vraagje aan PE-2000 bezitters

wouw

Ouwe rot
Na een tijdje niet gespeeld te hebben op dit leuke bakkie viel me nu iets op. Ik heb geen idee of het voorheen ook zo was maar het gaat om het volgende:

Als je het laagste octaaf van het keyboard bespeeld, hoor je ook, zachter welliswaar, tonen die 4 octaven hoger liggen. Bij vrijwel elke preset gebeurt dit (is een beetje afhankelijk in welke toonhoogtes de master-oscillatoren gezet worden tgv de preset-keuze) en ik kan het heel goed horen als ik bijvoorbeeld organ 1 kies en beide callibratie-knoppen uittrek (Waardoor slechts oscillator 1 hoorbaar is). Ik ben benieuwd of dat bij jullie ook zo is.

Als ik van laag naar hoog het keyboard bespeel volgt die hoge toon netjes mee. Vanaf het 2e octaaf hoor ik 'm bijna niet meer maar dat komt waarschijnlijk door mijn gehoor of door het feit dat het minder opvalt tgv boventonen van de grondtoon.

De hoge toon varieert ook mee als ik aan de mastertune-knop draai.

En na wat experimenteren blijkt dat alle 3 de hoofd-oscillatoren deze hoge tonen maken (top-octave-dividers heb ik één voor één ingestoken en beluisterd).

Op de scoop zie ik ook rimpels op de golfvorm van de lage toon, volgens mij is dit die hogere frequentie die bijgemengd is op de lage toon.

Ik ben van het volgende niet zeker, maar volgens mij liggen de hoge tonen juist buiten het bereik van het keyboard en daardoor één octaaf hoger dan wat de master-oscillatoren uitspugen (wat ik erg ongeloofwaardig vindt).

Kijkend naar het schema (bijlage linksboven) lijken de uitgangen van de devider-ic's (welke van hoog naar laag de tonen genereren vanaf de master osc's) via weerstanden met elkaar verbonden te zijn. Lekken hierdoor geen hoge tonen door in lage tonen en andersom ? Voor die weerstanden meet ik nette zaagtanden, erna is het een rommelige geheel.

Via mijn koptelefoon is het allemaal goed te horen, via mijn luidsprekers valt het echter helemaal niet goed op...

Graag jullie hulp.

Attachments

• waveform.JPG
    waveform.JPG
    120,7 KB · Bekeken: 115
Laatst gewijzigd:
O ja, en wat voor net-stekker hebben jullie aan het apparaat zitten ? De mijne heeft een stekker zonder randaarde terwijl de snoer, bij binnenkomst in het apparaat, wel een groen/gele kabel heeft (welke verbonden is aan de jack-uitgangen).

Dank je wel Synthurion. Ik heb Gert benaderd en hij schreef me dat hij de PE-2000 niet meer heeft...Dus nog maar even wachten op de reaktie van andere bezitters. Dat zullen er wel niet veel zijn vermoed ik.

Das jammer, Gert had er destijds twee, één daarvan heb ik toen gekocht maar aangezien ik toch meer van de midi ben heb ik 'm verkocht aan een forumlid hier uit Utrecht. Het is alweer een flinke tijd geleden en ik was het zelfs alweer bijna vergeten. Nu is het probleem dat ik alleen nog weet dat hij Mark heet, Korgfan is en electro maakt. Zijn nickname hier op het forum weet ik niet meer en ik heb 'm hier ook al een tijdje niet meer gezien maar misschien dat iemand dit leest van het forum en weet wie ik bedoel?
Misschien dat hij 'm nog heeft en gezien het feit dat hij Korgfan is zal die kans best groot zijn. Wellicht dat mij zijn naam weer te binnen schiet dan laat ik je het uiteraard weten!

Ik heb mijn PE-2000 op dit moment niet thuis maar ik ga het zo straks mogelijk aansluiten om ernaar te luisteren. Voor zover ik het nog goed heb onthouden (ik heb hem ook al lang niet meer bespeeld) zaten er in feite steeds wat overtonen bij die, met name laag op het toetsenboord, zo´n bijzondere smaak aan de karakter van de PE toevoegden. Bijna net hetzelfde als bij een PPG waar men ook digitale artefakten in het geluid hoort wat de bijzondere kwaliteit van het PPG geluid uitmaakt.

Ik heb mijn PE-2000 van Jan Tariq Rahman overgekocht, de toetsenist van White Willow uit Noorwegen. Het apparaat liep niet op gewone 220V maar op 24V en de voeding moest eerst door mijn techneut gemodificeerd worden om ze met gewone netspanning te kunnen gebruiken. Helaas waren er heel wat dividers stuk, die moest mijn techneut ook gaan vervangen door zelfbouw-onderdelne. Maar nu doet het apparaat het weer.

