Air in je vocal mix.

Witek

Ingeburgerd
Velen producers boosten vocals op een hele hoge frequentie om een “air” in de vocals te krijgen.
(Dat sprankelende, wijde, hoge sound wat je vocals zo ruim laat klinken)
Ik heb gehoord dat sommige microfoons je daar een flink op weg kunnen helpen.
Wat is jullie ervaring hier mee.? Misschien enkele truckjes..

Ja lekker. Maar veel meer dan flink boosten met een EQ rond 16kHz met een wijde Q (bandbreedte) is het niet.

Je hebt hierna wel een de-esser nodig om de sisklanken in toom te houden.

Hoe beter de mic, pre-amp, converter en EQ hoe beter het klinkt natuurlijk.

Ik ben zelf geen fan van mics met een gehypt hoog, ik draai het er zelf wel bij als ik het nodig heb.

Ja precies, ik heb altijd wel moeite om al mijn ssss`en goed te krijgen. Niet elke ss of een fff zit op dezelfde frequentie. Vaak worden het dus erg veel sporen. De De esser van Blue Bundle (vst) is wat mij betreft echt nice, hier voor gebruikte ik waves maar Blue lijkt bij mij beter ze werk te doen. Ik vraag me af of er vst de-essers zijn die nog preciezer zijn.

Spitfish is mijn go-to de-esser en hij is nog eens helemaal gratis ook.

Sonnox heeft een nieuwe de-esser waarbij je veel kunt instellen maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Als je het echt perfect wilt hebben gaat er niets boven het losknippen van alle sisklanken en ze met de hand zachter zetten.

Geknipt uit een andere post van me:

Je track met zang kopieren, daar een EQ opzetten en alles cutten onder de 10 / 15 Khz. (zo krijg je alleen het hoog door.) Hier vervolgens een compressor op en lekker dichtsmeren. Vervolgens mix je je originele vocal track in je plaat en als die er lekker in ligt, dan pas mix je de excitertrack erbij. Zorgt voor betere verstaanbaardheid en air/hoog.

Ik gebruik de waves ssl e-channel. Dit zijn de basis instellingen die ik dan weer tweak.

lowpass filter op 9khz, hmf x 3 aan.
hmf gedeelte: kleine q, khz op 4.5-5 en dan een beetje db erbij tot het lekker klinkt.

komt er wel op neer dat je dus rond de 15khz boost.

Geknipt uit een andere post van me:

Je track met zang kopieren, daar een EQ opzetten en alles cutten onder de 10 / 15 Khz. (zo krijg je alleen het hoog door.) Hier vervolgens een compressor op en lekker dichtsmeren. Vervolgens mix je je originele vocal track in je plaat en als die er lekker in ligt, dan pas mix je de excitertrack erbij. Zorgt voor betere verstaanbaardheid en air/hoog.

Supertip, thanks! ga dit binnenkort zeker ff proberen! De echt nare shit haal ik er nu handmatig uit, gewoon kapotcompressen is veel sneller :D

En btw. nooit geen waves meer in mijn setup, stelletje afzetters zijn het. moest 175 Euro neerleggen om mijn musicians bundle (250 Euro) op mijn macbook aan de praat te krijgen. HD authorisatie bestond niet meer (dus iLok kopen) en 3 jaar WUP betalen voor de UB versie van de plugin. Ik had al een iLok gekocht, WUP kwam ik erna achter, toen mn licentie + iLok verkocht voor 50 Euro.

En btw. nooit geen waves meer in mijn setup, stelletje afzetters zijn het. moest 175 Euro neerleggen om mijn musicians bundle (250 Euro) op mijn macbook aan de praat te krijgen. HD authorisatie bestond niet meer (dus iLok kopen) en 3 jaar WUP betalen voor de UB versie van de plugin. Ik had al een iLok gekocht, WUP kwam ik erna achter, toen mn licentie + iLok verkocht voor 50 Euro.

ja het zijn idd afzetters, ik heb alleen de SSL plugins ooit een keer gekocht en ben ook niet van plan om meer van ze te kopen. Ben wel tevreden over de software trouwens.

als het hardware mag zijn.

SPL Vitalizer-T mk2, speciaal om stereo wat breder en meer luxer te laten klinken... zit een bassexpander, paramteric super silky eq en een stereo spread.

