Moderne 80's synth

Die CS1/2/6X van Yamaha: hebben die ook 80's sounds?
Ja. Die CS'sjes hebben veel samples uit die tijd ingebakken. Tenminste als je onder 80's geluid, DX7, D50 en allerlei klassieke synth geluiden uit die tijd bedoelt.

Wat ik nog wou vragen is: ben je iemand die naar standaard geluiden uit de 80's op zoek is, of wil je toch op den duur zelf aan het geluid gaan sleutelen?

Als je standaard op zoek bent naar alleen de geluiden, zijn die CS'sjes wel ideaal, ook je voorgestelde Emu Vintage Classics. Maar die laatste gaat ook iets verder terug(70's en 60's).
Wil je iets meer kunnen doen met het geluid, moet je toch ala die Juno G te werk met synths met iets meer menu structuren.

Waarbij aangetekend mag worden dat de CS1x/2x/6x en Emu Vintage allemaal synths zijn, dus editbaar (en best diep ook - maar dat gaat wel weer via menu's, grotendeels). Hier vind ik net een interessante review van die Emu's. Als ik dat zo lees, is dat precies wat je zoekt! (maar nu nog even eentje vinden... ;) )

Dan moet ik toch eens zo'n CS..X gaan testen, want ik dacht dus echt dat dit meer trance/Dance synths waren.

Aangezien ik echt nog maar een groentje ben op synthvlak zal ik zeker in het begin nog niet teveel gaan sleutelen.
Maar ik wil me bij deze wel wat informeren om mijn weg te vinden.
Het zou tenslotte maar tijd en geldverspilling zijn als ik iets totaal fout koop.

En zo'n Microkorg of Korg R3, is dat iets?

als je de juno G niet snapt dan worden die D50 en DX7 ook niks. ik zou gewoon houden wat je hebt en je in het apparaat verdiepen zodat je er wat mee kan. Een Juno G lijkt me best diep editbaar, en jaren 80 geluiden moet je eruit kunnen halen

Het lijkt wel een beetje alsof je niet wilt leren hoe een synth werkt. Een magische doos die precies het geluid voortbrengt dat je wilt hebben zonder dat je erin hoeft te duiken bestaat niet. Dus wat dat betreft kun je het inderdaad beter bij je Juno houden.

"Ik rij al een paar jaar op de fiets en ik wil graag gaan autorijden. Nu heb ik net een Alfa Romeo gekocht maar ik snap niet hoe ik met deze auto de snelweg opkan. Kan ik niet beter een Golf kopen?"

pro-12-asb.jpg

Jaren 80 synths (althans zo klinken ze ) met USB en alleen maar knoppen en geen menus (behalve voor de aftertouch en efx instellingen)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=98002

Voor 600 kan je hem opkomen halen :P
Dit is een remake/kloon van een Prophet5, ook echt een klassieker uit de 80s

Een D50 programmeren is vrij moeilijk voor een beginneling ;)

Even reageren op de opmerking dat een D-50 en consoorten niet stuk gaan want bijna helemaal digitaal: waar en niet waar.

Ik heb nog geen verhalen gehoord van een D-50 met kapotte synth-engine. Maar bij de D-50 is het keyboard een zwakke plek (aftertouch gaat eraan, velocity altijd max). Wel soms op te lossen met reinigen, maar niet altijd. Ook backlights kunnen verlopen en gaan piepen... maar de digitale synthengine is erg degelijk.

Een ander vraagje voor je: bedoel je met 80's synthgeluiden de analoge of digitale synths van de 80's?

Dan moet ik toch eens zo'n CS..X gaan testen, want ik dacht dus echt dat dit meer trance/Dance synths waren.

/QUOTE]
wat is een dance trance synth
een speciefieke dance trance synth bestaat niet. wel helpt vhet als dat soort synths arpegiators en draaiknoppen heeft, maar dat wil niet zeggen dat het een dance trance synth is. het is meer een synth die oude analoge bakken emuleerd die men graag hoord in dance trance producties. bv de toetsenist van Mr Quimby's Beard, een progressieve band / symfonische Rock speeld op een CS1x die maken dus geen trance . Ik zou toch echt even in verdiepen wat je nu hebt, het moet volgens mij daar mee kunnen, kwestie van editen.

