Minimal electro/Wave

Coldwave

Nieuwkomer
Hallo!
Ik ben liefhebber van een vrij obscuur muziekgenre dat zijn roots eind jaren 70' begin jaren 80' vond met in de meeste gevallen Kraftwerk als inspiratiebron.
Tegenwoordig noemt men het minimal synth of electrowave.
Misschien zitten er op dit forum ook wel liefhebbers van dat soort muziek dacht ik,
en als dat zo is had ik graag wat info gekregen over het gebruik van de best passende synthesizer(s), apparatuur en uiteraard vocoders.

Ik zal hieronder enkele voorbelden posten van een paar artiesten/bands die bezig zijn met dit analoog klinkende genre (en waar ik mijn grootste inspiratie uithaal).

http://nl.youtube.com/watch?v=8queisJpv34

http://nl.youtube.com/watch?v=NDhDBsKqchc

http://nl.youtube.com/watch?v=9XZfL_As4Oo

http://nl.youtube.com/watch?v=X2QwNeF_Y6o

Ik ben een absolute beginner, dus zou echt alles in detail willen weten.
Heb ik misschien gewoon een ouderwetse synthesizer nodig, of een moderne synth die analoge geluiden produceert?

Kostprijzen, mogelijkheden, tips, etc..

Alvast bedankt!

Greets
Coldwave

Die John Foxx is wel dik, ik dacht even Gerald Donald te horen. Die melancholische strings haal je wel uit Solina, Arp of Siel stringbakken, die zijn ook niet zo heel erg duur en zien er interessant uit op een podium of in je huiskamer.

Verder veel simpele steriele synthsounds, misschien moet je gewoon eens kijken naar een Nord Lead 2. Niet zo analoog, maar wel goed te betalen en heel fijn te programmeren. Je kunt ook naar een MS-2000 kijken van Korg, die is wat minder goed maar er zit wel een vocoder in. Zelfde prijsklasse.

Die houterige drums kun je uit een Vermona DRM1 MKIII halen, je moet alleen wel aan de gang met effecten als distortion, phaser en chorus.

Maar volgens mij ben je met bovengenoemde apparaten al een heel eind op weg.

Misschien dat Reason dan nog makkelijker is. Lekker veel tutorials, je kunt projecten van anderen downloaden en bekijken, uitgebreid genoeg maar niet eindeloos veel opties om in te verdwalen.

Bedankt voor jullie reacties, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.

@Bikkel : John Foxx is idd erg dik, luister ook eens naar zijn nummer 'Underpass', dat zal je misschien wel bekend in de oren klinken.

Die Solina is vrij zeldzaam, niet?

De MS-2000 van Korg ziet er in elk geval erg leuk uit om mee te beginnen, en dan vooral omdat die al een vocoder heeft.

In eerste instantie dacht ik ook aan cubase e.d, maar wil eigenlijk zoveel mogelijk hardware gebruiken.
Of is software onontbeerlijk?

@Hexagon : Dank je voor de links, sommige artiesten ervan ken ik wel.

Volgens mij zijn ze nog wel voor een eurootje of 200 - 350 te vinden binnen een week of twee. Solina is gemaakt in Nederland en derhalve niet bepaald zeldzaam hier. Wel heeft Jean Michel Jarre met Solina gewerkt en dat betekent dat ze wat duurder zijn dan andere stringbakken (maar ook wel erg goed hoor).

Maar er zijn heel veel stringbakken en bakken die nog wat meer geluiden maken zoals brass en organ vroeger, en bijna allemaal maken ze wel een interessant en bruikbaar geluid.

Persoonlijk gebruik ik Reason als een kladblok als ik bijvoorbeeld van het hardlopen thuis kom en ik had de hele tijd een loopje in mijn hoofd. Of als ik muziek wil sharen. Maar ik prefereer echte instrumenten, omdat de klank beter is vaak en omdat het gewoon meer gevoel oproept bij mij.

En volgens mij vind jij het ook gewoon cool om straks misschien wel live op te treden. Doe dan je publiek niet te kort met alleen een duf laptopje.

