Hammond XB-1

Fast Ed

Stamgast
Allen,

Even een vraagje. Ik zit in een rock coverband en heb de beschikking over een Yamaha MO8 en een vette KORG Trinity Pro V3. In principe voldoet de Yamaha ruimschoots voor wat betreft de synth- en pianosounds waardoor de Trinity ietwat overbodig wordt.
Daarnaast gebruik ik binnen ons repetoire heel vaak orgeltjes, maar om daar alleen de Trinity voor te gebruiken vind ik een beetje zonde. Ik wil echter wel met twee klavieren blijven 'werken' en ben dus op zoek gegaan naar een portable Hammondje. Deze heb ik gevonden in de XB-1. De beste man vraag er € 550,-.

Mijn vraag is dus...is dit een mooie prijs voor dit toch ietwat oudere modelletje of kan ik beter z'n opvolger, de XK-1, aanschaffen voor € 1.199,-?

Hoor het graag.

P.s. Ik heb trouwens 'real-life' foto's gezien en het instrument bevindt zich in een werkelijk waar perfecte staat.

De vraag is natuurlijk... Hoe klinkt 'ie? Zelf heb ik een XK-1 en die klinkt gewoon zoals een Hammond hoort te klinken. Ik verwacht dat de XB-1 ook natuurgetrouw zal zijn, maar waarom meer geld uitgeven aan een XK-1 als de XB-1 voldoet voor de helft van de prijs.

P.S.: Geloof geen foto's. Ik kan ook een foto van de Hammomd website plukken en laten zien. Kijk hoe het ding is en hoe 'ie speelt/klinkt voor je geld neerlegt.

Heb meermalen op een XB-1 gespeeld. Best mooie klank. De lesliesim is naar de huidige maatstaven niet op-en-top - de XK-1 (niet gehoord) zal vermoedelijk stukken beter zijn wat dat betreft - maar als je een goeie leslie(sim) erover zet, dan zeker prima bruikbaar.

Ik heb een XB1 gehad en hem omgeruild voor een Roland VK7.

De VK7 heeft naar mijn idee een meer smeuige sound en een betere leslie sim.
De XB1 klinkt nogal bot.

Ook de overdrive van de XB1 vind ik niet echt natuurgetrouw.
Wel goed voor als je van Jon Lord achtige sounds houdt natuurlijk, maar dan moet je hem helemaal open zetten.

Enige wat ik aan de VK7 mis is het pitchbend- en modulatiewiel, dat handig is als je hem gebruikt als MIDI keyboard......(en waterfall keys).

Ik denk dat het wel een redelijke prijs is inderdaad, maar ik zou zeggen ga hem uitproberen en horen of dit je sound is of niet....daar gaat het eerder om :) En zoals Gertje al zegt: een goeie Leslie(sim) draagt zoveel bij aan de uiteindelijke sound.

Allen,

Even een vraagje. Ik zit in een rock coverband en heb de beschikking over een Yamaha MO8 en een vette KORG Trinity Pro V3. In principe voldoet de Yamaha ruimschoots voor wat betreft de synth- en pianosounds waardoor de Trinity ietwat overbodig wordt.
Daarnaast gebruik ik binnen ons repetoire heel vaak orgeltjes, maar om daar alleen de Trinity voor te gebruiken vind ik een beetje zonde. Ik wil echter wel met twee klavieren blijven 'werken' en ben dus op zoek gegaan naar een portable Hammondje. Deze heb ik gevonden in de XB-1. De beste man vraag er € 550,-.

Mijn vraag is dus...is dit een mooie prijs voor dit toch ietwat oudere modelletje of kan ik beter z'n opvolger, de XK-1, aanschaffen voor € 1.199,-?

Hoor het graag.

P.s. Ik heb trouwens 'real-life' foto's gezien en het instrument bevindt zich in een werkelijk waar perfecte staat.
Ik heb een xb-1 maar er hoort een echte leslie bij anders gaat ie gauw vervelen.

Ik heb een XM1, de module van. Ooit gekocht ter vervanging van mijn slagschip de Rhodes VK1000. Daar heb ik tot de dag van vandaag nog spijt van. Heb tot nu nooit een aparte leslie op mijn XM1 gehad, en dat is misschien ook wel het probleem. De VK 1000 klonk zonder aparte leslie gewoon beter.

Mooie prijs, maar kijk goed rond. Er is genoeg aanbod in dit segment. Ik spaar door voor de XK-3c. Die heeft een buizenversterker en een overtuigende Leslie. Ook kan ik daarmee kan ik de drawbars als controllers van andere synths toewijzen. Maar hij is wel een stuk duurder.

Bij de XB-1 klinken 2', 1 3/5', 1 1/3', 1' zwaar bagger.
Ik heb een Korg CX-3 voor in de plaats gekocht. ANALOOG FTW!

Van beide is de lesliesim bagger, maar ik had al een Leslie 860 staan met Combo pre-amp III (fungeerde als 9-pin naar jack-converter)

Een lesliesim tegen m'n leslie in laten draaien is wel vet. Geeft een "wirbly-phaserachtige sound"

Inmiddels ben ik weer in het bezit van een mooie XB-1 inclusief flightcase. Discussie mag dus op slot. :slotje:

Back