Cubase Macro's: Wie gebruikt ze en waarvoor?

Euh.. als je daarmee custom keyboard shortcuts bedoelt:

Ik heb een aantal verschillende workspaces onder een paar shortcuts zitten zodat ik met een simpele toetsencombinatie kan schakelen tussen alles wat met midi editing, vst's en/of mixen te maken heeft. Werkt best lekker. Het mooie is dat je beschikking hebt over meerdere mixing layouts waarbij je niet toepasselijke zaken gewoon kunt verbergen.. dat scheelt een hoop rommel in je midi, vst en bussen overzicht enzo.

Ik neem aan dat je de logical editor in Cubase bedoelt?

Dit is op zich wel handig voor allerlei zaken. Ook leuk om bepaalde wiskundige formules te ontwikkelen en deze los te laten op allerlei parameters.

Hier een topic in sound on sound hierover. staan best handige tips in en wellicht inspiratie om zelf macro's te gaan maken!
http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/cubasetech.htm

Ik heb zelf trouwens geen cubase, dus ik kan verder geen tips hierover geven.

Ehh... nee bedankt. Lynxxx kwam echter het meest in de buurt.
Macro's zijn combinaties van keyboardshortcuts.
Deze kun je zelf maken in cubase als je bij de keyboardshortcuts 'show macro's ' tevoorschijn tovert.
Het is bedoeld om repeterede handelingen te vereenvoudigen.
Dingen die je vaak moet doen kun je met één druk op de knop uitvoeren.
Zo was ik net een topic gestart over hoe je snel een loopje veelvuldig kon kopieren. Dit bleek sneller te kunnen met Ctrl K.
Hierdoor was mijn -met bloed zweet en tranen aangemaakte macro- in één klap waardeloos geworden.

Nu vraag ik mij af of er andere echt creatieve dingen mee gedaan zouden kunnen worden.

Ik las bv in een oude thread op cubase.net iets over een macro die alle sporen per stuk exporteert. Ik kon hem alleen niet meer downloaden.

Een marco is zo handig als je 'm zelf maakt, toch? Precies hetzelfde als in MS Word of OO Writer of waar dan ook (ik heb geen Cubase :engel: ). Dus als je iets vaak nodig hebt en het kost meer dan één handeling, dan maak je er een macro voor aan, zodat het met één toetsencombinatie werkt. Er zijn vast ook mensen die dit niet fijn vinden en meestal werken macro-editors net niet intuïtief, zodat het gemakkelijker lijkt dan maar die meer-dan-één-handeling te blijven uitvoeren. Maar kun je het gebruiken, dan maak je gewoon voor alles wat je vaker doet even snel een macrootje aan (wel ergens een lijstje met toetsencombinaties neerleggen ;) ).

Daar is toch verder niets bijzonders of geheimzinnigs aan?

Idd. de macor-editor werkt niet echt intiutief.
En idd. een marco is zo handig als je 'm zelf maakt.
Daarom ben ik wel benieuwd naar de handige macro's die mensen gemaakt hebben.

Een echt handige macro heb ik nu nog niet kunnen verzinnen.
(buiten die copy-functie dan)
Ik maak wel veel gebruik van de key-commands.

Back