buizen distortion/overdrive

Lekker goedkoop (€53): VT999 Vintage Tube Monster pedaal met (als je handig bent voor een paar Euro doe-het-zelf) Monstrosity mod. Bevalt mij heel er goed.
Een paar quotes van freestompboxes.org:

The VT999 with the BitMo Monstrosity kit friggin rocks! It's as close to a tube amp as anyone can put inside a pedal.

Makes my wife angry because i can't get my hands off my guitar(s) for almost a week now.

Lekker goedkoop (€53): VT999 Vintage Tube Monster pedaal met (als je handig bent voor een paar Euro doe-het-zelf) Monstrosity mod. Bevalt mij heel er goed.

kende ik niet en klinkt wel aantrekkelijk allemaal.
heb je meer info over die Mod? een website?

ik vond wel een pakket voor de Mod wat je kon kopen voor zo 30 Dollar via USA, maar je had het over een paar euro...wordt de Mod ergens duidelijk uitgelegd op internet..met alle aanwijzingen en instructies?

Die uitleg van die mod is op freestompboxes per ongeluk in het VT911 topic terechtgekomen. Trek je dus even niks aan van de topictitel want vanaf hier gaat het over de VT999 mod: Click
Het peNdaal zelf is wel bij Bax-shop te koop. De beschrijving daar slaat nergens op want het is een analoog peNdaal met een 12AX7 buis er in.

mooi, dank jen wel!

ik heb het pedaal een paar uurtjes geleden via Baxshop besteld. morgen in huis als het goed is...anders maandag.

en ik ga die Mod zeker bekijken. op zijn minst kan je er een andere buis in doen voor verbetering. dat is zo gepiept!

Klopt, heb ik ook gedaan voordat ik de mod deed.
Mocht je nog een JJ 12AT7 willen proberen dan heb ik er nog wel eentje liggen (€4)

de VT999 is binnen.

had hem bijna weer terug willen sturen. vind het echt niet bruikbaar op gitaar. niks geen karakter en vreselijke response.

hoop dat die mod zijn werk doet!

is de JJ 12AT7 de buis die wordt aangeraden?

Zoals je op dat forum kan lezen zijn er meerdere mensen die hem "straight out of the box" niet echt goed vinden maar wel na de mod. De JJ 12AT7 maakt hem een stuk subtieler wat ik wel prettig vond.
Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om te gaan experimenteren en hoor dat de service van Bax erg goed is en je zonder problemen kan retourneren.

Zoals je op dat forum kan lezen zijn er meerdere mensen die hem "straight out of the box" niet echt goed vinden maar wel na de mod. De JJ 12AT7 maakt hem een stuk subtieler wat ik wel prettig vond.
Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om te gaan experimenteren en hoor dat de service van Bax erg goed is en je zonder problemen kan retourneren.

ik ben juist een enthousiast knutselaar. vind het juist wel leuk om die mod volledig uit te proberen!
daarom had ik hem ook gekocht. 53 euro is niet zo veel. en als de mod ok werkt dan kan ik hem ook nog doorverkopen als het toch niet mijn ding is.

ik zie alleen wel andere buizen gadviseerd staan bij die mod. heb jij de volledige Mod teogepast?

Ja ik heb gedaan wat er op dat forum besproken wordt. Hij wordt er wel echt anders door. Maar goed, ik heb en speel geen gitaar dus dan luister je er waarschijnlijk wel heel anders naar.

Ik heb een EBS ValveDrive. Is een tube overdrive gemaakt voor de bas gitaar. Ik gebruik hem vaak op synth bas lijntjes, en ben er echt heel tevreden mee. Ik heb een hoop distortion/overdrive dingen gehad. Maar de EBS staat stipt op nummer 1!

Voor gitaar gebruik ik o.a. de DigiTech GFX-1 TwinTube. Die heb ik destijds (paar jaar terug) op Marktplaats gekocht voor € 100. Met bijbehorende floorboard. De naam zegt het al: TwinTube. Een 'clean' en een 'dirty'. De combi van die twee is echt heel geschikt voor gitaar. Ook met 12AX7 tubes.
Mocht je deze voor een leuke prijs kunnen vinden, dan is het echt een aanrader. In ieder geval voor gitaar, maar natuurlijk eigenlijk overal op waar je distortion op wilt hebben.

Waar ik op zou letten bij veel buizen overdrives/distortions is het voltage wat door de buizen gaat, bij de meeste pedalen gaat het signaal wel door de buizen, maar is het met zo'n laag voltage dat er ledjes nodig zijn om de buis op te laten lichten, buizenapparatuur met een 9v adapteraansluiting zou ik dus over het algemeen niet vertrouwen, daar zijn de buizen vaak meer voor het mojo-gehalte..

Kan wel tellen!
Heb hier een paar jaar een Fender Deville staan gehad, met een redelijk hoge biasstroom (zelf ingesteld)
DAT was buizenklank! Warm en romig met iets onbeschrijfelijks in het geluid. Als ik een paar van die buizenstompboxjes hier hoor, brrrr, kan me in de verste verte niet bekoren.

En wat Toonster idd zegt, buizen op 9 volt? Heb ik altijd raar gevonden. In mn fender werd de stroom opgetransformeerd naar 600volt dacht ik, stond ook zo'n hoogspannings en levensgevaar teken op...

Ja maar je moet alles wel binnen een prijsklasse bekijken he.
Een €700 buizenversterker vergelijken met een stompboxje van ruim 5 tientjes is natuurlijk appels met peren vergelijken. Er komen hier mensen die professioneel met muziek bezig zijn maar ook genoeg mensen met een zeer beperkt budget voor wie het een hobby is. En dan kan een goedkoop alternatief een oplossing zijn :)
Ik weet trouwens niet hoe het zit met die laagspannings stompbox overdrives maar de buis gloeit bij mij toch echt zonder dat er een led bij zit.

Mja ok heb je wel gelijk in. Waar ik eigenlijk meer op doelde is dat mensen het blijkbaar instant goed vinden klinken gewoon omdat er een buislamp in zit. Kijk maar eens op joetoep. Tig mensen die staan te pronken met hun buizenboxjes, al dan niet zelfgemaak, en dan spelen ze wat drum samples of iets dergelijke erdoor. En naar wat klinkt dat, letterlijk een natte scheet of een een irritante vlieg...

Kan aan mezelf liegen, maar ik vind heel het concept wat gehyped... Geef die mensen een echte lampenbak, en hun broek zakt gewoon af denk ik :-)
Heb er verder geen problemen mee hoor, ik kijk er ook niet meer naar :-p

Back