Eerste synth - Korg MS-10

Juno60 is inderdaad een ideale synth om het te leren, je verdwaalt er niet op en hij is lekker hands on. De Juno106 schijnt iets minder / anders te klinken maar heeft wel MIDI. MS10 is een mooie brute bak maar nogal beperkt. Mono/Poly is er fijne gore bak maar heeft nogal wat modulatiemogelijkheden die het terugvinden van een normale patch lastig maakt. Bovendien ligt -ie qua prijs weer een stukje verder. De Roland JX3P is ook lekker ranzig en kost geen drol, wel lastig programmeren zonder programmer.

ik heb wat video's opgezocht ... die Juno 60 ligt mij niet zo qua geluid.

ik wil een brute, harde synth met vettige bassen en leads.

Waldorf pulse?

Waldorf pulse?

klinkt lekker van wat ik heb gehoord.

maar kan je me even vertellen hoe ik het ding bespeel? (ja, zo 'beginner' ben ik)
moet je dan een klavier erop aansluiten?

ik vind een juno nauw niet echt voor dikke leads handig...
je mist gewoon de ene osc die je kan detunen...

wel heeeele mooie bassjes...

een pulse+ werkt ook op CV dacht ik.....

ga toch gewoon voor een pulse en een SH101, lijkt me een top combo..

Klavier aansluiten ja (midiklaviertje en kabels kosten gaan knoop). Maar om het mee te leren is een Pulse niet echt ideaal (zie plaatje): je kiest eerst in welk rij je zit (met die lange platte knop), en dan zijn de draaiknoppen op die rij van toepassing. Met shift ingedrukt (blauwe knop) kun je met de draaiknoppen de opties in rood bedienen. Met wat oefening best te doen, maar om lekker te spelen en uit te vinden hoe alles op elkaar reageert e.d. lijkt het mij te indirect.

waldorf-pulse.jpg

Juno-60, M/P, MS-20, Pro-One lijken me dan allemaal beter. Maar hoe sta je eigenlijk tegenover polyfonie? Om synthbasics te leren heb je dat niet zo hard nodig (wel meer dan één oscillator, anders mis je toch een hoop mogelijkheden), maar een monofone synth beperkt wel heel erg je mogelijkheden om met die alleen die een track te maken (of alleen al akkoorden te spelen).

er valt overal wat voor te zeggen en een bevredigend antwoord krijg je toch niet
het gaat om jou wensen
voordeel van 2e hands is dat het niet zo snel waarde verliest he
dus als je er niks aan vind schuif je m door
zo kan je alles proberen en pas dan weet je wat je wil

dit fantaseren is leuk, maar misschien trek je een synth uiteindelijk wel niet omdat de kleur je niet aanstaat, weet jij veel

zelf proberen!

Klavier aansluiten ja (midiklaviertje en kabels kosten gaan knoop). Maar om het mee te leren is een Pulse niet echt ideaal (zie plaatje): je kiest eerst in welk rij je zit (met die lange platte knop), en dan zijn de draaiknoppen op die rij van toepassing. Met shift ingedrukt (blauwe knop) kun je met de draaiknoppen de opties in rood bedienen. Met wat oefening best te doen, maar om lekker te spelen en uit te vinden hoe alles op elkaar reageert e.d. lijkt het mij te indirect.

waldorf-pulse.jpg

Juno-60, M/P, MS-20, Pro-One lijken me dan allemaal beter. Maar hoe sta je eigenlijk tegenover polyfonie? Om synthbasics te leren heb je dat niet zo hard nodig (wel meer dan één oscillator, anders mis je toch een hoop mogelijkheden), maar een monofone synth beperkt wel heel erg je mogelijkheden om met die alleen die een track te maken (of alleen al akkoorden te spelen).

ik ben ook niet van plan een track te maken met 1 synth.
ik neem alles op in Ableton live en met ableton maak ik mijn arrangementen.
dus dan kan ik wel polyfonie 'simuleren', gewoon niet live.

ik ben de laatste tijd gewoon gefascineerd door analoge synths er wil er zoveel mogelijk over leren, liefst door ermee om te gaan en door ermee te spelen. dus zou ik ook graag een paar van de 'gouwe ouwe' in mijn bezit hebben.

mijn voorkeur neigt nog steeds naar de SC pro one.
nu er nog één vinden.

nog iets ...

zou iemand met een korg mono/poly en/of een sequential circuits pro one eens een audio demo (heel simpel is ok) opnemen waarop je de smerigste, zwaarste sounds uit de machine haalt, zodat ik ze op vlak daarvan wat tegen elkar kan afwegen.

