Microkorg, RM1X hoe te werken

Miegiel

Nieuwkomer
goede middag

Een aantal maanden geleden heb ik een microkorg gekocht om samen met een huisgenootje en een aantal vrienden (bas, drums etc.) muziek te gaan maken. nu is het van samen muziek maken nog niet gekomen maar ben ik al wel aan de slag gegaan met de microkorg. Ik vind dat ik al beste leuke geluidjes kan krijgen uit de microkorg.

echter vondt ik het vervelend dat als ik eenmaal een leuke riedeltje had gemaakt met bijvoorbeeld de apagilator en ik naar een ander programa ging van mijn microkorg ik dat riedeltje kwijt was.

Ik heb daarom deze week een rm1x gekocht van een forumlid. nu is het probleem dat na het lezen van beide handleidingen en het afstruinen van internet alles nog steeds in mijn ogen abacadabra is.

daarom heb ik de volgende vragen

- kan ik een riedeltje maken op de microkorg, dat sequenceen met de rm1x en dan naar een ander programma gaan op de microkorg zonder dat mijn riedeltje stopt? en dat dan meerdere keren zodat ik steeds meer riedeltjes krijg uit verschillende programma's die ik kan afwisselem(zo ja hoe, zo nee wat heb ik dan nodig)

- Ik wil wil met een aantal vrienden muziek maken ala "does it offend you, yeah?", roisin murphy, justice etc. hoe pak ik zoiets aan ik heb gewoonweg geen idee hoe ik zoiets moet beginnen. (zijn er boeken of websites over hoe te beginnen)

Naast bovengenoemde apparaten heb ik ook de beschikking over een mengpaneel (yamaha 16/4) en over een macbook.

als jullie mij hier mee kunnen helpen is mijn dank erg groot

- kan ik een riedeltje maken op de microkorg, dat sequenceen met de rm1x en dan naar een ander programma gaan op de microkorg zonder dat mijn riedeltje stopt? en dat dan meerdere keren zodat ik steeds meer riedeltjes krijg uit verschillende programma's die ik kan afwisselem(zo ja hoe, zo nee wat heb ik dan nodig)
Nee dat kan niet....de microkorg is niet multitimbraal....wat zoveel betekend als 1 geluidje tegelijk.

Wat je wel kan doen is je riedeltjes als geluid opnemen in je Macbook (met bijvoorbeeld het gratis meegeleverde Garageband) daarmee kan je zoveel geluiden en riedeltjes over elkaar heen stapelen en verknippen en van effecten voorzien als jij wil.

echter vondt ik het vervelend dat als ik eenmaal een leuke riedeltje had gemaakt met bijvoorbeeld de apagilator
Arpeggiator ;)

en ik naar een ander programa ging van mijn microkorg ik dat riedeltje kwijt was.
Nogal wiedes - als je een Word-document afsluit zonder het op te slaan ben je het ook kwijt.

zo nee wat heb ik dan nodig

Een computer en een geluidskaart helpt - altijd, ook als je 100% met hardware werkt.

roisin murphy, justice etc. hoe pak ik zoiets aan
Heb je even tijd? Dit is vragen hoe je de Nachtwacht naschildert als je alleen maar een balpen en een kwast hebt, en niet weet wie Picasso is ;).

ik heb gewoonweg geen idee hoe ik zoiets moet beginnen.
Je bent an sich niet slecht begonnen; je hebt nu een synthesizer en een sequencer/drumcomputer. Voeg een sampler toe en je bent er al bijna. De kunst is dan om te leren hoe alles werkt.

Er zijn genoeg boeken over "computer music production", maar ga er niet van uit dat ze je een kant en klaar recept geven voor "muziek zoals artiest X". Dit vereist reverse-engineering (als je het uberhaupt wilt - want waarom wil je iemand nadoen als je een eigen stijl kan ontwikkelen?)

Arpeggiator ;)

Je bent an sich niet slecht begonnen; je hebt nu een synthesizer en een sequencer/drumcomputer. Voeg een sampler toe en je bent er al bijna. De kunst is dan om te leren hoe alles werkt.

Hij heeft een macbook, dan lijkt me een sampler een beetje overbodig...

Ik zei ook niet dat 't een hardwaresampler moest zijn ;).

Heb je even tijd? Dit is vragen hoe je de Nachtwacht naschildert als je alleen maar een balpen en een kwast hebt, en niet weet wie Picasso is ;).

haha ja natuurlijk weet ik dat het jaren duurt voor je op dat niveau komt maar het is altijd leuk om een doel voor ogen te hebben en daarnaast was het om aan te geven welke kant ik op wilde (geen hardcore,trance etc.)

maar stel als je nou een nummer wil maken samen met iemand op een drumstel en eventueel iemand op een (bas)gitaar hoe begin je dan op een synth of software.

