Hoe origineel te zijn ?

Schijnbaar word er gedacht dat ik denk dat men niet meer origineel kan zijn ?

Tenminste als ik van de topic 'alles is al gedaan' uitga waar jullie deze mee vergelijken. Corrigeer me als ik iets over het hoofd zie :okdan:

En ik zit helemaal niet te wachten op wat mensen van mij vinden omdat ik deze vraag stel ! Geloof me dan had ik de vraag wel anders gesteld! En vaak zegt dat trouwens ook veel meer over de persoon zelf dan de persoon waar het tegen gezegd word :eureka:

Twijfelen of er nog originaliteit op deze wereld of in de muziek bestaat doe ik dus absoluut niet.

Het enige wat ik hier in dit topic te weten zou willen komen is hoe stimuleer je originaliteit ? Persoonlijk denk ik dat origineel zijn vaak een samenhang van omstandigheden is. Vaak gebeurd het in mijn mening per ongeluk. Het zijn niet voor niks vaak de B kantjes die voor opschudding zorgen.
Maar ik denk wel dat origineel zijn enigszins te triggeren/stimuleren is!

Kijk je hebt natuurlijk producers het gewoon doen .. maar helaas bezitten nou niet allemaal dat natuurtalent.
Ik denk dat het speedy j voorbeeld een goed voorbeeld is van wat ik bedoel. En in deze is dat 'anders denken'.

Of bijvoorbeeld maak met je synth een kick en met je kick een lead ... ik noem maar wat.

En door het er met mensen die het interessant vinden over te hebben denk ik dat je jezelf alweer stimuleert tot anders denken :kimono:

Als je jezelf bent bén je origineel

100% mee eens! en ben je onzeker over wat je maakt, dan post je het gewoon in het Kutmuziek topic, krijg je daar goede reviews (als in dit is helemaal geen kutmuziek) dan ben je op de goede weg....:D

ik heb ook eens mee gedaan aan de grote prijs..haha met een technobandje.. was erg leuk en we maakte echt orginele muziek echt heel dik. toen de uitslag kwam verbaaste me het wat er in stond . het was geen dance muziek nee we waren de tijd te ver voor uit denk ik.(.en ze weten het zelf ook niet (je kan het ze niet kwalijk nemen zij hebben het al gemaakt ten tweede het is concurentie als jeiets echt vets neer zet).haha ik denk dat de muziek nu nag hip zo zijn dus kort gezegt ze kunnen niet 10 mensen door laten gaan. als je een fles wijn mee stuurt heb je zo al de helft meer kans. ach let it be muziek maak je voor je zelf. 1 een ding is misschien wel waar dat er 100000 mensen deze muziek maken. ik ken zo al 10 vriende die met protools bezig zijn met deze style. en het klinkt allemaal het zelfde. als je in een club speelt maakt het niet veel uit als het maar zo klinkt. niet te moeilijk dus. gewoon doorgaan

Volgens mij moet originaliteit voornamelijk al in jezelf zitten, en in het soort muziek dat je wilt maken. Het is meestal een gevolg van iets en geen doel op zich.

Iemand als Prince bijvoorbeeld (of vul een willekeurige vernieuwende / eigengereide muzikant in) maakt gewoon puur het soort muziek dat hij wil maken en heeft daarin een eigen stijl die hem "origineel" maakt. Het werkt volgens mij niet andersom - zo van, laat ik eens echt mijn best doen om iets origineels te maken, en dan zal het wellicht ook wel goed zijn.

Persoonlijk denk ik dat hoe groter de behoefte is om origineel te zijn, hoe moeilijker het is om het daadwerkelijk te worden. Je gaat jezelf namelijk forceren in een richting die niet in jezelf ligt besloten.

Maar misschien klets ik wel uit mijn nek :)

hehehehe de grote farce van NL. :D

wat je daar te in je mailbox krijgt is bijna een standaard antwoord wat ik al zo vaak gezien heb. "gedateerde sound" zit bij hun onder de copy v toets.

bedenk wel dat ze niet naar orginaliteit zoeken maar naar een product wat ze een jaar lang onverschaamt kunnen ondersteunen en promoten.

bovendien is er de laatste tijd niks leuks gekomen uit de grote hoop uit nederland en lijkt het meer een soort van idols.

