Sites over synths e.d.

simonvk

Just be good to me...
hallo, ik wil heel graag meer weten over synths, samplers, etc. maar ik kan nergens aan een echt goede site geraken. weet iemand er misschien een waar echt alle betekenissen enzo opstaan. ik bedoel, ik hoor zo vaak woorden (multimembraal, enz.) waarvan ik denk dat ik maar de helft ervan weet.

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, alvast bedankt!

simon.

Koop anders de nieuwe interface (dat nederlandse bald dus) eens, daar staan een hoop verklarende dingen in.

Je kan natuurlijk ook een threadje starten met een aantal woorden die je niet kent. Krijg je zo de antwoorden.

Multitimbraal is trouwens het aantal geluiden die je tegelijkertijd kan laten horen en afzonderlijk kan laten aansturen. Dus als je multitimbraliteit van je synth 4 is, heb je dus eigenlijk 4 instrumenten in 1 synthesizer.

Ik heb ook een idee.

Stel je vragen hier. Zoek vervolgens met de zoekmachine en plaats het antwoord in deze thread erbij. Dan komen alle FAQ bij elkaar en dan offer ik me op in die eindelijk eens in de f.a.q. ( https://www.synthforum.nl/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&s= ) in voeren.

:) Dus stel ze maar die vragen... Schaam je niet, let maar op... de precieze definitie is vaak erg lastig.

VCO: Voltage Controlled Oscillator: Door een spanning aangestuurde oscillator (geluidsbron). Eigenlijk een toongenerator van vroeger Natuurkunde, maar dan ipv een draaischijf een spanning die de frequentie bepaald.
LFO: Low Frequency Oscillator: Eigenlijk precies hetzelfde als een oscillator op twee dingen na. Het frequentie bereik en de absolute frequentie ligt vaak veel lager en de frequentie is niet te regelen met een stuurspanning.
monofoon: Een synthesizers is monofoon als ie maar 1 noot tegelijk kan aanslaan. Deze noot kan best uit meerdere VCO bestaan. Deze VCO zijn echter niet afzonderlijk aan te sturen.
duofoon: Een synthesizers is duofoon als ie twee noten tegelijk kan aanslaan. ;)
FM modulatie: Frequency Modulation modulatie. Eigenlijk dus een verkeerde uitspraak. Je moduleert dan iets met een bepaalde frequentie, bijvoorbeeld 1 VCO die bij een andere VCO de frequentie regelt of een LFO die de cutoff van een filter (VCF) regelt.
VCO crossmodulatie: Een feedback lus tussen twee (of meer) VCOs die elkaar moduleren. VCO1 moduleert dan bijvoorbeeld VCO2 en VCO2 moduleert VCO1, de uitgang van VCO1 wordt gesplitst en dat is het uiteindelijk signaal dat het filter (VCF) ingaat. Door de mate van moduleren van VCO2 naar VCO1 te regelen kun je hele bizarre geluiden krijgen.
VCF: Voltage Controlled Filter. Een filter waar je met een spanning de cutoff frequentie kunt regelen.
VCA: Voltage Controlled Amplifier. Een doormiddel van een stuurspanning te regelen versterker voor een geluid. In de meeste synth zit deze achter het filter.

En nu de rest..

k hartstikke bedankt allemaal. ik ga de sites es bekijken.

Mag ik wat toevoegingen maken?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb ook een idee.

Stel je vragen hier. Zoek vervolgens met de zoekmachine en plaats het antwoord in deze thread erbij. Dan komen alle FAQ bij elkaar en dan offer ik me op in die eindelijk eens in de f.a.q. ( https://www.synthforum.nl/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&s= ) in voeren.

:) Dus stel ze maar die vragen... Schaam je niet, let maar op... de precieze definitie is vaak erg lastig.

VCO: Voltage Controlled Oscillator: Door een spanning aangestuurde oscillator (geluidsbron). Eigenlijk een toongenerator van vroeger Natuurkunde, maar dan ipv een draaischijf een spanning die de frequentie bepaald.