Ik ben geen Goeroe of allesweter ofzo, maar ik krijg af en toe de kriebels op dit forum...verder niks. Er staan 1000 kreten en berichten door elkaar heen.
maar waar is de lijn , de rode draad gebleven?
ik zit al jaren van alles te restaureren, te verbeteren en op te nemen en mijn mening en ervaringen over slissen, plugins etc:

Neem het (zo) niet op! Of verdom het. Wees assertiever , kritisch hierin. Want jij zit met de gebakken peren te stoeien.
Een opname uit 1948 restaureren, allah...maar in 2008 en als je nu gaat opnemen:

De nederlandse taal is al lastig om goed uit te spreken en laat staan het engels.
En anders iemand er maar op wijzen en toch opnieuw opnemen van een andere take/passage.
Zelfs de beste stemmen slissen wel eens.
Over het algemeen willen goede zangers en commentaarinsprekers dat er niet op hebben, dus doen ze het wel overnieuw! Is dat nou zo erg?
Als ik een gitaarpartij niet goed kan spelen, moet ik ook thuis gaan oefenen...
Het me eigen maken..
Als ik 15 keer die snaar niet goed raak...ploink! ploink!

Het gaat er altijd om: hoe acceptabel is iets?
Seal slist ook een hele cd lang...het heeft ook wel charme..
Draagt het iets bij aan de sfeer?
Over het algemeen werkt alleen dure hardware hier een beetje tegen.
En dan nog...
Bepaalde gebieden 2,5 -7k extra compressen is vragen om meer slisgeluiden..
Gaat een stem , dat slissen, je irriteren?
Zit je niet meer aan de positieve kant van je keuze?

En over verstaanbaarheid: ligt dat niet hoofdzakelijk tussen 1 en 2,5 K?

Er zijn ook prima microfoonbroodjes die dat prachtige gouden randje in het hoog kunnen geven. Focusrite bv.
Draai aan die knop en je hebt het...

Vaak ben je langer bezig met restaureren dan het opnieuw op te nemen.

Een goede mic keuze doet ook wonderen. Maar die zijn meestal erg duur.
Boven 1500 euris begint het wat te worden..( ga nou niet roepen dat een mic van 500 e ook net zo goed is...) Want dan stuur ik je op excursie naar die fabriek, ha.
Deze kan je ook huren....je kan alles huren..een dag, een weekend...
Maar maak eerst even een goedkope proefopname...dek je in.
Weet wat je gaat opnemen...

Wat exciters betreft: je kan een lager gelegen gebied misschien gebruiken
en dat de exciter kunstmatig in slisgebieden nieuwe harmonischen omzet naar
kunstmatige klanken.
Maar ik vind dit de achterdeur uit op stemmen. Het zit er namenlijk al in.In de opname...in aanleg is het al aanwezig...de bron klopt al niet.
Met exciters kom je meer in stijlveranderingen en het image van een stem terecht dan dat je er auditief iets mee verbetert. Het klinkt dan een beetje nep.
Dat is moeilijk te doseren.
Kan je ook voor kiezen natuurlijk...ik verdenk Mariah Carey hiervan dus, ga je gang!
( maar de bron is natuurlijk al wel poepie goed opgenomen...)
dan wordt het een goede bron met effectgebruik...da's wat anders.

Op instrumenten is het al moeilijker waarneembaar en bij een oude cassette is een exciter ook beter toe passen.
Maar geen wonderen verwachten.

Vergis je niet: er wordt vaak maar weinig of geen toonregeling op een stem toegepast. Er wordt omheen gemixt. ( andersom denken kan ook hoor)
Waarom? oa omdat ze nooit die standen meer terugvinden...
En een stem hoort het hele album hetzelfde te klinken.
En het volgende album ook...
Dus als je een stem niet kan verstaan zit er wat anders in de weg..
Beter dat weghalen toch?
Alle beetjes helpen.
Maar een goede mic en pre amp doen veel meer wonderen!

Ik heb niks tegen rappen, ik vind het zinnig en leuk, maar ik heb nog nooit een rapper goed kunnen verstaan.....niet op tv, niet op de radio, niet op een cd....nergens.
Wie is de eerste? Want zo komt de boodschap natuurlijk niet over.
Wie gaat dit nu eens goed aanpakken?
Dit gaat ook over een goede uitspraak...behalve techniek.
Wat mij betreft mogen lange F en baas 99 wel eens naar een pedagoog...
Half zingend Nederland zit daar dagelijks hoor...

