Moderne 80's synth

Nee dat hoeft helemaal niet, je hoeft alleen maar te weten want de functies doen...uiteindelijk komt het allemaal neer op dat je de output levels van 6 operators bepaald, het algoritme (laag = rauw en hard geluid, hoog = zacht en rond geluid), frequentie en envelopes...en er is maar 1 LFO helaas ;)

Jazeker!
De roland xp-10!
Bij deze synth is niet bespaart op geluidskwaliteit en heeft goede
fm sounds.
( Het soort électrisch piano-achtig geluid, op zeer veel platen en films
destijds gebruikt.)
In '96 betaalde ik er 1400 gulden voor en doe 'm niet weg, maar
d'r staat er wel eens een voor 150 euro te koop.

Nou ja, hij heeft toch nu ook al een presetsynth waarmee hij ontevreden is dus zo gek vind ik het ID voor een VA niet!

Ik zeg: SH201

:okdan:

Super synth om synthese op te leren voor een beginner, super synth om snel een sound te maken voor de gevorderde. Kan zeker 80's klinken (kan elke VA wel). En o ja heeft zelfs USB :D

Zei ik ook al!
SH201 is denk ik prijsgewijs de beste koop. Nieuw, dus niet bang zijn dat hij kapot is als je hem koopt, USB, heel makkelijk te editen (hoe meer knopjes hoe gemakkelijker, dat lijkt mss niet logsich voor iemand die niet met synhtese bezig is, maar het is toch zo... zolang je geen menutjes hebt is't altijd makkelijk).
En ja, ook 80s sounds mogelijk...

Het is mss een regi-bak, maar moest ik een synth bijkopen voor thuis zou ik denk ik echt wel die kopen. Lijkt mee een leuke bak om staan te hebben.

ik heb laast ook even aan een SH201 gezeten, het lijkt wel een Juno201 zeg maar dus wel geschikt voor die sounds. Ze hadden die synth beter Juno201 kunnen noemen //maar als die jaren 80 bells native enzo zoekt dan kom je toch uit op de DX7 en D50 dus dan is t beter om die klanken op de Juno G te emuleren voor zover dat kan.

evt kan die nog een FB01 erbij kopen voor zowat nop en via midi eraan hangen

Het is ook zo, wil je zo veel mogelijk 80's sounds uit 1 bak halen dan is de Juno G helemaal geen slechte. Uit een subtraktieve VA haal je nou eenmaal geen FM sounds... Maar ik kan er niets aan doen dat de topicstarter de JunoG toch weg wil doen. ;) Heb zelf ook een Yammie MO8 (vergelijkbaar met JunoG) en van die bak weet ik ook maar voor de helft hoe die werkt, het enige editwerk wat ik daarmee doe is presets aanpassen met de voice editor op de PC. Als ik dan nog een specefieke synth sound nodig heb dan komt m'n SH201 of Juno106 wel tevoorschijn, dus het is allemaal wel herkenbaar. Meer=beter in dit geval..

De juno is verkocht voor een mooie prijs.
En ik heb een Korg R3 gekocht (k vind de vocoder schitterend).
Ik heb een FM7-vst en korg M1-vst van iemand gekregen dus die kan ik ook met de korg R3 aansturen.
We zien wel wat het wordt...

Mag ik uit je advertentie in marktplaats afleiden dat dit het ook niet is? Wel een beetje vreemd om na 3 dagen alweer af te haken, misschien wordt het tijd voor een andere hobby.

iedereen koopt toch weleens iets wat daarna meteen niet blijkt te bevallen? maar goed,
van een juno g naar R3 is ook een hele vreemde keuze. had je beter een micro-x kunnen nemen denk ik, of gewoon de juno kunnen houden.

De R3 is ook verkocht. Dat was toch niet wat zocht.
Als leek begeef ik me nu op glad ijs, maar ik vond de R3 redelijk 'plat' klinken, weinig diepgang.

Nu zit ik dus terug zonder.

Nog eens even samenvatten wat ik zoek: synth die niet te moeilijk is, want ik moet het nog allemaal leren en die een mooi aantal typische 80's sounds aan boord heeft. Arpegiator is een +.
De opties die ik nu overweeg zijn:
- Juno-D
- Korg 01/W
- Alesis QS6.1 incl. soundcards Vintage Keys & Vintage Synths
- Arturia Analog Factory Experience (ok dit is ineens een heel andere piste, maar het lijkt me wel de sounds te hebben die ik zoek)

Graag wat advies over mijn keuze.

De R3 is ook verkocht. Dat was toch niet wat zocht.
Als leek begeef ik me nu op glad ijs, maar ik vond de R3 redelijk 'plat' klinken, weinig diepgang.
Als ik dit zo zie denk ik dat je niet eens de tijd neemt om een handleiding door te nemen. Laat staan een synth kennen. Ik kan me niet voorstellen dat als je deze synth een beetje kent dat ie nog 'plat' klinkt; presets van de fabrikant zijn NOOIT de beste presets. Ik meen dat ik van die machine een aantal redelijk gave demo's heb gehoord. En 'plat' was anders.

Graag wat advies over mijn keuze.
Mijn advies is koop dan een simpele juno en begin synthese te doorgronden. Want als ik dit zo lees, zul je een D50 ook te moeilijk vinden om te editten. Diepgang in geluid betekent ook meestal diepgang in beheersing van de potentie van een synth.

niet om me verkoop te stimuleren hoor (eigenlijk wel natuurlijk), maar die Creamware/SonicCore Pro12 (prophet 5 imitatie) is echt een hele goede retro 80s machine, klinkt ook als uit die tijd. Veel knoppen, bijna geen menus, zoals bij het origineel zeg maar). Heeft geen arpeggiator BTW.

Je kan hem komen testen alvoren te kopen als je wilt....

afgaand op wat de topicstarter eerder al aangaf denk ik dat een hele mooie machine als de pro12 veel te complex is voor de gebruiker.

mja als dat al te complex is, dan blijft er niet veel meer over denk ik.

Je zal het toch een keer moeten gaan proberen dat synthese gebeuren, anders moet je gewoon lekker met Magix Music Maker aan de slag gaan, zoals die andere producer met zijn nimmer aflatende stroom van toppapperatuur die de SF marktplaatst opstroomt.

Voor de rest sluit ik me wel aan bij Yoonchi, iemand die na 3 dagen ze synth alweer wegdoet, zal nooit de potentie van welke willekeurige bak dan ook, ten volle benutten denk ik

Misschien een lekkere vintage triangel kopen dan maar? hehe

Back