Het lijkt wel een beetje alsof je niet wilt leren hoe een synth werkt. Een magische doos die precies het geluid voortbrengt dat je wilt hebben zonder dat je erin hoeft te duiken bestaat niet. Dus wat dat betreft kun je het inderdaad beter bij je Juno houden.

"Ik rij al een paar jaar op de fiets en ik wil graag gaan autorijden. Nu heb ik net een Alfa Romeo gekocht maar ik snap niet hoe ik met deze auto de snelweg opkan. Kan ik niet beter een Golf kopen?"

Idd .. al die andere synths zijn echt niet simpeler. Om over usb maar helemaal te zwijgen.

daarom begrijp ik dus totaal niet dat mensen hem de synthrichting op willen duwen. een d50 is misschien al hoog gegrepen (ja als je m wil programmeren wel) maar goed dan is een d20 of een cs1x met zijn presets waarschijnlijk al meer dan genoeg. voor "80's " zou ik dan toch de roland d aanbevelen.

dus ja. tip: presetsynths !

hier youtube fimpje : Jump van Van Halen op een Juno G.... als dat geen jaren 80 sound is
http://www.youtube.com/watch?v=ujuO39KhlEI

Maar dan moet je toch eerst leren proggen. Is een eigen patch van die jongen namelijk.

Beter ga je met die juno g eens langs bij iemand die bekend is met synths en het een beetje kan uitleggen. Dan heb je na zelf wat oefenen en nog wat vragen achteraf dat ding zo onder de knie.

daarom begrijp ik dus totaal niet dat mensen hem de synthrichting op willen duwen. een d50 is misschien al hoog gegrepen (ja als je m wil programmeren wel) maar goed dan is een d20 of een cs1x met zijn presets waarschijnlijk al meer dan genoeg. voor "80's " zou ik dan toch de roland d aanbevelen.

dus ja. tip: presetsynths !

Nou ja, hij heeft toch nu ook al een presetsynth waarmee hij ontevreden is dus zo gek vind ik het ID voor een VA niet!

Ik zeg: SH201

:okdan:

Super synth om synthese op te leren voor een beginner, super synth om snel een sound te maken voor de gevorderde. Kan zeker 80's klinken (kan elke VA wel). En o ja heeft zelfs USB :D

Bedankt voor alle reply.
Maar het is wel opmerkelijk dat er heel veel verschillende meningen over bestaan.

Ik laat hem voorlopig te koop staan en dan zal ik ondertussen nog eens goed nadenken....

Bedankt voor alle reply.
Maar het is wel opmerkelijk dat er heel veel verschillende meningen over bestaan.
ja, die strijd hebben we hier altijd. :D
Maarruh, weet je wel zeker of een synth wel wat voor jouw is? Je vindt het al snel ingewikkeld geloof ik. En je zult je toch echt moeten verdiepen in die materie wil je wat met een synth doen anders dan de preset geluiden gebruiken.
Veel succes met je zoektocht.

of een DX7 (één van de moeilijkste en onoverzichtelijkste synths ooit qua editing).

Dat is echt niet waar, zo moeilijk is het niet, die interface is best ok, het is eerder dat het geen standaard synth materie is...maar die interface is goed.

Ja okee. Maar zonder grafiekjes en/of ruime ervaring met FM is het wel erg moeilijk in te schatten wat wijzigingen aan één van je zes operators precies aan je sound gaan veranderen... (behalve natuurlijk als je keurig zes sinussen in kwinten hebt gestapeld om een orgeltje na te bootsen :D ) Vandaar dat ik zeg dat de editing bepaald niet meevalt.

Dat is echt niet waar, zo moeilijk is het niet, die interface is best ok, het is eerder dat het geen standaard synth materie is...maar die interface is goed.

De TX-81z is een hel om te editen en komt er hier nu echt niet meer in, maar de DX-7 heeft een hoop pushbuttons en een slider, dat lijkt mij een beetje op een ESQ-1 manier van programmeren.

Alleen moet je dan nog steeds wel snappen hoe FM in elkaar zit :D

Back