black Dog
B12
Future Past/Balil

Nu hebben we
Drumcodes
Joell Mull
etc

Het kenmerk van de techno in de begin jaren 90 (ook eind 80 al) is juist dat het zich continu vernieuwd, terwijl de techno van nu totaal niet vernieuwend is en gebaseerd is op (de naam zegt het al) Codes. En dat juist nu de mogelijkheden oneindig zijn na de digitale revolutie.

Ik snap ook niet zo goed waarom juist NU Techno zo populair aan het worden is. En mensen er elitair over gaan doen terwijl ze er pas 2 jaar naar luisteren en dan idd het soort Techno waar jij het nu over hebt.

Re: Techno anno 2003

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik zit de mij de laatste tijd steeds meer te ergeren aan de crap die de laatste tijd Techno genoemd word. Als je tegenwoordig naar een techno feest gaat hoor je alleen maar 2tellen beats op 138bpm zonder enige vorm van creativiteit of vernieuwing.

Hetzelfde geldt voor trance tegenwoordig... :

Supersaw en kindermelodielijntjes met bakken galm en delay....:erm: ;)

[Maar toch..dat nummer van DJ Sammy en Do is toch wel lekker]:o:

ach what else is new.... dat gevoel bekruipt me nu ook bij de (deep)house...dat was een tijdje ineens weer heel innovatief, met veel braziliaanse, afrikaanse en latin invloeden, maar nu verzandt het ook weer in zo'n uitgemolken sound..... het blijft toch lastig om uit het grote aanbod van copycats de orignele tracks te halen, maar ze zijn er zeker wel..dat geldt imho voor elke stroming....

wat ik nu wel ok vindt maar wat ook alweer gekopieerd begint te worden is die environ sound van daniel wang, metro area enzo..... jaren 80 electro funk house disco....... ik wil er eigenlijk vocals bij horen zodat die vette D-train en Kleeeer sound weer terugkomt!

Olaf

Zoals bijna elke stroming/style wanneer het een beetje polulair word, zakt het in elkaar door het eigen gewicht i.e. als alles wat je hoort techno is zal dat je inspiratie worden. De muziek word gerecycled (ipv. vernieuwd) tot 1 bepaalde style die mensen willen horen.

Het enigste wat je kunt doen is niet luisteren naar anderen, gewoon maken en draaien wat je zelf leuk vind.
Jij, als muzikant/dj moet mensen leren luisteren naar muziek en niet andersom.
Mensen komen naar jouw optreden omdat ze vertrouwen in je hebben, dan moet je ook vertrouwen hebben in je eigen kunnen en precies doen wat je zelf leuk vind.

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Het enigste wat je kunt doen is niet luisteren naar anderen, gewoon maken en draaien wat je zelf leuk vind.
Jij, als muzikant/dj moet mensen leren luisteren naar muziek en niet andersom.

Dat vind ik echt onzin.........ik bedoel op het moment dat je een hele brede muzikale smaak hebt ga je proberen heel veel elementen met elkaar te verweven waardoor je juist iets unieks ontwikkeld. En ook muzikanten moeten leren naar andere muziek te luisteren, anders krijg je juist een eenheidsworst.........

ik denk dat S.O. precies hetzelfde zegt als jij..... dat je je niet teveel met de gangbare stijl moet bezighouden maar gewoon je eigen ding moet doen, dus ook naar hele andere stijlen moet luisteren

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ik denk dat S.O. precies hetzelfde zegt als jij..... dat je je niet teveel met de gangbare stijl moet bezighouden maar gewoon je eigen ding moet doen, dus ook naar hele andere stijlen moet luisteren

Olaf

idd, met 'niet luisteren naar anderen' bedoelde ik muziek/mensen in de scene waar jezelf in zit.

Techno: Detroit's Gift to the World

Techno: Detroit's Gift to the World

History is often thought of as a series of events that occurred a very long time ago. The truth is, history is also what happened yesterday, five minutes ago, and in fact, today's events will be tomorrow's history. With this in mind the Detroit Historical Museum has partnered with the originators of Techno to share the story of their music. This groundbreaking exhibit will trace Techno's early beginning from its Detroit roots to its emergence as a global sensation.
An ambitious new exhibit – the world’s first on the subject -- that celebrates a style of music born in Detroit that has kept the world dancing for more than 20 years.

Learn the straight story of how Juan Atkins, Eddie Fowlkes, Derrick May and Kevin Saunderson, four young men from metro Detroit, created and developed this electronic style of dance music and trace its early beginnings from local Detroit clubs to its emergence as a global sensation.

Als je toevallig nog naar de US gaat? ;)

tnobgroup.jpg

http://www.detroithistorical.org/promo-techno/index.asp

Ik hou me al iets van drie a vier jaar niet meer bezig met techno, maar het is opvallend dat als ik eens een techno plaatje draai, het vrijwel altijd iets uit Detroit is. En daarbij heb ik een sterke voorkeur voor Juan Atkins, Kenny larkin, Underground resistance en Richie Hawtin (hoewel die niet Detroit ingezetene is). Voor de rest interesseert het me eigenlijk totaal niet meer.

