88 of liever 76

Heb laatst een Nord Stage 76 gekocht (gewogen toetsen) en bewust geen 88. Waarom? Dan past ie dwars op de achterbank van elke auto en hoef je dus geen stoelen neer te klappen enzo... Wel zo makkelijk!

Vind 't trouwens jammer dat er geen 88-keys versie is met ongewogen, 'normale' toetsen.. 76 keys trouwens ook (bijna?) niet....

Roland A-50, 76 ongewogen (sommigen zeggen "semi gewogen...) toetsen, speelt lekker.

Roland A-50, 76 ongewogen (sommigen zeggen "semi gewogen...) toetsen, speelt lekker.

Ja, de A-33 die ik heb ook, maar ik bedoel echt meer van die toetsen als op een 61 keys (en kleiner) synth.

Als je een piano-achtergrond hebt is 88-gewogen echt fijner.

Daarnaast heb ik van die vingers die bij dunne toetsjes vast komen te zitten tussen de zwarte toetsen:frons:

Ik ben wel aan het slepen met ong. 50kg in de flightcase...
Maar goed, dan hoef ik weer minder te fitnessen.

Ik ben wel aan het slepen met ong. 50kg in de flightcase...
Maar goed, dan hoef ik weer minder te fitnessen.

Ik heb enkele jaren geleden gekozen voor 88 toetsen, vanwege mijn "klassieke" achtergrond. De piano incl. flightcase weegt 55kg, past niet in mijn wagen zonder de achterbank er effectief uit te halen (platleggen was niet voldoende) en ik moet ze elke week op een draaitrap naar mijn appartement sjouwen...
... En eigenlijk week ik niet dat ik ze alle 88 wel nodig heb. Ik gebruik geen splits en volgens mij kan je elk nummer ook spelen met 76 toetsen...

Ja, de A-33 die ik heb ook, maar ik bedoel echt meer van die toetsen als op een 61 keys (en kleiner) synth.

Ik vind de toetsen van de A-50 erg veel lijken op die van bv mijn Korg MS2000. Een heel klein beetje stroever misschien, maar dat merk je tijdens het spelen niet echt, toch niet zoals met gewogen toetsen.

De philicorda is nog wel wat stroever dan een A-50 :).

Als je een piano-achtergrond hebt is 88-gewogen echt fijner...

Dat is het vaak inderdaad:
Waarmee je bent begonnen is vaak het fijnst in dit geval.

Ik ben juist weer met keyboard begonnen, dus vind piano-toetsen weer een beetje te zwaar / lastiger / minder prettig om mee te werken.

Komen meer en meer gewogen 76 toetsen uit,denk maar aan Kurzweil.Gemakkelijker om te vervoeren(past in de breedte van je auto).En voor een allrounder meer dan genoeg toetsen dan een pianist en goedkoper.

Mijn masterkeyboard is 88. Maar de EP die ik meeneem als ik met mijn bandje speel is 76. Veel minder gezeik met tillen, dat ben ik over tijd belangrijker gaan vinden.

Precies wat Arjen zegt. Had een Stage EX 76 gekocht toen ik student was: ietwat handzamer in het OV. Nu met een auto past 'ie overdwars op de achterbank sowieso handzamer in andere auto of bandbus. Let op: vooral voor live-gebruik dus, workstation is ander verhaal.

Qua feel exact hetzefde als een 88-versie. En laten we wel wezen: is een octaaf minder live echt onmisbaar?

Heb laatst een Nord Stage 76 gekocht (gewogen toetsen) en bewust geen 88. Waarom? Dan past ie dwars op de achterbank van elke auto en hoef je dus geen stoelen neer te klappen enzo... Wel zo makkelijk!

Ik heb om dezelfde reden een Nord Stage ex 76 gekocht voor live gebruik. Makkelijker voor mij te versjouwen en mocht ik toch die extra toetsen nodig hebben, dan heb ik zo de transpose knop ingeschakeld.

De keystation van M-Audio heeft 88 toetsen ongewogen, dat zou een optie zijn.

Ja dat is wel een rommel merk vind ik, gaat snel kapot ( uit zichzelf beeldschermpje ( die heb ik niet gesloopt ), en mod wheel ook niet meer goed ), de toetsen zijn wel ok ( gewogen ),
als er een ander merk beschikbaar is, zou ik daar nu voor gaan.

Zoiezo stuurt ie ook continu clock signalen, ik weet niet hoe dat uit kan?, en geen sysex compatibiliteit, wat ze wel zeggen te hebben ( meer wat standard sysex dinkies ofzo ).

Back