Volgens mij heb je nooit een pulse gehad. Hij heeft weliswaar niet voor elke parameter een draaiknop maar lasig te doorgronden is hij helemaal niet. Met "die lange knop" selecteer je gewoon een parameter en met de draaiknoppen wijzig je hem. Geen lastige menu structuren niets.

ik heb hem niet maar de monopoly is naar mijn zeggen één van de beste producten ooit ontworpen.

Volgens mij heb je nooit een pulse gehad. Hij heeft weliswaar niet voor elke parameter een draaiknop maar lasig te doorgronden is hij helemaal niet. Met "die lange knop" selecteer je gewoon een parameter en met de draaiknoppen wijzig je hem. Geen lastige menu structuren niets.

Eens even kijken hoe dat ding dan heet dat thuis in mijn rack hangt... :stupid

M.a.w.: post beter lezen. Ik zeg niet dat-ie moeilijk te doorgronden is of menustructuren heeft (hoe vaak komt het woord 'menu' voor in mijn post?), alleen dat-ie niet heel direct is. En dat is ook zo - probeer maar eens snel&handig te experimenteren met wat verschillende instellingen voor je filter envelope doen met verschillende cutoff- en resonancewaarden. Knappe jongen als je dat lukt! Ik moet dan namelijk steeds van parameterrij wisselen (draai, klik-klik-klik, shift-draai, klik-klik, draai, enz.). Dat gaat op mijn Ion toch heel wat directer. En wat jij zegt over selecteren komt precies overeen met wat ik ook zei. Vandaar dus: gave synth die Pulse, maar om te gebruiken voor synthese-experimenten niet de handigste, want relatief omslachtig (voor een subtractieve synth).

I do not stand corrected. ;)

Eens even kijken hoe dat ding dan heet dat thuis in mijn rack hangt... :stupid

M.a.w.: post beter lezen. Ik zeg niet dat-ie moeilijk te doorgronden is of menustructuren heeft (hoe vaak komt het woord 'menu' voor in mijn post?), alleen dat-ie niet heel direct is. En dat is ook zo - probeer maar eens snel&handig te experimenteren met wat verschillende instellingen voor je filter envelope doen met verschillende cutoff- en resonancewaarden. Knappe jongen als je dat lukt! Ik moet dan namelijk steeds van parameterrij wisselen (draai, klik-klik-klik, shift-draai, klik-klik, draai, enz.). Dat gaat op mijn Ion toch heel wat directer. En wat jij zegt over selecteren komt precies overeen met wat ik ook zei. Vandaar dus: gave synth die Pulse, maar om te gebruiken voor synthese-experimenten niet de handigste, want relatief omslachtig (voor een subtractieve synth).

I do not stand corrected. ;)

Jaja ok rustig maar... ik dacht dat je hem misschien verwarde met een Microwave :D , die heeft nl. op 1 knop na verder helemaal geen draaiknoppen en dat is pas echt lastig. Pulse vind ik wel meevallen. Ok, voor snel-experimenteren misschien iets te weinig knoppen (dwingt je gewoon om geduld te hebben) maar toch niet te weinig om zo onhandig te zijn als een MW1.

@ Topicstarter fstfrwrd

Volgens mij moet je jezelf wel even te rade gaan wat je precies wilt. Je eerste post gaat over SC Pro One die je zoekt, een paar dagen terug wou je nog uit het niets zelf een synth bouwen en nu stuur je in twee verschillende topics steeds naar die SC Pro One toe. Volgens mij zoek je gewoon bevestiging in een soort drang die Pro One te kopen.

Ik zou zeggen, koop dat ding gewoon en ervaar wat je er zelf van vindt, dat kan niemand je vertellen namelijk (als het goed is). Je raakt zo'n ding toch wel weer kwijt zonder al te veel verlies.

Succes!