Zoek je eigen ding en publiek die het in de juiste contex kunnen waarderen en het niet spiegelen aan een mainstream en maakbaarheid.

Originaliteit hoeft geen doel op zich te zijn volgens mij. Ik kan een opname maken van mezelf terwijl ik een emmer volschijt en dat is best origineel, maar zit daar iemand op te wachten? Je moet gewoon de muziek maken die je wilt maken, en voor de een is dat commerciele Tiesto trance, de ander maakt graag experimentele noodles met een modular systeem en weer iemand mixt easy listening met big beat en scoort opeens een hit. Muziek maken gaat om plezier hebben, de rest is naar mijn idee bijzaak.

Originaliteit hoeft geen doel op zich te zijn volgens mij. Ik kan een opname maken van mezelf terwijl ik een emmer volschijt en dat is best origineel, maar zit daar iemand op te wachten?
.
Andy Warhol heeft al eens ingeblikte eigengemaakte shit als kunst verkocht, dus echt heel erg origineel is zoiets ook niet meer..

Excuus, Andy Warhol moest zijn : Piero Manzoni (1933-63)

Piero_Manzoni_Artists_Shit_1961.jpg

"Piero Manzoni was an Italian artist who died at the age of 29 in 1963. But before he went he got some excrement - his own - and put it in a tin can. 'Excellent!' he said, in Italian, 'I think I'll call it Merda d'artista!'

Manzoni's canned shit is well known now, or the idea of it is. It's an idea as powerful in the popular imagination as the idea of blank canvases. In fact the actual cans are not all that well known. There are many of them. Each one contains an amount of the artist's own shit. On the label it says 30 grams but of course no one can really tell. The labels are quite detailed and well designed, with the name of the work in three languages, plus the date, the artist's signature and the name of the collector who owns the individual can - all this is part of the look. PIERO MANZONI is printed on the label in light grey letters on a grey ground, with the name repeating so it makes a mantra of the artist's name, as well as a grey and yellow pattern.

When they were first sold they cost their weight in gold. Now they're worth much more. If one came on the market today it would cost about 30,000 pounds. So while a pile of them was shown in a vitrine in London's Serpentine Gallery recently, it was a pile of shit but it was nearly a million pound's worth. . .

Money, shit, art: the holy trinity. Manzoni took jokes to a higher plane than Duchamp, in that he elevated them to the spiritual plane which was somewhere Duchamp never really wanted to go....

bron : http://www.poopaltar.com/2007/02/the_poop_artist.html

Dag Glenn,

Uit het juryrapport: "Ontwikkel je naar de sound van NU" Dan word je dus vergeleken met iets dat al bestaat en ben je dus ook al niet meer origineel, een loze kreet dus. Maar je kunt denk ik wel wat forceren door synths en samples te gebruiken die niemand anders heeft. Of je geluiden extreem te bewerken met effecten zodat ze onherkenbaar worden. Of rare arrangementen te proberen met rare maatsoorten, Push the button van de Chemical Bros met die oosterse sample, wel origineel. Het oude werk van Orbital, de creativiteit spat er vanaf. Origineel doen dus, maar dat moet je dan wel willen. Ik heb die ambitie in ieder geval niet zo, hahaha.

ps,

En sowieso nooit wat aantrekken van jury's, want muziek is geen wedstrijd, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring.

Origineel zijn begint met je geen reet van anderen aan trekken, en doen wat je zelf wilt, maar zelfs dat is geen garantie, want als jij alleen maar muziek leuk vindt of kent die ze op fresh fm en radio 3 draaien dan ga je waarschijnlijk ook geen originele muziek maken.
Origineel ben je of niet... en dus komt het er uit of niet.
Denk ik ....

maar weet de "nederlandse bizz" nu ineens wat hot en vernieuwend is???

Zij zijn nu de autoriteit op dit gebied, fuck toch op met die grote prijs.

ff iets anders
Neem nou daft punk, die jatten die funk sample's en daarna geven ze hun eigen (heerlijke) sausje mee.

is dat nu origineel? een beetje remixen?

ik denk het niet maar het is wel VET.

Back