gekke midi

jwhagenbeek

Ouwe rot
?? ik ben weer eens wat oude rommel uit de kast aan t trekken. onderandere mijn oude diy 303 clone die naar het schijnt in de jaren 80 is gemaakt door de mensen die nu die gele nederlandse 303cloons maken. (ik heb het van horen en zeggen dus 90% kans dat dit niet waar is :)). maar waar het mij nu om gaat is dat ik dit plexiglas bakje altijd heb aangestuurd met mijn electribes omdat andere apparaten hem vreemd genoeg niet aan kunnen sturen. nu heb ik mijn electribes verkocht en zit ik met een plexiglas bakje met wat draaiknoppen die ik niet aan de praat krijg.

DUS DE VRAAG:
wat is er nu zo anders aan het midisignaal dat een electribe uitstuurt ten opzichte van andere apparaten?
1. de electribes stuurt sysex uit ipv cc?
2. de note-on note-off commandos zijn anders?

en nu heb ik de pech dat ik ooit door een electrofreak een chipje heb laten maken die midisignalen om kan zetten in aansturingen voor relays. hiervoor heb ik ook de electribes als master gebruikt --> deze werkt dus ook niet meer

DUS VRAAG 2:
kan ik ableton soortgelijke midisignalen uit laten sturen als een electribe?

P1010015.jpg

wow wat een ding zeg!

volgens mij stuurt een electribe niks bijzonders uit hoor. Ableton kan het zelfde uitsturen als een electribe, Ik durf het bijna niet te vragen maar zit de stekker er wel in? o nee, ik bedoel: Ik durf het bijna niet te vragen maar gebruik je het juiste midi kanaal?

Elegant dat kroonsteentje ;)

Volgens mij is dat Robert geweest die later syntechno begonnen is.
Ik heb ook ooit zo'n 303 gehad en kon hem nadat ik was overgegaan op pc ook niet meer aansturen terwijl dit met de atari st wel kon.
Ik vermoed dat het iets met midi running status te maken heeft maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Op de atari kon je dit in cubase aan of uit zetten, op de pc niet.

Volgens mij is dat Robert geweest die later syntechno begonnen is.
Ik heb ook ooit zo'n 303 gehad en kon hem nadat ik was overgegaan op pc ook niet meer aansturen terwijl dit met de atari st wel kon.
Ik vermoed dat het iets met midi running status te maken heeft maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Op de atari kon je dit in cubase aan of uit zetten, op de pc niet.

yep... is volgens mij ook het geval. heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden? ik zou het wel top vinden om mn bakje weer in mn set te kunnen plaatsen

hey dat bakje staat hier ook(zonder het hout dan)

deed het altijd prima met mn Atari...

Wellicht moest je Robert maar eens bellen, vind ie vast leuk om terug te zien, zon plexi-bakje met viltstiftdoppen :D

echt lekker klinkt ie niet overigens, beetje 303 onder water...

ik vond hem juist wel lekker klinken... maar tot die tijd had ik nooit in reallife een echte 303 gehoord. en nu weet ik dat bijv. de abl 303 vst idd ook wel meer 303-isch klinkt maar wat maakt dat nou eigenlijk uit. er zijn op internet legio aan vergelijkingen te vinden, maar wat is erop tegen om een eigen karakter te hebben. als je gaat oordelen over ruis brom of slechte midi functies dan kun je naar mijn idee wel zeggen dat de ene synth beter is dan de andere maar ik had hier bijvoorbeeld een roland jx-3p staan en een korg poly61. in bijde machines zitten best wat dezelfde presets en ook de opbouw is ongeveer gelijk. toch klinken de presets steeds net iets anders en hebben ze allebij een eigen karakter. maar daarmee wil ik niet zeggen dat de jx-30 klinkt als een poly61 onder water. ik heb overigens de poly61 verkocht... geen midi en vond ik minder mooi dan de jx-3p.
moraal: het kan me niks schelen dat een 303 kloon anders klinkt dan "the one and only"

... misschien moet ik op het nieuwe frontje dat ik ga maken maar geen 303 op spuiten :) en gewoon denken dat het een lekkere analoge monosynth is dat toevallig bijna hetzelfde doet als een tb303

(lijkt me trouwens wel top om ipv een plexiglas plaat een aluminium frontje te maken dat er wat meer profi uitziet met de handtekening van robert erop) krijgt robert van van mij een heel klein beetje "moog" status... dit was tenslotte mijn eerste echt analoog bakje en heb er wat optredens zeeeeer veel plezier van gehad. dus enige waardering van mijn kant is op zn plaats.

De electribes reageren (en versturen) NRPN's; zie http://en.wikipedia.org/wiki/NRPN (staat niet eens op onze eigen synthwiki!)

Het komt er op neer dat je per parameter twee vaste CC signalen uitstuurt (op CC98 en CC99). De combinatie van van deze twee waardes geeft aan welke parameter je kan aansturen. Met CC6 kan je vervolgens de waarde van de parameter aanpassen.

Het lijkt me echter sterk dat je diy 303 precies dezelfde NRPN's gebruikts als de electribes, maar alles is natuurlijk mogelijk.

Gebruik anders een keer een tooltje als midi-ox om te zien welke signalen je knoppen uitsturen.

ok robert van syntecno:
Hi Jan Willem, helaas geen support meer op dit product.
Wat je wel zou kunnen proberen is verschillende midi uitgangen proberen.
De midi ingang van deze 303 is niet zo gevoelig, dus hij moet aangesloten worden op een apparaat met een sterke midi uitgang.
Best,
Robbie303

dus nu zat ik te denken:
als ik nu eens een antenneversterker aan mn midi hang dan zou ie dus wel mooeten werken????????????

ik gok op Active Sensing... sommige apparaten gaan daarvan over hun nek, andere hebben het juist brood-nodig!

eehm ja?? zou kunnen ??? ik heb hem zojuist aan mn electribe er-1 gehangen en hoewel het natuurlijk een drumding is en daardoor niet echt nuttig voor melodieen werkt ie daarop wel. een miditoetsenbord (hoe oud ook) werkt niet

Die van mij had bij het aanzetten altijd accent aan en glide aan..
Totdat je dat had uitgezet kon je hem inderdaad niet direct aansturen.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door hem weg te geven aan een kennis.

hey dat bakje staat hier ook(zonder het hout dan)

echt lekker klinkt ie niet overigens, beetje 303 onder water...

Ik snap niet wat jij daar tegen kan hebben New World Aquarium? :D

blubblub.....ik versync hellup!!! gvd koelere midi altijd.....:frons:

Doe es Renoise downloaden... demo kan net zo veel als de koop versie.
Dus proberen kost nix!

Heb met disAbleton het probleem dat de 808 niet laat zien welke pattern ie is als ie niet loopt. Zodra ik op start druk wel..

Met Renoise heb ik 'n hoop problemen NIET die ik met disAbleton wel heb...

Back