Dit is niet echt belangrijk voor ons Synthforum. Maar als mensen het erin willen als "algemeen weetje" dan is het wat mij betreft ook best. Misschien dat het verwarrend werkt als het erin wordt gelaten.
Is het woord "geluidsbron" tussen haakjes duidelijk genoeg, om aan te geven dat dit De Toongenerator van een Synth is?

DCO.
Deze kan wat mij betreft direct onder de VCO bijgeplaatst worden.
Definitie heb ik nog ff niet bij de hand.

LFO: Low Frequency Oscillator: Eigenlijk precies hetzelfde als een oscillator op twee dingen na. Het frequentie bereik en de absolute frequentie ligt vaak veel lager en de frequentie is niet te regelen met een stuurspanning.

In tegenstelling tot een VCO, is een LFO niet bedoeld als Toongenerator. De LFO is voornamelijk bedoeld om andere onderdelen van een Synth te beïnvloeden.

monofoon: Een synthesizers is monofoon als ie maar 1 noot tegelijk kan aanslaan. Deze noot kan best uit meerdere [spelling] VCOs [/spelling] bestaan. Deze [spelling] VCOs [/spelling] zijn echter niet afzonderlijk aan te sturen.
duofoon: Een synthesizers is duofoon als ie twee noten tegelijk kan aanslaan. ;)
FM: Frequency Modulation. Je moduleert dan iets met een bepaalde frequentie, bijvoorbeeld 1 VCO die bij een andere VCO de frequentie regelt of een LFO die de cutoff van een filter (VCF) regelt.

Haal dat modulatie maar weg bij FM. Er werd aangegeven dat het niet correct was, dus laten we het maar gelijk goed doen dan. :)

VCO crossmodulatie: Een feedback lus tussen twee (of meer) VCOs die elkaar moduleren. VCO1 moduleert dan bijvoorbeeld VCO2 en VCO2 moduleert VCO1, de uitgang van VCO1 wordt gesplitst en dat is het uiteindelijk signaal dat het filter (VCF) ingaat. Door de mate van moduleren van VCO2 naar VCO1 te regelen kun je hele bizarre geluiden krijgen.
VCF: Voltage Controlled Filter. Een filter waar je met een spanning de cutoff frequentie kunt regelen.

Ik zit te twijfelen over VCF. Het is technisch correct wat er geschreven is. Voor de complete newbies kan het misschien simpeler (ff snel uit mijn hoofd, pas maar aan als het mooier kan): "Benaming voor het onderdeel wat frequenties uit het geluid wegfiltert." Zie verder LPF, HPF, BPF, etc.

LPF: Low Pass Filter. Onderdeel dat gebruikt wordt om Lage Frequenties van een geluid door te laten, oftewel hoge frequenties weg te filteren. Bijvoorbeeld bruikbaar om bas geluiden te maken.

HPF: High Pass Filter. Onderdeel dat gebruikt wordt om Hoge Frequenties van een geluid door te laten, oftewel lage frequenties weg te filteren. Bijvoorbeeld bruikbaar om hoge sissende geluiden te maken.

VCA: Voltage Controlled Amplifier. Een doormiddel van een stuurspanning te regelen versterker voor een geluid. In de meeste synth zit deze achter het filter.

En nu de rest..

Juist!!!!!! Dit moeten we hebben!

En nu mensen over FM synthese, ringmodulatie, AM en alles wat verkopers zeggen. :D

Mijn nederlands is slecht... sorry.. =(

toevallig staat in de interface van deze maand ook een verklarende woordenlijst. Kopen dus en goed bestuderen.

Kijk ook even naar de specs van je eigen apparatuur en zoek de afkortingen op op internet of kijk wat de woorden betekenen. Dan weet je meteen wat je eigen apparatuur kan en wat de beperkingen zijn. Ook wel handig voor als je iets gaat kopen.
Staat namemlijk een beetje vreemd als je een monosynth gaat kopen omdat je mooi strings van accoorden als begeleiding nodig hebt.

Resonance

Resonance is een extra gain (piek) in de frequentie-karakteristiek van een filter. Met de resonance
parameter stel je de hoogte van deze piek in. Dit resulteert in een specifieke kleuring van het signaal
en een typisch 'analoog' geluid.

Back