- de microkorg besturen vanuit de rm1x?
- eerst op de microkorg spelen later de rm1x eraan toevoegen?
- voordat je samenspeeld sampels maken?
- wat te doen met de computer (ik wil eventueel ook nog software kopen)
- mis ik nog iets in mijn gear

ik weet het ik klink als een enorme noob en dat ben ik ook maar ik heb gewoon geen idee hoe ik moet beginnen

alsvast bedankt

maar stel als je nou een nummer wil maken samen met iemand op een drumstel en eventueel iemand op een (bas)gitaar hoe begin je dan op een synth of software.

De traditionele manier is om een mengpaneel te pakken, daar alles op aan te sluiten, de effecten er aan te haken en wat daar uit komt op te nemen. Je gebruikt een computer in dit scenario dus alleen als harddiskrecorder - het mengpaneel doet het harde werk.

- wat te doen met de computer (ik wil eventueel ook nog software kopen)
- mis ik nog iets in mijn gear
Wat ik nu ga vertellen is gekleurd door mijn eigen voorkeuren en werkwijze, dus die hoeft helemaal niet met die van jou over te komen. Niks mis met second en third opinions op dit gebied.

Er zijn een paar belangrijke dingen waarin een live optreden verschilt met dat in de studio:

Vereenvoudiging
Live optredens kunnen op verschillende manieren gedaan worden. Wat in de studio mogelijk is is niet altijd live te doen. Je kunt dan kiezen om het zo maar te laten of om het op te vangen. Opvangen kun je doen door bepaalde delen samen te vatten en te "bakken" - bijvoorbeeld, je drummer doet in de studio een wilde solo maar vergeet spontaan hoe dit ook al weer moest. Live gebruik je dan bijv. een opname van deze solo die de drummer met 1 druk op de knop na kan doen, of je laat 'm een simpelere solo doen.

Je hebt al een laptop; wat ik er bij zou halen is een audio interface. Dit is een geluidskaart voor muziekproductie, en deze kan zelfs in sommige gevallen je mixer helemaal vervangen. Een simpele audio interface heeft 2 inputs en 2 outputs - genoeg om alles dat uit het mengpaneel komt op te nemen en om alle sporen van je muzieksoftware terug in het mengpaneel te sturen (en dat gaat dan vervolgens naar de speakers terug). Een duurdere complexe interface heeft bijv. 8 inputs. Hier zou je al je drums en gitaar en synths in kwijt kunnen (en een microfoon voor de zang). Sowieso maakt dit het makkelijker om je geluiden van de RM1x en MicroKorg op te nemen.

Dit maakt het gelijk makkelijker om aparte sporen van effecten te voorzien. Een simpel voorbeeld: je wilt de drums door een gitaarpedaaltje jagen.

Als je deze aansluit moet je op het mengpaneel gaan goochelen met sends en returns; met een audio interface sleur & pleur je het effect er gewoon op via je computer. Stukken makkelijker en minder kabels nodig. Echter, het klinkt niet 100% identiek, en als je drummer de instellingen wil wijzigen zal 'ie jou moeten vragen omdat jij achter de laptop staat.

Backups
Als je computer crasht (er knoeit iemand bier over), dan heb je geen geluid meer, alleen maar een harde *POEF*. Dat is een tweede met live sets - backup. Idealiter moet je binnen een minuut of zo weer aan de gang kunnen en computers rekken die tijd over het algemeen op.

Een andere optie is om de drummer een klein mengpaneeltje te geven waar 'ie z'n volumes op kan regelen (zgn. submixer) en de effecten. Echter, dat kost weer extra, maar het is een afweging die vaak wordt gemaakt omdat 't meer controle geeft.

Voorbereiding
Zowel met een laptop als een RM1x moet je je set voorbereiden. Je moet heel goed weten wat je inlaadt en wat je afspeelt, wat er als volgende liedje komt; jij en je bandleden moeten dit kunnen dromen. Met een computer heb je wederom de mazzel dat je kunt vereenvoudigen; zelfs zover dat je van de gitarist de effectpedaaltjes overneemt en voor 'm in programmeert. De drummer kan een zgn. clicktrack in z'n koptelefoon krijgen zodat alles perfect op tempo blijft (en geluidsfragmenten gelijk lopen aan wat er gedrumd wordt).

Kijk hier eens hoe ver je kunt gaan : http://www.youtube.com/watch?v=L2McDeSKiOU

Perfect voorbeeld van reductie en voorbereiding :)

Back