Je kan van alles proberen met plugins, maar de bron, de opname moet al goed zijn. Verder kan ik niet zeggen dat ik erg te spreken ben over plugins en hun
resultaten op audio gebied.
Die software zou ook veel te kostbaar worden.

Vandaar dat er wel hardware fabrikanten zijn die dat wel bouwen in andere prijsklasses en doelgroepen. Cedar uit Engeland bv. Dan zit je in de restauriehoek.
Wat effecten aangaat kan je er je wel mee uitleven.
Behalve reverbs die pure reverbs moeten zijn dan...

Een goede bronopname is dus veel goedkoper en een betere start.
Ik zou het daar in zoeken en niet in goedkope plugins.
Want je zit te klooien tot je een ons weegt...
En vele geluidskaarten reageren niet eens op plugins..dat communiceert niet.
Daar moet hardware tegenover staan die erbij past.
En dan nog...

Een buizensound met een plugin kan je wel vergeten...
Als effect wel leuk, maar puur is wat anders.
Ze noemen het niet voor niks: simulatie.
De mensen die die dingen maken zijn vaak geen muzikanten of geluidsmensen....
Ga dus niet denken dat al die apparaten/plugins wonderdozen zijn.
Want wonderdozen zijn heel wat anders.

En verder kloppen de waarden die je naast de knopjes in plugins vindt, vaak voor geen meter als je hardware gewend bent. Plus dat de plugin niet doet wat je wilt.
Vaak moet je in meerdere stappen iets bewerken voordat je enigzins het resultaat krijgt wat je zoekt. Ga maar eens met diverse compressors op zang of commentaarstemmen stoeien en je denkt al gauw; what the...is this? Hier klopt geen bal van!
Dit geldt ook voor digitale mengpanelen etc. Dan kan je beter even bij AH gaan werken en een echte wonderdoos kopen, ha.

Isse mooi ezegd.

Ha, ja.
Het is net zo als het grammofoonplaten-tijdperk. Pas aan het einde konden ze onwijs goed platen persen etc. Alles onder controle...dat gaat dus in 2045
met plugins gebeuren, ha.
Tot dan draai ik liever aan apparaten die werken als je ergens aan draait.
Dat staat immers ook op de doos...
Tegenwoordig staat er helaas niet op een plugin doos: dit is een beurscrisis, een grote zeepbel. Koop mij niet. Dit produkt kan hartklachten veroorzaken.

En ook niet: Raadpleeg bij twijfel aan uzelf niet uw huisarts of oorarts.
Of: bij depressies vergoeden wij uw vakantie , scheidingsprocedure of rustoord niet.

Vind ik toch wel wat kort door de bocht hoor. Het gaat eerst over dat er op dit forum vanalles heen en weer wordt geslingerd, en eindigd met een rant tegen plug-ins.

Ik krijg er ook soms het heen-en-weer van sommige marketing truuks (kijk bv. eens naar de T-racks filmpjes), maar dat neemt niet weg dat er ook erg mooie plug-ins bestaan die een goede klank kunnen verbeteren tot iets nog mooiers.

De ontwikkeling ervan is nog maar 10 jaar bezig, het zal inderdaad nog wel een poosje duren vooraleer het echt 'top' wordt, al gaat het echt wel met sprongen vooruit (zie UAD).

Maar de bron blijft natuurlijk het allerbelangrijkste, dat heeft de topicstarter ook wel begrepen. En het is heel erg moeilijk om een goede microfoon aan te raden, om dat elk type bij een bepaald soort stemtype past. Met Neumann zit je vaak goed natuurlijk, maar ook wat goedkopere micro's van AKG zijn erg mooi. En ook Rode heeft mooi budget spul, dat ook door een aantal erg goeie engineers wordt gesmaakt. Dat in combinatie met een goede mic-pre, en wat geëxperimenteerd qua plaatsing/EQ/compressie fine-tunen dan kom je d'er wel.

