Advies nodig over inkomstenverdeling!

Er zitten 2 kanten aan : de royalties (dus wat je van het label krijgt) en de rechten (Buma/Stemra en Sena)...

Dat laatste is makkelijk : daar gelden vaste verdelingen,het gaat er dan alleen om wie je invult als Componist,Tekstdichter of Uitvoerende muzikant...meer info over dat alles is te vinden op de websites van zowel Buma/Stemra als Sena...

De royalty vergoedingen kan een probleem zijn...als ik jou verhaal lees ben jij diegene die alles produceert,dus lijkt 50/50 me echt geen absurde eis...sterker nog,dat is gewoon de normale gang van zaken (vaak krijgt de producer zelfs nog meer)...

Maar : denk even heel goed na hoe je de nummers aangeeft,want dat zal later de belangrijkste factor zijn voor de verdeling...een goed platenlabel zal echter wel zelf met standaard percentages voor de verdeling komen...

Waarschijnlijk krijgen de jongens al het geld van optredens...maar aangezien er tegenwoordig bijna geen hol meer wordt verdiend aan platenverkopen,lijkt het me verstandig om ook een deel van de inkomsten uit optredens op te eisen...zonder jouw uitmuntende productie-skills zouden ze waarschijnlijk niet eens optreden toch ? ;)

Het is in ieder geval slim om vantevoren over dit soort dingen na te denken,anders ga je ruzie krijgen op het moment dat er een contract getekend gaat worden...

Dus jij zit in een bandje waar je muziek mee maakt en waar je ook de productie en opnames voor doet? Wat is dan belangrijker, die paar knaken die je kunt vangen via handige contracttrucjes of leuke muziek maken met je vrienden?

Als je dan perse geldt wil hebben zou ik gewoon opname kosten per uur verrekenen die lager liggen als een goede studio bij je in de buurt. Tuurlijk moet je je zaakjes goed regelen, maar je wil toch niet dat geld je band en vriendengroep kapot maakt?

mijn oplossing zou zijn:
een vast percentage voor de tracks waar jij hebt geproduceerd, gemixed, ge-weet-ik-het-wat-extra-hebt-gedaan.
en de rest gewoon delen door 5...

dus stel:
10% voor jou
90% voor jullie allemaal

waarom? als je iemand anders het werk laat doen ben je het geld ook kwijt als band zijnde...

echter in het bandje waar ik/wij CD opnames hebben gedaan en geld vroegen voor optredens, we stopte al het geld in een pot, daar werden alle onkosten van betaald die we als band hadden...
nee we kregen dus niet zelf geld na een optreden, maar we hadden verder ook weinig kosten om zelf op te hoesten, daar hadden we de pot voor, reden hiervoor was eigenlijk simpel: het ging totaal niet om het geld en vrienden zijn was een stuk belangrijker dan moeilijk gaan lopen doen om geld...

Je kan ook de verdeelsleutel verleggen bij ieder verdient bedrag.

Bij de eerst x euro: 50/50
Bij de volgende x euro 40/60
etc.

Of dat je zegt dat je eerst bedrag x (dus 100%) van de inkomsten krijgt om je kosten te dekken en daarna gaat verdelen.

Back