ik heb een fantom G7 in huis dus ik kan je er wat meer over vertellen.
De sounds.
Tjah ik vind ze prima voldoen. Warning: de orgels zijn bagger. Drums zijn daarentegen weer erg goed, evenals de piano's, elektrische piano's. Strings zijn mwhoa maar wel erg geschikt voor hiphop. Dat is volgens mij ook waar dit apparaat voor gemaakt is: hiphop. Maar je kunt er ook prima trance en rock op maken.
De modes.
Er zijn 3 modus operandi: studio, live en single. ik zal even nuchter uitleggen wat ze doen.
Single is de gewoonlijke patch-uitprobeer-mode. Hier kun je single patches bespelen en dit is ook de plek waar je ze edit.
Studio is de gewoonlijke multi-timbral setup. Je hebt nu 16 patches tot je beschikken die 256 nootjes met elkaar moeten zien te delen. Standaard is channel 10 de drums (alhoewel je dat vrij kunt veranderen) en channel 9 is de sampleset (wat je ook vrij kunt veranderen). Roland is erg cool bezig geweest door een aantal standaard studio sets voor je te maken in de fabriek, te weten jazz, rock, r&b, techno en latin. Hele handige sets om meteen mee in de sequencer aan de gang te gaan.
De live mode vind ik raar. Dit is in feite studio-mode, maar dan heb je maar 8 parts en is het scherm meer ingesteld voor live situaties. je ziet namelijk alle layers en alle splits van je keyboard op 1 handig schermpje. De reden waarom ze maar 8 parts hebben gedaan is omdat je dan "seamless" kunt switchen tussen live patches (zonder dat de vorige live patch afhaakt dus). Beetje flauwe feature dus. Overigens is deze feature ook actief in de single mode.
De sequencer.
De sequencer staat LOS van de mode waarin je zit. Je kunt dus sequencen in single OF live OF studio mode. Vaak zul je studio mode gebruiken maar ik kan me voorstellen dat je in een live situatie zit waarin je parts 7 en 8 voor bas en drums hebt gereserveerd die gespeeld worden via de sequencer en parts 1 2 3 en 4 hebt gelayerd met vette leads ofzo... en bovenin het keyboard nog een split voor een andere lead op parts 5 en 6, ik noem maar wat.
De sequencer heeft "oneindig" veel midisporen en 8 audiosporen. Midi sequencing is een beetje gek. Ik zal het proberen uit te leggen.
Roland heeft ervoor gekozen NIET te werken met tracks, zoals gebruikelijk in logic/cubase/sonar/etc, maar voor "phrases". Wat dit in de praktijk betekent, is dat je om te beginnen op "spoor 1" een drummetje opneemt. En vervolgens kun je op HETZELFDE spoor een ANDERE part opnemen. Dus op "spoor 1" kun je nu drum en bas hebben opgenomen. Deze opgenomen clip noemen ze bij Roland een "phrase" en "phrases" beschouw ik eigenlijk als een soort mini-sequencertjes. Kan me voorstellen dat het lastig is om te exporteren naar logic/cubase maar als je je aan de "ouderwetse" regels van aparte parts op aparte sporen houdt, dan kan er volgens mij niks mis gaan.
Het editten met de sequencer is verassend makkelijk, althans is mijn mening. Je kunt makkelijk phrases copy-pasten om snel een trance nummer in elkaar te flansen. De phrases worden niet "expliciet" gekopieerd. Dat betekent dat als je in 1 zo'n phrase een verandering maakt, de verandering doorzet in alle gekopieerde phrases in je song. STERKER NOG: de verandering zet zich voort in ALLE songs waarin die phrase gebruikt wordt. Dit is omdat er een speciale "phrase pool" is ergens in het geheugen waar alle phrases worden bewaard. Je kunt het handig vinden of vervelend...
Ook kleine foutjes kun je makkelijk weghalen in een phrase. Ik gebruik de microscope editor om elk midi signaal apart af te gaan, en het foute midisignaal dan gewoon te verwijderen.
Opnemen werkt goed en je merkt dat ze echt hebben gedacht aan de creatieve muzikant: je kunt kiezen hoeveel bars je wilt opnemen, of je meteen wilt quantizen, replace of mix mode, etc. Een handige feature van het opnemen is dat je realtime weer noten kunt verwijderen. Houd gewoon de toetsen ingedrukt die verwijderd moeten worden en als de sequencer die noten tegenkomt, zijn ze weg. Erg handig voor als je toch niet tevreden bent met die sound van die snare ofzo.
De sampler.
Is erg uitgebreid. Heb er nog niet veel mee gedaan maar ik heb al wel met succes samples van bekende films ingeladen en op de pads geprogrammeerd voor tijdens oefensessies van mijn band

Er zitten ook kwalitatief goede samples in van de demosong maar in de handleiding staat in het groot dat je ze niet mag gebruiken wegens copyright. Je hebt verschillende mogelijkheden tot je beschikking om zelf samples op te nemen. Je kunt de line inputs gebruiken of direct een gitaar erin pluggen of een mic erin pluggen. Er zit ook phantoomvoeding op. Verder heb je dan een verscheidenheid aan realtime input effects zoals een compressor of limiter.
Helaas valt de kwaliteit wel tegen van de eigen opgenomen samples. Je kunt het beter eerst in logic/cubase opnemen met je gewoonlijke hardware en dan de samples kopieeren met een usb stick naar de fantom G.
De resampling functie is er voor om alles op te nemen wat je hoort. Handig om een hele song te exporteren naar een .wav file, maar weer komt de sampling kwaliteit van de fantom G om de hoek kijken, waardoor het beter is om gewoon alles op te gaan nemen via de line outputs of de s/pdif outputs.
Computer integratie.
er zijn verscheidene handige integraties met de computer wat betreft de fantom G.
Zo is er support voor een muis. Kwestie van de muis in het usb-gaatje doen en je hebt al een cursor. Ik vind mezelf echter sneller werken met gewoon de knoppen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het vet handig vinden.
Er is ook support gekomen voor usb-sticks. Deze vind ik wel VET handig. Stop al je favoriete quality samples op de stick, importeer ze in het RAM geheugen van de fantom G en je hebt nog steeds de kwalitatief goed klinkende samples met instant-padtrigger functionaliteit dankzij het snelle RAM geheugen.
Verder heb je ook nog een usb-gaatje voor de computer. In essentie is dit een verbinding voor verschillende dingen, namelijk;
1. audio van de computer naar de fantom g sampler
je kunt de inkomende audio van de computer realtime samplen. Je kunt deze feature ook gebruiken om de fantom G als surrogaat mixer te gebruiken zodat je geen tussenliggende audio interface meer hebt (niet echt aan te raden, maar zo is de setup nu bij mij tijdelijk).
2. library editor
de library editor is een plugin die als standalone te gebruiken is of als plugin in je favoriete DAW. Ik heb me hier nog niet zo goed in verdiept dus hier weet ik nog niet zoveel van. Het schijnt dat je met deze plugin de fantom G als een software instrument kunt zien en dus aparte tracks hebt voor je parts. Maar dat weet ik niet zeker.