gekke midi

even dit draadje omhoog schoppen...
lang geleden (zo'n 10 jaar) zat er in dit plexiglazen bakje een papiertje met een midi code erop geschreven. dit papiertje zit er al lang niet meer is maar ben nu benieuwd wat er op dat papiertje stond. Naar t schijnt zijn er meer van dit soort bakjes rond aan t zwerven. Heeft iemand meer info over de midi implementatie?

ik ben dankzij een forum lid weer een eind verder gekomen met het verhaal over gekke midi!

Wat blijkt:

- Reageert ie alleen op kanaal 14 (of in een enkel geval kanaal 16)
- Kan ie niet overweg met Note On met Velocity 0 en MIDI Running Status (*1).
- Staat de slide standaard aan bij power up. Deze moet eerst mbv een CC message uitgezet worden (*2).
- Wordt accent mbv een CC message aan en uit gezet (*3).

(*1) De meeste sequencers sturen een 'Note Off' als 'Note On met velocity 0' (is geoorloofd volgens MIDI spec.). Op deze manier kan MIDI bandbreedte bespaard worden met MIDI running status. De 303 kan hier niet mee overweg en vereist een echte Note Off. Dit is wat je op de Atari (maar ook in Cubase e.d. op de PC) in de MIDI settings aan moest vinken: 'Send real Note Off' of zoiets. Weet niet of dit ook in Ableton kan.

(*2) Ik weet niet precies meer welke CC maar ik dacht Controller nummer 1 (Modwheel?? ofzo) op 0 is slide uit 1 is slide aan.

(*3) Ik dacht poly-pressure op C1 is uit en op C#1 is aan (kan ook C2, C3 of C4 geweest zijn, iig de cubase default waarde).

Mijn vraag is nu natuurlijk hoe ik m met ableton kan aansturen!!!! Misschien met een lus door midi-ox?

First byte of every message is a Status Byte that says what type of message it is and what channel it's on. Status Bytes always have their MSB set. The Status Byte is normally followed by one or two Data Bytes (depending on the type of message) which always have their MSB clear. If the system receives a Data Byte when it's expecting a Status Byte it assumes the previous Status Byte is still in force - this is called Running Status and can save a lot of bandwidth when you tweak a control. Running Status is also the reason why a Note On message with a velocity value of 0 is treated as a Note Off.

Not all status bytes contain a channel number, there area also some system messages like song position pointer, start, stop, continue, midi clock etc.

Als ik dit lees dan zou ik het gek vinden om in ableton deze functie aan of uit te kunnen zetten. Zeker als hierdoor de bandwidth leger zou zijn en je daardoor dus meer kunt tweaken zonder dat de midi verstopt raakt. Ik heb een aantal apparaten in mn studiootje gehad die af en toe vol zaten met midi info en dan gingen haperen. maar aangezien ik enkel met hardware werk, en niet tweak vanuit ableton, lijkt t me wel handig om gewoon note on / note off te hebben en geen andere dingen als "running status"

eeeh das gaaf renoise doet mij denken aan de tijd dat ik met ft2 en st3 werkte! dat was nog eens componeren!:halleluja
weet iemand hoe de geluidskwaliteit en stabiliteit van renoise is ten opzichte van ableton??

Sollie ik zat nie op te letten :D

De geluidskwantiteit van Ableton.. Renoise is 'n beetje rauw heb ik wel eens het idee. Maar het is ook maar gratis en of 50 euri als je echt de laatste beta's wil hebben. Maar ik gebruik Renoise vooral als midi DAW.

En omdat dit draadje ging over "gekke midi" heb ik hier een quote in normale mensentaal van een andere website gehaald:

De eerste keer is het natuurlijk nodig dat de statusbyte wordt gegeven, maar daarna weten we het wel. Dan zou het voldoende zijn om alleen de valuebytes nog door te geven. Dat is dan ook precies wat gebeurt met Running Status.

Bij een hele stroom data met dezelfde statusbyte wordt die statusbyte alleen bij het eerste commando gegeven. Daarna wordt hij niet meer verstuurd maar gaan alleen nog de valuebytes door de kabel. Dat blijft zo tot er een andere statusbyte binnenkomt (bijvoorbeeld een note-commando).

Met Running Status zul je zelden direkt te maken hebben. Het is iets wat automatisch wordt afgehandeld door midi-instrumenten en midi-software. Er zijn programma's en mididrivers waarin je Running Status kunt uitschakelen. Dat zal nooit nodig zijn. Als je de keuze hebt, kies dan vooral om wel met Running Status te werken. Het komt er immers op neer dat je alleen die mididata verstuurt die echt nodig zijn.

Het doel van Running Status is dus om de stroom van mididata zo beperkt mogelijk te houden. Om de meest optimale timing te garanderen.

Het doel van Running Status is dus om de stroom van mididata zo beperkt mogelijk te houden. Om de meest optimale timing te garanderen.[/I]
als je data van idd slechts 1 enkele boodschap continu wilt blijven verzenden is dat handig maar hoevaak komt dit nu voor? een beetje midi sequence heeft vanallerlei verschillende status bytes door elkander lopen van Note-On's tot Off's, modulation, pitchbends, program changes etc...

dan kom ik bij de volgende vraag... (ook over midi dus stel m in dit draadje)
geeft een midi keyboard een note-off commando als je de toets loslaat of een note-on met velocity waarde 0? of is dit per keyboard verschillend?

en mn andere concrete vraag is natuurlijk: Hoe zet ik midi running status uit in ableton?

geeft een midi keyboard een note-off commando als je de toets loslaat of een note-on met velocity waarde 0? of is dit per keyboard verschillend?
bij de synths of old was het een note OFF maar bij de modernere zie je idd ook de de velo op 0 methode... moet je ff een MIDI monitor nemen kan je het zo zien...

Back