Kijk, heeft Gert zijn PE-2000 niet meer, dus? Hij had hem van een kennis van mij gekocht maar er leken problemen mee geweest te zijn. Wat er nog van is gekomen weet ik niet. En voor zover ik weet is Gert al een poosje op zoek naar een PE-1000... ik was eerlijk gezegd erg blij toen ik mijn PE-1000 op eBay kwijt kon, zo´n jaar of zes geleden.

Zodra ik wat nadere informatie heb, ga ik ze hier posten!

Stephen

De huidige eigenaar van Gert's PE-2000 gaat ook even voor me kijken. Samen met de bevindingen van lid CS80 komen we dan tot een sluitend antwoord.

Ik heb ondertussen nog wat plaatjes van de golfvorm op de scoop geschoten. Organ 1, beide trekknoppen uitgetrokken (alleen osc1 hoorbaar) en de trebble vol open (boost). Aangenomen dat het toetsenbord begint bij F1 en eindigt bij E5 ziet het er als volgt uit. Allereerst de golfvorm van F1:

F1 wave, de rimpel is goed te zien

Attachments

• F1 trebble up.jpg
    F1 trebble up.jpg
    60,8 KB · Bekeken: 104
Tussen E4 en F4 ligt het omslagpunt: bij E4 is nog wel een hogere toon zichtbaar (eigenlijk niet meer hoorbaar)...

Attachments

• E4 trebble up.jpg
    E4 trebble up.jpg
    64,1 KB · Bekeken: 112
Bij F4 is de rimpel verdwenen:

Attachments

• F4 trebble up.jpg
    F4 trebble up.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 107
Tenslotte nog de wave van E5 (laatste toets) en met dezelfde tijds-instelling op de scoop nogmaals F1. Het aantal rimpeltjes op F1 heeft bijna dezelfde frequentie als E5. In feite is dat de frequentie van F5 maar die kun je met het keyboard niet bespelen.

Attachments

• E5 trebble up.jpg
    E5 trebble up.jpg
    65,5 KB · Bekeken: 102
  • F1 trebble up zoom.jpg
    F1 trebble up zoom.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 104
ah, een eerste reaktie is binnen. Gert's oude PE-2000 piept ook ! Waarschijnlijk dus een eigenschap van de PE-2000.

Als Jarre-fan begin ik het geluid hier en daar op equinoxe te herkennen. Bijvoorbeeld op equinoxe 01 vanaf 0:36. Dat lijkt me de PE-2000, brass-preset, trebble wat terug, phaser volle snelheid. Met de phaser op volle snelheid krijgt het geluid veel meer laag. Ook het bas-geluid van equinoxe 3, vanaf 1:31 lijkt me hetzelfde geluid maar dan met snellere attack.
Equinoxe 2, vanaf 3:02, lijkt me ook PE-2000.
De choir van equinoxe 5 (vanaf 1:27) was natuurlijk allang duidelijk.

Net als bij de minipops7 kun je meerdere presets tegelijk kiezen, voor wat meer variatie.
Ik vraag me af of zo'n ding ook te modden is: allerlei draaiknoppen om de preset-eigenschappen te over-rulen. 'tis maar een gedachte hoor...

sorry dat ik even kom verpesten hier,maar wie is de eigenaar van die moog op Gert zen site?

is dat niet iets voor mij?

Dat is de Moog IIIC van Mark Shreeve (Redshift). Mark heeft hem een paar keer live op het podium ingezet (ondermeer toen hij samen met mij op het Alfa Centauri Festival optrad in 1999... ['ramp] was toen de opener vóór Redshift en Tim Blake... da´s lang geleden). Iedereen leek Mark´s Moog als fotowandbehang te gebruiken en deed zo alsof het *zijn* Moog was... "kijk, mam, ziet-ie niet te maf eruit? Indrukwekkend, hóór?"

Echt een geweldig apparaat (ik heb er een keer mee gewerkt toen ik Mark in Londen bezocht), maar hij is niet echt iets voor mij. Geef me maar een Mini Moog of drie :)...

Stephen

Misschien dat hij 'm nog heeft en gezien het feit dat hij Korgfan is zal die kans best groot zijn

ik ben die Korg fan :)
En ik doe die PE-1000 never nooit meer weg... echt een heel fijn bakkie!
Zeer beperkt qua mogelijkheden maar met die typisch wat gruizge vintage Korg sound waar ik zo dol op ben.

ps: als iemand zijn "boventoon lekkende" PE-2000 kwijt wil hou ik me aanbevolen

ik ben die Korg fan :)
En ik doe die PE-1000 never nooit meer weg... echt een heel fijn bakkie!
Zeer beperkt qua mogelijkheden maar met die typisch wat gruizge vintage Korg sound waar ik zo dol op ben.

ps: als iemand zijn "boventoon lekkende" PE-2000 kwijt wil hou ik me aanbevolen

Hehh Mark leuk om te lezen dat je de PE-1000 nog hebt! :okdan:

Back