88 of liever 76

Juuliea

Bibliothecaresse in Black
hallo allemaal

zat te denken.......
als je een synth workstation zou kopen koop je hem dan in 88 of 76 toetsen??

en waarom?

Gr JD

Als ik al een nieuwe zou kopen zou ik 88 kopen. Vanwege meer mogelijkheden met split en zo.

Workstation niet zo gauw, maar als ik tussen 88 en 76 toetsen zou moeten kiezen, zou 't een 88-er worden.
Waarom?
1] Wat Kalusi al zegt
2] Ik heb nu al een 76-er, dus wil er wel op vooruit gaan. Anders is 't de moeite niet voor me om iets anders te halen.
3] Meer = beter :D

aangezien jij behoorlijk goed piano kan spelen zou ik zonder twijfel gaan voor een 88 keys. Zoiezo is het een redelijk goed keyboard in de XS voor een 88 keys, het geeft meer het piano gevoel.

ah nice !

@quifster zijn synth solo goed te doen op 88 keys?

Gr Jd

88 is toch vaak gewogen? Of half gewogen?

88 als je een gewogen klavier wil.
76 als je vervoersmogelijkheden zwaarder wil laten wegen.

Lijkt mij...

ah nice !

@quifster zijn synth solo goed te doen op 88 keys?

Gr Jd
Volgens mij als je solo's wil spelen moet je geen gewogen toetsen hebben, heb ik eens gehoord. Hoewel pianisten op een echte piano ook solo's spelen dus dat lijkt me dan wel weer kunnen.

Ik zal niet zo snel een synth in de 88 gewogen toetsen uitvoering kopen. Voor pianospel is het natuurlijk ideaal, maar als je er meer all-round gebruik van maakt vind ik 'gewone' toetsen toch een stuk lekkerder. En je mist aftertouch functionaliteit natuurlijk.

dank voor de reacties !!:slotje:

88 gewogen : fantastisch voor pianopartijen. Zonder twijfel deze nemen als ie in de studio komt te staan.
Nadeel voor live : loodzwaar, zeker in kist. Geen probleem als je een roadie hebt, natuurlijk 8)

76 licht : beter voor allround-partijen. Pianosounds voelen uiteraard minder lekker aan dan op een gewogen 88'er, maar orgel, synth(lead), clavinet, brass, etc...partijen spelen veel lekkerder op een ongewogen klavier.
Ander voordeel voor al je vaak optreedt : goed te tillen.

Mijn combi : 2-synth setup. Onder een gewogen 88'er (voor de basis piano- en tapijtpartijen) en boven een 61 of 76'er voor de overige sounds.

Vind 't trouwens jammer dat er geen 88-keys versie is met ongewogen, 'normale' toetsen.. 76 keys trouwens ook (bijna?) niet....

Gewogen toetsen zijn fijn voor pianospel, maar over het algemeen heb ik liever lichte toetsen. Veel toetsen is wel fijn, al is het maar dat je dan niet zoveel hoeft te transponeren en lekker veel samples tegelijkertijd kunt mappen. Ik heb zo'n Xboard25 2 octaven dingetje naast mijn PC staan, maar dat is toch niet echt ideaal.

De keystation van M-Audio heeft 88 toetsen ongewogen, dat zou een optie zijn.

Gewogen toetsen zijn alleen handig voor piano en rhodes, voor synth en orgel is ongewogen een must, plus dat je dan ook de mod wheels nodig hebt. Plus voor live gebruik sjouw je jezelf een hernia met gewogen toetsen, mijn P80 weegt 25 kilo. Een goeie zak cement, zeg maar. De keystation weegt 12 kilo.

Ik heb 2 'normale' keyboards (61 toetsen?), maar ik zit er aan te denken mijn Xboard 25 te vervangen door een Xboard 49. Of misschien nog wel groter. Het is toch wel fijn als je op z'n minst een accoord aan kunt slaan met de grondtonen erbij

Gewogen toetsen zijn alleen handig voor piano en rhodes, voor synth en orgel is ongewogen een must, plus dat je dan ook de mod wheels nodig hebt. .

dat is ook mjin idee , plus het feit dat een goed gewogen klavier meestal een verloop heeft in speelgewicht, de bas speelt dan zwaarder dan de dis.

gewogen , hoe hoger je speelt hoe sneller de toets reageert , terwijl ongewogen boven en onder dezelfde actie en reactie heeft

alles went

88

61/76 het blijft plastic voelen..

Gewogen toetsen zijn alleen handig voor piano en rhodes, voor synth en orgel is ongewogen een must, plus dat je dan ook de mod wheels nodig hebt.

Ik heb nochthans 88 gewogen toetsen op m'n NS 88, waar ik zowel probleemloos piano, rhodes, orgel als synth op speel.

Handig is dat de Stage daarbij het orgel sneller triggert (je moet de toets maar licht induwen). Voor slides vind ik trouwens de vorm van de toets (bv. waterfall) van groter belang dan de zwaarte in aanslag.

Ik ben wel pianist van opleiding dus ik ervaar sowieso minder weerstand van gewogen keybeds.
Standaard keyboardtoetsen vind ik waardeloos (zowel qua slidegemak als weerstand bij het spelen).

Back