@ Topicstarter fstfrwrd

Volgens mij moet je jezelf wel even te rade gaan wat je precies wilt. Je eerste post gaat over SC Pro One die je zoekt, een paar dagen terug wou je nog uit het niets zelf een synth bouwen en nu stuur je in twee verschillende topics steeds naar die SC Pro One toe. Volgens mij zoek je gewoon bevestiging in een soort drang die Pro One te kopen.

Ik zou zeggen, koop dat ding gewoon en ervaar wat je er zelf van vindt, dat kan niemand je vertellen namelijk (als het goed is).Je raakt zo'n ding toch wel weer kwijt zonder al te veel verlies.
Succes!

Inderdaad, en anders hou je hem gewoon en koop je iets anders erbij.

Inderdaad, en anders hou je hem gewoon en koop je iets anders erbij.

Inderdaad een MS10 of MS20 of zo... Of je bouwt toch zelf die synth.

Vooral niet zo moeilijk doen, maar des te impulsiever te werk gaan! Tsjakka!

...

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Niet dralen maar gewoon KOPE KOPE KOPE KOPE KOPE!

Works for me ;) En inderdaad, als het niet bevalt doe je hem gewoon weer weg.

Jaja ok rustig maar... ik dacht dat je hem misschien verwarde met een Microwave :D , die heeft nl. op 1 knop na verder helemaal geen draaiknoppen en dat is pas echt lastig. Pulse vind ik wel meevallen. Ok, voor snel-experimenteren misschien iets te weinig knoppen (dwingt je gewoon om geduld te hebben) maar toch niet te weinig om zo onhandig te zijn als een MW1.

Sorry. :P

Inderdaad, één zo'n knop is gewoon hel; ook met zo'n Alpha-Juno: geen beginnen aan zonder controller (nou ja, het kan wel, maar niet iets om dolgelukkig van te worden). Het frustreert ook wel een beetje met de Pulse hoor, vooral bij dit met filter envelope met cutoff en resonance, maar ook met oscillator wave shape en pulse width. Maar ik kan er wel mee leven. ;)

Verder sluit ik me aan bij Napele0n en Kraan: gewoon iets doen. Zelfs als je er nu *alles* over leest en de perfecte demo's hoort weet je nog niet hoe het op jouw boxen gaat klinken en hoe het aanvoelt als je er zelf met je handen aan zit. :okdan:

mijn eerste synth was een micromoog
ookal heb je maar één osc klinkt het ding niet zo. die dingen die je er uit kan halen blijven miij verwonderen.

alleen vind ik het een heel klein beetje spijtig dat ik geen volumeregeling heb voor de osc :d

Mijn eerste synth was een microkorg. Gelukkig heb ik vst's leren kennen zodat ik echt synths leren begrijpen heb. De microkorg is dan ook de deur uit en in de plaats daarvan is er een Alesis Ion, met voor elke functie bijna een knop.

Ik heb zelf kort geleden een topic geopend over kleine-beperkte (virtueel) analoge synths, met de nadruk op makkelijk programmeerbaar. Mss moet je maar eens kijken wat daar allemaal besproken is

Om maar enkele van mijn favorieten op te noemen (aan de hand van reviews, demo's en het aantal knoppen op het frontpaneel):
Ion
ms10 ms20 (simpel, logisch, beperkt, ruig analoog, vaste marktwaarde)

sh101(ongeveer zelfde commentaar als hierboven)

sh32(module, goedkoop, en goede klanken, mss volgens sommigen wat slap en dun, maar nog zo makkelijk te programmeren met al die knoppen en schuiven)

sh201 (mss mindere klank volgens sommigen, maar wel veel knoppen en makkelijk te begrijpen)

juno 60 of 106 (menus onbestaande, enkel fysieke knoppen die duidelijk te begrijpen zijn)

novation spul (denk bijna alles met toetsen is ideaal-mss de Xio minder simpel maar da's dan weer een halve midi controller...)

moog rogue en andere

Yamaha AN200 (een halve AN1X,in groovebox-versie, zonder toetsenbord-nuja, mini toetsjes dan, en goedkoop)

MFB synths (analoog, monofoon, niet zooo duur)

Software synths om het goedkoop allemaal te leren kennen.

Back