Ik gebruik Cubase als MIDI sequencer en om tracks mee op te nemen, maar softsynths is een beetje afgelopen. Cubase om te gebruiken voor softsynths is een te grote stap voor een beginner vind ik.

ik maakte vanaf 1981 ook dat spul, wat ze nu dus minimal wave noemen,
Dit label wil nu mijn oude opnames op vinyl zetten:

http://www.minimal-wave.org/site/index.php

dus ben ik al mijn oude tapes aan het doorspitten:

http://433rpm.blogspot.com/2007/12/das-ding-two-tapes.html

Veel gebruikt spul in die tijd:

Roland synths bv. SH101, JX3P,
TR606 drumbox, TR808 natuurlijk, en de Boss DR55 veel.
en CSQ100 enzo sequencers.
ARP oddysey, of Axxe
Moog Prodigy, Solina String ensemble,
Pearl Syncussion,
Korg's: MS10, MS20, SQ10, De vocoder (ben effe nr kwijt)
En nog meer natuurlijk,
check deze site voor jaartallen:
http://www.synthmuseum.com/
dan weet je genoeg.

Een SH101 en een JX3P en TR606 zijn bijvoorbeeld nog best wel betaalbaar nu.
En Midi is natuurlijk uit den boze!

@Bikkel : Thx. Ik zal het echter eerst moeten stellen met een synthesizer (die Korg bv.), want mijn budget laat dit momenteel nog niet toe. Later kan ik dan kijken voor zo'n stringbak.

Ik prefereer ook echte instrumenten. Voor de originaliteit, en vooral omdat ik het graag simpel houd.
En inderdaad, mijn doel is om ooit live op te treden met originele instrumenten!

@Imipolex : Ik ken het label, ben ook lid van hun forum en heb er onlangs de release van Das Kabinette gekocht.
Leuk zeg, je muziek!

Thx voor de tips iedereen.

De Oberheim OB12 is misschien ook wel een kandidaat. Nooit echt aangeslagen tussen al het andere VA geweld destijds en voor weinig te vinden, maar toch een leuke bak.

Ziet er knap uit..

Er is alleen zodanig veel aanbod dat je op den duur niet meer weet wat je moet kiezen ;{

Maar Bikkel, als ik stemvervormers wil gebruiken, ben ik dan niet het beste af met een Korg 2000?

Volgens mij wel. Maar de klank van een OB-12 ligt misschien wel weer wat meer voor het genre. Maar de MS-2000 ga je wel leuk vinden denk ik, zit ook een stepsequencer in voor die lekkere staccato basslijntjes. Maar de OB-12 heeft wel wat betere controls en meer stemmen. Sorry ik help je niet ;)

Het leuke van synths die ongeveer zo oud zijn of ouder als deze twee is dat ze in principe 'afgeschreven' zijn, koop je er nu eentje en laat je hem heel, verkoop je hem over een half jaar weer voor ongeveer het zelfde bedrag.

een MS2000 keys is een prima starters ding met een leuke vocoder heb ik begrepen...

Een SupernovaII Keyboard kan je ook wel voor 600 scoren met een beetje geluk

Maar zoals gezegd, eerst met een beetje software proberen, als je budget beperkt is...dan kan je uitbreiden met hardware later op je gemakkie :)

Reason lijkt me een goede tip, niet la te moelijk denk ik, alles zit een beetje in mekaar verweven en je kan er leuke analoge en retro achtige dingetjes mee doen, met die reddrum en matrix sequencer erin zeker, die zijn best tof...

Je helpt zeker hoor, Bikkel :okdan:

Maar als ik het goed begrijp heeft die OB-12 ook een vocoder?
In dat geval...

Je helpt zeker hoor, Bikkel :okdan:

Maar als ik het goed begrijp heeft die OB-12 ook een vocoder?
In dat geval...

OB12 is niet la te makkelijk te vinden hoor btw, ik zie ze niet zo heel veel. De Korg MS2000(B) veel meer.

Ik denk dat een MS2000 een erg leuke synth voor je is. Je hebt zowiezo de vocoder die behoorlijk goed klinkt. Verder kan je ook leuke drumsounds maken die zeker passen in de muziekstijl die je aangeeft. Er staat nu toevallig een OB12 op marktplaats, maar die gast vraagt er 700 euro voor wat een beetje aan de hoge kant is.

Verder zou je met een 606+101+string synth en een Mic al heel ver kunnen komen denk ik! Maar dan heb je het wel over zo'n 1000 euro in totaal.

Ik twijfel tussen die Korg en de OB12.

In elk geval heb ik nu al heel wat info, waarvoor dank.

Nog 1 vraagje : wat is het verschil precies tussen een gewone synthesizer en zo'n stringbak?

Back