Ik draai nu sinds een jaar of negen enkel Techno. Simpelweg omdat er weinig anders is dat me ook weet te boeien. Maar ik moet zeggen dat een jaar of drie geleden het hele gebeuren m'n neus uit kwam. Ik had geen zin meer om te feesten, om te draaien... helemaal niks. Alles begon zo verschrikkelijk op elkaar te lijken dat alle originaliteit verdwenen was en ik niet echt meer versteld stond van platen, iets wat ik daarvoor wel had: het gevoel dat zo'n plaat je helemaal binnenstebuiten keert. Dat gevoel was weg.
Maar sinds een jaar is het weer helemaal terug. Van veel platen die ik nu hoor krijg ik weer echt kippevel. Ik heb daar geen verklaring voor. Ik zie iedereen schreeuwen dat het zo bar slecht is de laatste tijd... maar ik begin juist steeds weer meer te genieten.
Ik denk dan ook dat het met het beter worden van de apparatuur, het absoluut mogelijk is om nog heftiger en bizarre platen te maken. En dat gebeurt ook.... Niet alles wat uitkomt is bagger...

born a T-freak : stayin' a T-freak

Origineel geplaatst door Ferric
Ik denk dan ook dat het met het beter worden van de apparatuur, het absoluut mogelijk is om nog heftiger en bizarre platen te maken. En dat gebeurt ook.... Niet alles wat uitkomt is bagger...

onzin!! Er zijn de meest geniale platen gemaakt met bijna niks bijzonders aan gear.
En die apperatuur van tegenwoordig is echt niet beter.

idd sander... als je na gaat met welke beperkte gear de godfathers of techno werkten in den beginne...
veel gear/mogelijkheden/technologie bevorderd de creativity in vele gevallen absoluut niet.
het is een kunst om het meeste te halen uit de minste synth... "BEPERKING = CREATIVITEIT" 8)

Ik denk zelfs dat het beter worden van de apparatuur de kwaliteit omlaag haalt. In de goede ouwe tijd :) moest je behoorlijk aan het tweaken slaan om een vette bassline te krijgen. Dus was je gemotiveerd om op zoek te gaan naar die maffe geluiden. Nu staan die als preset op de nieuwste virtueel analoge bakken. Hele volksstammen zullen dus niet verder gaan dan dat. Kijk maar naar de cliche geluiden in de meeste trance-producties.

Wat mij betreft mag er weer wat meer warme techno komen, in plaats van die kille inwisselbare stamp van mensen als Joel Mull en Adam beyer. Gewoon van die fijne techno met een funky beat, tingel-tangel geluidjes , lekker strings en zo'n retro-futuristische sound als Kraftwerk of Model 500 ook altijd had. Maar gelukkig hebben we nog electro! :)

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Nu staan die als preset op de nieuwste virtueel analoge bakken. Hele volksstammen zullen dus niet verder gaan dan dat. Kijk maar naar de cliche geluiden in de meeste trance-producties.

Waar wacht je op om daar zelf wat anders mee te doen? Laat die volksstammen lekker... des te meer springen je eigen heftige tracks er uit. Waar of niet?

Wat mij betreft mag er weer wat meer warme techno komen

Die is er... kwestie van verder kijken dan het neusje kort is. Ik zal de laatste zijn die zegt dat alles goed is wat uitkomt. Maar bij het uitzoeken van de plaatjes kan je ook eens een stapel van 200/300 stuks gaan luisteren (wat ik met alle liefde doe) ipv de "top 20". Je staat een hele dag platen te luisteren :dj: Maar als je dan die een of twee plaatjes hebt gevonden... :walker:

Maar gelukkig hebben we nog electro! :)

Amen! Al wil ik het iets nuanceren: "Gelukkig hebben we óók electro! :okdan:

mzl...

Geef eens wat titels dan Ferric, ik ben wel benieuwd. Ik hoop namelijk dat je gelijk hebt.

Ik was namelijk vorige week nog in Amsterdam platen shoppen en het was echt prut ik heb alleen maar een paar UR's gekocht die ik nog niet had.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik op feesten af en toe een beukertje wel lekker vind, maar idd de minimalistische sound van menig techno track trekt mij ook minder dan mooie compositie techno. zelf probeer ik een balans te vinden tussen goede redelijk schone composities met veel variatie en innovatie en toch af en toe een beukplaat ertussen door ofzo. Zodra de live act van Dan Derend af is zullen we komen met onze voor ons nieuwe sound die is ontstaan door combinatie van alle stijlen die wij lekker vinden van progressive, techhouse en techno etc etc. maar we zijn daar nog druk mee bezig !

Techno...

Techno...

Als u iets wil weten ivm Techno, vraag het dan aan Europa's beste Techno DJ's.

Trish, Kash & CJ Bolland.

Zijn allen al ongeveer 15 jaar professioneel DJ en hebben intussen dan ook op alle grote Europese Dance & conventinele festivals gedraaid. Van Glastonburry over Dour naar TW, Rock am Ring of ILT

De rest verteld onzin.

Back