Mpc 500 Vragen

jazeker, alleen heten die sequences.

Song kun je samenstellen uit max 99 verschillende sequences (1 sequence = pattern van 1 tot 999 maten) en sequences bestaan weer uit 48 tracks (voor de MPC 500 dan).

Gevalletje "elk merk gebruikt z'n eigen terminologie!" :)

Ik weet nog niet of ik een MPC-500 wil hebben of nog een Roland SPD-S. Ik heb al een SPD-S maar kan ik die aansluiten op de MPC? Het zal best kunnen maar heb ik meer aan een tweede SPD-S of een 500? Ik hou van de effectjes van de Roland en kan die van Akai in zijn schaduw staan?
Ik weet op dit moment nog niet of ik een tweede SPD-S wil of een 500 dus...
Hoeveel samples kun je in zo'n 500 proppen? In de SPD-S 800 ofzo en da's veel meer dan in zo'n ander SP-tje.. iets van 128.
MPC500 (voor 500 euro) versus SPD-S dus (500 euro) en welke is het mooist?
Dat ik er met drumstokken op kan rammen is mij al 200 euro waard ; )

Ik zou gewoon een keer een MPCtje proberen. Is zowiezo de moeite waard. je kunt er altijd nog een midi pad apparaat aanhangen...

Op een MPC500 kan je toch niet zoveel samples tegelijk inladen? Je hebt 12 pads en 8 banken. In totaal komt dat neer op 48 samples. Je hebt er dan nog veel meer op je geheugenkaart, maar dan moet je die samples weer van het RAM-geheugen halen en vervangen. Op de XR20 staan ze allemaal samen (700+ samples), gaat een stuk vlotter.

Het lijkt me wel leuk om beide te hebben. Kan je de XR20 gebruiken voor drums, deze beat als sample op je MPC500 laden en de MPC gebruiken voor al de rest + eventueel aanvullende drums die niet op de XR staan.

Dan beschik je nog over een heleboel effecten en het grotere scherm maakt het wat overzichtelijker voor drums.

Ik begin al te twijfelen of ik niet eerst een XR20 zou halen en pas later een MPC500. Als beginner zal ik de mogelijkheden van de MPC toch niet volledig benutten.

Heel simpel gesteld: 12*4= 48 samples *per* program en je kunt maximaal 24 programs per keer in laden dus een snelle rekensom leert dat 48*24 1152 is, maar Akai kennende zal dat dan wel maximaal 999 samples max betekenen of de grootte van je intern geheugen, net wat eerder komt. (staat niet in de specs in de handleiding namelijk).

Bovendien kun je in een program *per* pad 4 (!!!) samples inladen (net als bij de MPC1000/2500 zonder jjos2, want dan is het bij die max 3) welke je kunt indelen in velocity zones of gewoon kunt stapelen. Dat dus 48 x per program, dus dan heb je dus al max 192 samples in 1 program. Dus...:duivels:

De MPC 500 is echt wel wat meer dan een simpele drumcomputer waar je ala casio sk-1 2 samples in kunt laten. Tis een volwaardige MPC, maarreuh....dan met wat minder pads, display ruimte en features. :o:

Een XR20 is een drumcomputer en dat is alles. Leuk als je alleen maar drum patterns wilt programmeren en vast wilt zitten aan preset sounds (drums en een paar bass sounds geloof ik). Je kunt NIET samplen en niet serieus sequencen.

Ik ga die MPC-500 gewoon eens uitproberen in de muziekwinkel :eureka:
Dit soort bakkies (en dan vooral de SPD-S) schreeuwen het uit dat er een tweede bij moet komen. Kun je de patterns met live mee ingespeelde tikken plus effecten (echt gruwelijk goed in die SPD-S) allemaal weer met een druk op de knop opnieuw samplen. :mega:

Goede effecten ruleren.

De effecten op de MPC 500 zijn......nou ja laten we zeggen dat ze enig effect hebben op het geluid, maar tis niets hoogstaands en ze eten ook nog eens polyphonie (processing power). Overigens en misschien geheel ten overvloede kun je de output van de MPC 500 weer intern resamplen, dus samples laden + pattern maken -> samplen zonder ook maar iets anders aan te raken. Naaaiss.

Ik heb m'n MPC 500 pas een dag, maar ik vind hem nu al erg leuk. Alleen balen dat je het volume van de metronoom niet kunt aanpassen. Maar da's echt m'n enige klacht tot nu toe. Ik prog. eerst wel een 4/4 hihat beatje en laat de metronoom alleen de count in doen en dat gaat het ook wel.

