Wat is mastertune ??

glennplumber

Kneed je synth
:D .... nou snap ik best dat deze optie is om je synth te stemmen met andere synths

Maar als ik ze allemaal op 440.0Hz heb staan doe ik schijnbaar iets verkeerd ??
Anders zat deze optie niet op iedere synth ... toch !!??

Wat doe ik verkeerd en hoe stem ik m'n synths optimaal op elkaar af ??

Alvast bedankt !!!!!!!!!!!

GlennPlumber

Stemvork ?!?

zoniet, dan een op toontjes gebaseerd stemapparaatje..

Vast wel aan te komen in jouw surroundings..

Origineel geplaatst door Kenny
Stemvork ?!?

zoniet, dan een op toontjes gebaseerd stemapparaatje..

Vast wel aan te komen in jouw surroundings..

Shit joh .... dat ik daar niet eerder aan gedacht heb !!

Dus 440.0 is op iedere synth verschillend !

:D stemfork :engel:

Origineel geplaatst door Kenny
Ja, anders had er nergens mastertune op hoeven zitten.
:D :D

Jah .. nooit bij stil gestaan en ineens dacht ik :confused:

Best vaag ... kijk op een gitaar kan ik me voorstellen ... snaren op en af enz,

Maar ik weet genoeg

Thanks !

Tja, zelf had ik de theorie dat het waarschijnlijk bedoeld was om je synth af te kunnen stemmen op een bak gitaristen, drummers, pianisten etc. in een bandje / concert :confused:

En er was toch iets als concertstemming, weet ik veel... Kan maar beter m'n mond houden.

Lijkt me toch niet dat 440 op iedere synth verschillend is. Het is toch een meetkundige waarde of zoiets... Hoeveel hertzen is de A dan eigenlijk. Stemmen we daar niet allemaal op af... Als ik m'n synths naast mekaar in een arrangement leg hoef ik iig niet de herzen aan te passen, dus ik denk nog steeds m'n eerste theorie...

Een of andere techneut, scheidkundige, natuurkundige wizznerd(in) die hier kan helpen???

tja 440 is 440 lijkt me he?!

maar ze lopen toch niet allemaal vals?

Ik wilde een hele nuttige bijdrage leveren aan deze thread, maar ik was niet zo in de stemming...

*drumroll* > *crash*

Origineel geplaatst door mikeandrews
Ik wilde een hele nuttige bijdrage leveren aan deze thread, maar ik was niet zo in de stemming...

*drumroll* > *crash*

Morgu ... nu een nieuwe dag .... vandaag wel een nuttige bijdrage ??

:)

:) Ik dacht nog, ik zet er *drumroll* > *crash* bij dan weet iedereen dat het een ontzettende flauwe grap was.

"Ik was niet zo in de (a440) stemming"

...
..
.

Okay, geen geslaagde grap dus
kloguck.gif

Maar volgens mij is (zeker op moderne synths) A440 gewoon ook 'echt' A440. Oftewel, als je allemaal V.A.'s hebt, en die staan allemaal op A440 dan zijn ze t.o.v. elkaar in stemming. Die knop zit er waarschijnlijk nog op zodat je in een band snel kan bijstemmen op een licht ontstemde gitarist, of in een studio je synths kan afstemmen op een oud analoog beestje waar de tunerknop stuk van is.

Origineel geplaatst door glennplumber
Shit joh .... dat ik daar niet eerder aan gedacht heb !!

oh jaa natuurlijk!!!
vergeet ook niet je sampler op 48kHz & 24bit te tunen !!!
:D :D :kroon:

Origineel geplaatst door glennplumber

:confused: :confused: :confused:
dat zal een chaos worden in de muziekwereld!

hm.. de mastertune is goed bij analoge beestjes en gitaren, maar ook bij samplers! het spul waarvan je de sample neemt zal nooit lekker precies overeenkomen met wat je moet hebben, en zoals je dj jean al hebt horen blunderen in 'the launch' (dat die valse bas niemand is opgevallen?) is 't denk ik toch redelijk essentieel als je geen beating notes wilt hebben.

Origineel geplaatst door Yoozer
zoals je dj jean al hebt horen blunderen in 'the launch' (dat die valse bas niemand is opgevallen?)

volgens mij hoorde dat zo hoor ;)

Origineel geplaatst door JazzMann
oh jaa natuurlijk!!!
vergeet ook niet je sampler op 48kHz & 24bit te tunen !!!
:D :D :kroon:

Nou nou !!

Als je het zo goed weet waarom geef je dan niet gewoon antwoord JazzMann !!!!!!!

Waarom hebben ze die functie dan niet lekker in de doofpot gegooit sinds de VA ??

Op een analoog kan ik het me prima voorstellen maar op een VA ?????????????????

Maar het zal wel gaan om het gene wat mike zegt.

wel, als je wil weten waarvoor ik hem gebruik :

- om te finetunen als ik met een dj een setje meespeel
-...als ik live speel om ze op mn harmunium of didge te tunen
... of om opzettelijk een beetje out of tune te staan..

...in alle waarschijnlijkheid zal deze functie niet dienen om synths op elkaar af te stemmen, maar eerder om je synth op een bende andere instrumenten te stemmen (in het geval van digitale synthese dan toch...)

...weet je,.. een synth word ook nog in samenspel met andere instrumenten gebruikt

gr.Jzz

Origineel geplaatst door Yoozer
hm.. de mastertune is goed bij analoge beestjes en gitaren, maar ook bij samplers! het spul waarvan je de sample neemt zal nooit lekker precies overeenkomen met wat je moet hebben

huh ?

ik maak hieruit op dat je dan de mastertune gebruikt om 1 sample te corrigeren ?
... gebruik jij je sampler dan om maar 1 sample te triggeren
... heb je de knop "sample detune" dan nog niet gevonden.

... of bergrijp ik je nu verkeerd ?:erm:

Back