Ik zou dan toch zeggen: neem deze mics op (heb ik al gedaan) en luister een dag of twee naar de opnames die je onder elkaar hebt gezet.
En test ze op al je ingangen en converters, sample rates en op diverse compressor limiters.
Test ze in mixen, welke blijven overeind staan?
En test ze op diverse dames, heren en stijlen.
Het is effe werk,en regelen, maar je weet het meteen.
Vandaar mijn 1500 e kreet.
Als je ergens veel mee moet werken, of geld verdienen, dan moet je iets goeds hebben.
Want anders kost het je bergen tijd, klanten en ergernis.
En je investering beloont zichzelf.
En je ervaart waar je al tijden naar zoekt.
Het einde van een tijdperk dient zich aan.
Je wordt helemaal blij.
En van mij hoeven ze niks te kopen, maar ik hoef geen Rode.
Dat is zo'n wereld van verschil. Maar dat moeten mensen zelf maar ondervinden.
De dichtheid van de sound en het effect ervan op AD's....
Vragen om slissen? Ik zou het bijna zeggen...het lijkt wel glas-hoog, dat is ongedefinieerd. Daar draai je met para eq doorheen en de klank verandert niet, je eq werkt niet....en bij Neumann wel ja. Kein problem..
En dit over meerdere prima AD's...vandaar mijn kreet, het begint bij de bron...
En wat engineers zeggen...nou...Trijntje zou ook over Rode zingen...jaja.
Heb ik ook getest met 2 zangeressen die zelfde liedje zingen en met duurste en goedkopere Rode, vergeet het maar. Er zit in bv een kleur warmte in bij Trijntje, ( bij 300 Hz) die krijg je met geen mogelijk in de buurt gelijkend op het origineel.
En die dynamiek en power ook niet. Je schreeuwen wat je wilt, je stem verdraaien, het komt er niet uit. Dit waren prima zangeressen die het liedje al tijden zongen en het voor hun brood deden.
En met neumann ben je meteen wakker hoor...dus ik geloof die verhalen allemaal niet. Ik dacht ook: als het goedkoper kan...waarom niet.
Maar Myth Busted!

Laatst gewijzigd:
iedereen kan van alles roepen, maar je moet het wel met het origineel vergelijken.
Of omstandigheden creeeren, waarbij je zoveel mogelijk in de buurt komt.
Als er dan niks van klopt is het mij wel duidelijk wat goed is en wat niet.
Ik ben een miereneuker wat dat aangaat.

Ik zou dan toch zeggen: neem deze mics op (heb ik al gedaan) en luister een dag of twee naar de opnames die je onder elkaar hebt gezet.
En test ze op al je ingangen en converters, sample rates en op diverse compressor limiters.
Test ze in mixen, welke blijven overeind staan?
En test ze op diverse dames, heren en stijlen.
Het is effe werk,en regelen, maar je weet het meteen.
Vandaar mijn 1500 e kreet.
Als je ergens veel mee moet werken, of geld verdienen, dan moet je iets goeds hebben.
Want anders kost het je bergen tijd, klanten en ergernis.
En je investering beloont zichzelf.
En je ervaart waar je al tijden naar zoekt.
Het einde van een tijdperk dient zich aan.
Je wordt helemaal blij.
En van mij hoeven ze niks te kopen, maar ik hoef geen Rode.
Dat is zo'n wereld van verschil. Maar dat moeten mensen zelf maar ondervinden.
De dichtheid van de sound en het effect ervan op AD's....
Vragen om slissen? Ik zou het bijna zeggen...het lijkt wel glas-hoog, dat is ongedefinieerd. Daar draai je met para eq doorheen en de klank verandert niet, je eq werkt niet....en bij Neumann wel ja. Kein problem..
En dit over meerdere prima AD's...vandaar mijn kreet, het begint bij de bron...
En wat engineers zeggen...nou...Trijntje zou ook over Rode zingen...jaja.
Heb ik ook getest met 2 zangeressen die zelfde liedje zingen en met duurste en goedkopere Rode, vergeet het maar. Er zit in bv een kleur warmte in bij Trijntje, ( bij 300 Hz) die krijg je met geen mogelijk in de buurt gelijkend op het origineel.
En die dynamiek en power ook niet. Je schreeuwen wat je wilt, je stem verdraaien, het komt er niet uit. Dit waren prima zangeressen die het liedje al tijden zongen en het voor hun brood deden.
En met neumann ben je meteen wakker hoor...dus ik geloof die verhalen allemaal niet. Ik dacht ook: als het goedkoper kan...waarom niet.
Maar Myth Busted!

jij gebruikt liever een CharterOak zeker :)

Back