Oja, het resamplen op de MPC 500 is niet met 1 knop zoals op het Roland spul, maar ik route de MPC 500 door de inputs van m'n Fantom G waardoor ik hetzelfde effect heb met de grote blauwe lichtende knop aka skip back sampling.

Dit even ter info...

Effectprocessor is niet veel soeps? Tsja dan denk ik toch.. bovendien heb ik niet genoeg aan de 11 drumpads (9 plus basdrumtrigger plus footswitch/hihatcontroller) van 1 SPD-S. Als je op een compleet drumstel wilt spelen heb je veel meer pads nodig. Twee naast elkaar is pas echt cool dan.
Het voordeel van gewoon een geinig minidrumstel (in afmeting, niet in geluid) is voor mij doorslaggevend denk ik. Net echt om ook je voeten te gebruiken zoals het hoort bij drummen. Beetje galm op de trommels en een phasertje a la Cobham op de bekkens. 8~ En dan met een welgemikte tik een EMS reutel ertussen door. :D

Als je voor de pads gaat, tja....dan is de MPC 500 misschien toch niet wat je zoekt, maar verder zou ik hem toch even uitproberen als ik jou was.

Je kunt natuurlijk ook een MPC500 en een Alesis controlpad kopen en die dan....

Waar is m'n jas?

Goede effecten ruleren.

De effecten op de MPC 500 zijn......nou ja laten we zeggen dat ze enig effect hebben op het geluid, maar tis niets hoogstaands en ze eten ook nog eens polyphonie (processing power). Overigens en misschien geheel ten overvloede kun je de output van de MPC 500 weer intern resamplen, dus samples laden + pattern maken -> samplen zonder ook maar iets anders aan te raken. Naaaiss.

Ik heb m'n MPC 500 pas een dag, maar ik vind hem nu al erg leuk. Alleen balen dat je het volume van de metronoom niet kunt aanpassen. Maar da's echt m'n enige klacht tot nu toe. Ik prog. eerst wel een 4/4 hihat beatje en laat de metronoom alleen de count in doen en dat gaat het ook wel.

De effecten klinken wel een stuk beter dan die op de korg electribe SX vind ik, dus daarom ben ik er al blij mee. De reverb valt mij niet tegen voor zo'n klein apparaatje met deze prijs (250). Jammer dat er alleen weinig fx keus is. De grunger is het enige wat in de buurt komt van een distortion en die klinkt vrij doffig. Dan ben je fx2 kwijt om hem een eq te geven zodat je dat een beetje tegen kan gaan (of twee samples gebruiken met verschillende EQ van tevoren).

Die metronoom is nog harder dan de samples die er nu nog inzitten, schrok mij de blaren.

Zijn er tabellen waarbij je ongeveer kan zien hoeveel polyfonie je nog overhoudt bij een bepaalde hoeveelheid cpu % ?
Wel handig dat je dat kan checken in de mpc :)

Ai, je kunt de master dan toch weer gebruiken als EQ, dan resamplen? :)

Overigens zijn het leuke effecten voor 250, maar da's jezelf voor de gek houden. Nieuw is hij 500 euro en dan vind ik het echt toch wat minder, maar realistisch gezien had ik geen verwachting bij de effecten en is alles mooi meegenomen. ;)

Maar Roland kennende zal het niet in de buurt kunnen komen bij de effecten van een SPD-S denk ik.

Wil er nog even aan toe voegen dat de meest recente OS een highpass filter aan de MPC500 heeft toegevoegd.

De XR20 lijkt me dan toch niet mijn ding. Zijn meer hiphop drums. Ik geef de voorkeur aan electronica :)

Waar kan je gratis zo'n samples verkrijgen? Of moet je daar altijd voor betalen?

"zo'n samples" ? Samples kan je overal vandaan halen. Youtube, platen, cd's, samplepacks van inet etc etc.

Wil er nog even aan toe voegen dat de meest recente OS een highpass filter aan de MPC500 heeft toegevoegd.

Waar heb je dat gelezen en hoe kan ik die vinden in de mpc ?
Heb er net 1.31 ingezet en ik ben er van overtuigd dat het niet kan.
Akai geeft zelf al aan in de vergelijkstabel dat de mpc 500 alleen een lowpass heeft. De mpc 1000 heeft wel lp, bp en hp.
Als de mpc 500 dat ook zou kunnen zouden ze de verkoop van de mpc1000 weer een klein beetje kunnen tegenhouden.

