Midi probleem

Dragons_Slayer

Ingeburgerd
Ik heb daarnet mn midi-to-usb interface ontvangen die ik had besteld, ik heb hem geprobeerd, hij werkt een beetje maar niet zoals het zou moeten. In FL Studio zie ik dat als ik op een toets druk hij dit ontvangt maar hij laat maar 1/10 keer het instrument horen. Ik vind het best vreemd, hij ontvangt de midi boodschap wel maar hij gebruikt ze niet altijd... Aan wat zou het kunnen liggen? dit is wat ik gebruik:

Keyboard ---> Yamaha PSR-530

Midi kabel ---> http://www.musicstore.com/en_EN/EUR...B-USB-Kabel-Midi-Interface/art-PCM0006795-000

PC ---> Dell XPS M1710

Ik heb het met een aantal programma's geprobeert en ze geven allemaal hetzelfde probleem, wat is er aan de hand?

Als je aan de PC kant het indrukken van de toetsen 'ziet', zou de MIDI communicatie zelf in elk geval in orde moeten zijn. Wat probeer je af te spelen? Geluiden op de PC neem ik aan? Worden bepaalde geluiden misschien alleen getriggered op hogere velocities (dus aanslaggevoelig: je drukt de toetsen niet hard genoeg in?) Het klinkt in elk geval als een probleem aan de software kant.

Ik gebruikte dus FL Studio en daar heb je zoon lampje dat oplicht als er midi boodschappen toekomen, dit licht op elke keer als ik een toets indruk en ook als ik em loslaat dus hij ontvangt iets met midi, maar om één of andere reden laat hij een klank horen, ik teste het met de Minimogue VA plugin maar ook met de ingebouwde drums. De knoppen van het virtueel keyboard dat te zien is worden niet ingedrukt dus volgens mij ligt het misschien aan het midikabeltje zelf, alsof de midi boodschap niet altijd volledig toekomt en daarom niet altijd weet dat er een toets wordt ingedrukt. Als het aan het midikabeltje ligt is het geen probleem ik heb em van musicstore en daar heb je 3 jaar garantie en 30 dagen money back dus dan regel ik wel een nieuwe, maar dan moet ik het wel zeker weten. Ik heb het naast met FL Studio ook met Savi Host, een simpele VST host, daar deed hij dus compleet hetzelfde dus aan de software kan het niet liggen.

Test inderdaad goed wat het lampje doet als je toetsen indrukt. Als het iedere keer brandt dan komt de midi boodschap in principe goed aan. Je zou de binnenkomende midi data kunnen bekijken met midiox om te checken of alle midi data correct aankomt.

Ik ken die midi interface niet. (nogal onbekend merk zal ik maar zeggen). Kan natuurlijk best dat het kabeltje stuk is. Het zou handig zijn als je een keer kon testen met een andere merk.

Oke ik heb het getest met Midiox en ik weet nu wat het probleem is, om één of andere reden ziet hij de key-presses als key-releases, dus hij geeft gewoon de "note-off" boodschap door als ik een toets indruk, maar heel soms doet hij eens een "note-on". Dus het ligt aan het kabeltje toch? of bestaat de kans dat het aan mn keyboard ligt, want de midi functie is nooit eerder getest, jammer ook dat ik het met niks anders kan testen. wat denken jullie?

Binnenkort, volgende week of de week daarna heb ik normaal gezien mijn Korg MS 2000B, dan probeer ik het daar anders eerst eens mee, uiteindelijk heb ik 3 jaar garantie dus kan nog wel een tijdje wachten.

welja je weet nooit, die PSR-530 is al een tijd oud, heeft mn zus ongeveer 8 jaar geleden gekocht en die Midi is nooit getest geweest tot nu, "Maar dat is toch geen midi interface?" ja tis dus om te checken of een ander apparaat ook hetzelfde doet zo ja dan is het de kabel zo nee dan is het de PSR.

Hmm, als ik het zo lees is het eerder een driver en/of midi-interface probleem, niet de kabel of fruityloops of keyboard. Ik heb wel eens meegemaakt dat de signalen precies andersom werkten, note-on werd note-off en viceversa, maar dit lag aan het feit dat ik lag te klooien met virtuele midi poorten van MidiOx.

Is er dan geen manier om andere drivers te gebruiken dan die van windows zelf. of zou het misschien vista zijn die wat lastig doet, zou maar raar zijn, maar misschien tog eens proberen met een winXP PC, je weet maar nooit.

trouwens heb ook eens de pitchwheel geprobeerd en daar gebeurd ongeveer precies hetzelfde: om de zoveel tijd maar ontvangt hij waar de pitch zich bevind dus hij blijft dan vasthangen op een plaats en dan als ik wat beweeg hangt hij opeens vast op een andere plaats (ik heb het dus over het onscreen pitchwheel in SAVIHOST).

En ook nog een vraagje klopt het volgende: je hebt dus 2 midi plugs op de ene staat "INPUT" op de andere "OUTPUT", klopt het dan dat de INPUT in de Midi-out van het keyboard moet en de OUTPUT in de Midi-in? het is nogal verwarrend maar het is zo dus aangesloten want op de andere manier doet ie helemaal niks.

Laatst gewijzigd:
Back