'houterige' sound

bjodero

<turboprutser>
Luister eens naar de track 'Toaster' van Matthias Rahn.

Die beat klinkt zo lekker 'houterig', om het zo maar even te omschrijven. Hoe zou de beste man dat gedaan hebben?

Gewoon uit interesse, niet om na te maken (om te voorkomen dat die discussie weer losbarst...).

tja,,,, als ge nou ff een geluidsfragment aanbied .... ;)

Hier een stukkie empeedrie.

Attachments

• toaster.mp3
    121,3 KB · Bekeken: 119
volgens mij is het gewoon superstrak geknipt.

wat voor trucs zou je toe kunnen passen verder? ik vind de geluiden heel subtiel afgewerkt maar de tips en trucs zou ik er niet bij weten op te noemen.

heb je al geprobeerd iets na te bouwen zelf?

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een reverb heel kort zet of alleen early reflection gebruikt en het hoog er uit draait.

Maar ik denk dat de beste man gewoon met zijn FX bak heeft lopen pielen tot er iets gebeurde.

samples layeren (kick laag snare hoog)
Wat compressie.
Vond het niet echt bijzonder eigenlijk.

Leg nog eens uit wat je wilde weten? Houterige beat? Ik snap niet wat je bedoelt. Hoor niet zo veel opmerkelijks?

:erm: ja, zie/hoor 't ook niet zo..

Bij houterig denk ik al snel aan klank (veel laag / midden door je eq) of timbre (bijvoorbeeld blokgolven kunnen een 'houterig' timbre hebbe)...wat hier houterig aan is....misschien de manier waarop de hats en de kick zijn geknipt; dus eerst platgecomprimeerd, de gain weer helemaal open (zodat er veel body achter de attack van het geluid zit) en dan heel kort aanslaan met korte decay. Dus de klanken klinken even heel hard, maar kort en vallen dan vrijwel direct weer stil.

Klinkt leuk ja. Ik denk dat het korte organ sounds/akkoorden zijn met wat echo/delay.

"houterig" is in ieder geval niet het eerste wat in me opkomt als ik dit hoor.
Bij houterig denk ik eerder aan extreem veel swing bij het quantizen.

Voor een houten sound dien je "wooden sticks" te gebruiken. BIj samples dus symbolisch. Klanken die dus klinken alsof je er met een houten staaf op mept (op voorwerpen die niet in de buurt komen van een drumstel). BIjvoorbeeld een groot vat. Voor een metalen sound die je een metalen staaf te gebruiken.

Luister eens naar de track 'Toaster' van Matthias Rahn.

Die beat klinkt zo lekker 'houterig', om het zo maar even te omschrijven. Hoe zou de beste man dat gedaan hebben?

Gewoon uit interesse, niet om na te maken (om te voorkomen dat die discussie weer losbarst...).

Volgens mij gebeurt er iets in de 2e tel. Het orgeltje komt net iets later of de beat eerder.

Back