Met samples bedoelde ik drum samples voor electro. Waar kan je zo'n CD's vinden? Als het niet te duur is wil ik er wel een paar kopen.

En zie hier de toevoegingen van de laatste OS:

http://www.akaipro.com/stuff/conten...08ce52adb0b366f/file/mpc500_release_notes.pdf

New Features / Changes
1. All new Multimode Filter
2. Added an Autonormalize function
3. Shift + Note Repeat will now latch Note Repeat
4. Improved voice polyphony when effects are being used.
5. Chop Shop update: allows the ability to load new Chop Shop 2.0 files.
6. Patched Phrase samples will now be saved in Version 2.0 Format
7. Loading samples now start from the beginning each time
8. STEP EDIT: the pad for a pad event can now be changed by hitting a pad while the pad parameter
has the cursor focus.
9. STEP EDIT: inserting a note/pad event will default to a velocity of 127 (previously this was 0).
10. Turned off cursor timer when naming
11. Added global selected Track
Er was nog een bug met de highpass filter, maar dat is ook al opgelost:

http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=26&t=96708

Nog iets: L56 zei dat je maximaal 24 programs kan inladen, maar dat is met OS versie 1.12 al verhoogd naar 128.

Nog iets: L56 zei dat je maximaal 24 programs kan inladen, maar dat is met OS versie 1.12 al verhoogd naar 128.

Klopt, ik las het uit de specs van de papieren handleiding die niet geupdate was. 128 must it zijn. :-)

Niel, bp en hp zit er echt op. Kijk maar in program mode. Die comparison chart zal wel nooit geupdate zijn na het verschijnen van de mpc 500.

Dat maakt de MPC500 wel een lekkere bak! Kan je snel wisselen tussen de programma's?

Dan zoek ik nog suggesties voor electro samples (vooral drum samples) en dan haal ik volgende week de MPC500!

Edit: GEVONDEN !!! idd in program mode :) Thanks L56 :bier:
Kicke man, mpc 500 wordt steeds leuker zo :mega:

Die oplossing voor highpassfilter is niks meer dan 2 dezelfde samples te nemen met tegenovergestelde fase. Dan gelijktijdig afspelen en een lowpass op de één waardoor de hoge frequentie van de ander niet gecanceld worden en er dus alleen hoog overblijft.
Dat is niet exact hetzelfde als een highpassfilter op één sample. Het kan wel werken (heb het zelf nog niet geprobeerd) maar het is wel een beetje omslachtiger.

Maar het hoeft al niet meer, want er zit gewoon een hp bp op.
Wel een goeie om te onthouden mocht je met een sampler werken waar alleen 1 filter opzit.
Stabby, je hebt gelijk!

Akai mag wel eens nodig hun specs gaan updaten, het wordt er zo niet duidelijker op. Valt nog mee dat er niet staat dat ie nog op kolen moet ;)

Wat mij ook opvalt in de geheugenuitbereiding is dat ze bij de Aka S20 toendertijd als verkoopargument gebruikkte dat er standaard simms in konden en dat nu dus niet meer vermeld word en je daardoor makkelijker ervan uitgaat dat er alleen akai gehuegen in kan. Zal wel komen nu Akai van Numark is. Verkooppraatjes, geld verdienen.

Dat maakt de MPC500 wel een lekkere bak! Kan je snel wisselen tussen de programma's?

Dan zoek ik nog suggesties voor electro samples (vooral drum samples) en dan haal ik volgende week de MPC500!

Programs wisselen gaat razend snel, tis ook niets meer dan een verwijzing naar samples. Stel je overigens niet te veel voor van program's want it is letterlijk niet meer dan een placeholder voor een drumkit met beperkte instel mogelijkheden (sounds stapelen, filters erop, hele simpele envelope etc). Een program is op een MPC nooit meer dan een drumkit (behalve op de MPC4000 dan)

Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot drumsamples en kun je er in stoppen wat je zelf wilt, maar het wordt nooit een volwaardige synth. Tot JJ zich er mee gaat bemoeien misschien, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

Vwb samples....tja, waar haal je ze NIET vandaan kun je jezelf afvragen natuurlijk. D'r staan samples overal op het net, maar het moet maar net zijn wat jij wilt hebben.

Back