Eerste synth - Korg MS-10

fstfrwrd

Ingeburgerd
ik heb een Korg MS-10 op het oog als mijn eerste synth?
goede keuze om vertrouwd te geraken met de basis etc?

hoe waardevast zijn deze synths?
(ik kan er een krijgen voor 450EUR ... goede prijs of is dat teveel?)

of is de MS-20 de dubbele prijs waard?
hoe waardevast zijn deze?

(ik kan er een krijgen voor 450EUR ... goede prijs of is dat teveel?)

of is de MS-20 de dubbele prijs waard?
Zou je als eerste synth niet een polyphone nemen? Die kan uiteraard ook monophone bassen/leads produceren maar is wat veelzijdiger.

neem in ieder geval een synth die voor elke functie een knop of slider heeft. Dan hoef je in ieder geval niet in menuutjes rond te kutten en kan je je volledig storten op de synthese.

Dit houdt wel weer in dat het waarschijnlijk een analoge gaat worden en dus meestal wat duurder is, maar dit hoeft niet. Siel synths zijn over het algemeen niet zo duur en hebben lekker veel knoppen.

Maar een ms10 is natuulk ook goed en zeer waarschijnlijk wel waardevast. Overigens vind ik 450 wel veel, maar het zal wel de marktwaarde zijn tegenwoordig.

en het dubbele vind ik dan ook meer dan zat voor de ms20, maar 1000 euro schijnt tegenworodig de normale prijs te zijn...

ik ben zelf begonnen met een ms10 en het is een leuke synth. ik heb er nog steeds een. hij is alleen wel vrij gelimiteerd. een sh-101 of juno 6 / 60 / 106 is ook leuk om mee te beginnen. al deze dingen zijn redelijk waardevast.

te basic , zou voor die ms20 gaan als het erom gaat de basics te leren.

als je er een voor een goede prijs krijgt , en hij ziet er optisch ook redelijk goed uit, dan krijg je zeer waarschijnlijk wel hetzelfde terug over 2-3 jaar.
en als hij wat duurder is verlies je er misschien100 euro of zo op als je hem ooit zou willen verkopen, maar dan heb je wel veel geleerd ( en lol gehad).
misschien worden ze ook wel meer waard, wie zal het zeggen.

is de MS-20 de dubbele prijs waard?
ja

er zijn natuurlijk alternatieven: polyfoon, met geheugens, vetter, software (wo legacy) etc. maar om te leren is een ms20 inderdaad erg oke uitgelegd en erg ,analoog, uitgebreid.
zou er wel een reverb bij incalculeren, liefst een veergalm , en om het helemaal compleet te maken wat andere effecten zoals (tape)echo
en pas op je speakers!
kortom ,weet waar je aanbegint....

en het dubbele vind ik dan ook meer dan zat voor de ms20, maar 1000 euro schijnt tegenworodig de normale prijs te zijn...

en over 1 jaar is het waarschijnlijk weer meer,
ze worden ouder en er zijn meer mensen die er een willen. En de mensen die ze willen, krijgen meer geld

een sh-101 of juno 6 / 60 / 106 is ook leuk om mee te beginnen. al deze dingen zijn redelijk waardevast.

vind alle 1 oscillator-synth's eigenlijk te beperkt, vind dat een synth minimaal 2 ( liefst 3) oscilatoren moet hebben om enigszins een breed pakket aan geluid/ verschillende grondklank te kunnen produceren. en ruis moet er ook minimaal opzitten.
een suboscilator zoals bij de sh101 is niet echt een compensatie , noch een pwm-functie zoals bij de ms10 ( die trouwens zo basic is dat je eigenlijk niet echt veel te "patchen" hebt).
mij zouden die genoemde rolands dus wat snel gaan vervelen, maar dat is persoonlijk.
als ik al aan de mogelijkheden van de ms20 zou willen komen , maar dan roland=beterekwaliteit, dan'n system101+102, maar da's een andere prijsklasse.
zou natuurlijk ook kunnen gaan voor een doepfer-systeempje, weet alleen niet of je dan( met passend toetsenbord )goedkoper uit bent dan die ms20 .

@Sunny pedaal: Amen.

Mijn eerste synth was een KORG mono/poly. Ik denk dat dit een goede bak is om mee te beginnen aangezien hij erg veel kan.
Ik was er iniedergeval erg blij mee. 41 draai knoppen!
4 VCO´s, 2 LFO´s, 2 ADSR´s, een arpegiator, sync en cross mod en nog meer.
Je kan er (als je een beetje je best doet) hele tracks mee maken.

groet,
Maarten

alvast bedankt, allemaal!
nog even iets wat ik zou willen vermelden:

ik heb al een heleboel instrumenten bespeeld en tot nog toe heb ik altijd eerst een goedkope gekocht, dan een medium, dan een dure etc.
en alhoewel veel mensen dat logisch zouden vinden, is dat gewoon niks voor mij.
ik raak heel snel dingen beu en daarom zou ik iets willen waarvan ik zo goed als zeker weet dat het altijd in mijn studio'tje zal blijven staan.

Ik heb ook een M/P maar die is wel wat pittiger dan bijv. een Juno60
De Mono/Poly is idd wel een hele bruute synth.

Als begin synth zou ik toch een Juno60 aanraden.
Ook kwa prijs op dit moment. (bijna de helft van een M/P)

ik heb wat video's opgezocht ... die Juno 60 ligt mij niet zo qua geluid.

ik wil een brute, harde synth met vettige bassen en leads.
ik was al achter een SC Pro One aant zoeken (leek me wel iets voor zo'n doeleinden)

nog andere suggesties

ps. nu ook sounds van de M/P aant luisteren, staat me eigenlijk ook wel aan. voor hoeveel gaan deze de deur uit tegenwoordig?

Met een korg MS2000 (VA bak) kan je de basis van subtractieve synthese leren, want hij heeft alle functies van een analoge hands-on (lees: een zee aan draaiknoppen). Je kans zelfs een beetje gaan patchen ermee. En voor 450€ moet het lukken, tenzij ik weeral niet mee ben met de prijzen. Ideale leerbak, en veelzijdig genoeg om jaren in de studio te blijven.

ok, nu ben ik aant twijfelen tussen een

Korg MonoPoly & een Sequential Circuits Pro One

welke te nemen en waarom?

De Pro One is flexibeler qua modulaties en wat algemener inzetbaar.

en hoe zit het qua andere mogelijkheden?

is de monopoly niet veel meer uitgebreid dan een pro one? (door zijn 4 oscillators e.d.) of zie ik dat fout?

monopoly kan wel weer 4 stemmen van 1 osc of 1 stem van 4 osc maken...
en een rare arp heeft ie.

geinig ding wel die monopoly, maar ik denk dat de pro one wat bruter is...

ik heb wat video's opgezocht ... die Juno 60 ligt mij niet zo qua geluid.

ik wil een brute, harde synth met vettige bassen en leads.
ik was al achter een SC Pro One aant zoeken (leek me wel iets voor zo'n doeleinden)

Je kan echt geen mening over een synth krijgen door youtube videos...Ik vind mijn pro one veel ieler klinken dan mijn Juno's trouwens.

Back