hoe maak ik deze sublaag na?

Of misschien is het wel gewoon een lange kick door een LPF met een modulatie op de cutoff.

daar lijkt het idd op... en een kleine reverb erop ook nog zo te horen. wellicht wat sidechain compressie...

ik denk dat je met een lange 808 kick of een lage sinus met lfo (en sidechained compression) al een eind komt. kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat er een tom omlaag gepitched is.

succes ermee!

Maar SirFunkyDylan heeft niet veel aan een sinus, want Clavia levert geen sinus meer bij de Nord Wave... De Lead 2 en 3 hebben dat nog wel :) Natuurlijk kan er een sinus sample gemaakt worden!

Wout

Hoezo dan?
FM synthese gebruiken en 'geen' Timbre opzetten?

.
Bij een zuivere sinus zou het inderdaad niet mogelijk zijn om wat weg te filteren. Daar heb je helemaal gelijk in!

Wellicht is het ook een beetje zelf oscillatie van het filter van de sampler, die digitaal wordt opgewekt.

Het is ook niet meer dan dat, je voegt een boventoon bij als het ware.

Sinus heeft geen timbre, geen boventonen / harmonischen, enkel de fundamentaal.

Zie Fourier: sinussen zijn basisbouwstenen waarmee je een bepaald timbre kan bekomen.
Dit doe je door ze eenvoudigweg op te tellen, wat overeenkomt met een bepaalde golfvorm.

De golfvorm is de grafische som van al die sinussen.
Het timbre is de spectrale som van de grondfrequenties (ik mag hier niet harmonischen zeggen).

Hoezo dan?
FM synthese gebruiken en 'geen' Timbre opzetten?
Dat het eenvoudiger is FM synthese met sinussen te doen, ala, maar iedere golfvorm kan natuurlijk gebruikt worden. In de wat 'zwaardere' dansmuziek worden ook wel puls golfvormen met elkaar gemoduleerd en is de driehoek ook een graag geziene gast :)

Wout

Sorry SirFunkyDylan :)

Het is ook niet meer dan dat, je voegt een boventoon bij als het ware.

Sinus heeft geen timbre, geen boventonen / harmonischen, enkel de fundamentaal.

Zie Fourier: sinussen zijn basisbouwstenen waarmee je een bepaald timbre kan bekomen.
Hij zei het eigenlijk andersom, namelijk dat iedere gecompliceerde golfvorm in enkele sinussen te analyseren is...
Dit doe je door ze eenvoudigweg op te tellen, wat overeenkomt met een bepaalde golfvorm.
En dat is dan weer de weg terug :)
De golfvorm is de grafische som van al die sinussen.
'grafische som'...? Mag het de grafische weergave van de som van die sinussen op een bepaald moment zijn? Een trillend natuurkundig lichaam (best wel belangrijk bij geluid) probeert die golfvorm echt wel te trillen!
Het timbre is de spectrale som van de grondfrequenties (ik mag hier niet harmonischen zeggen).
Dat je geen harmonischen kan zeggen, akkoord, want die staan in een bepaalde verhouding tot de grondtoon, maar wat is nou 'de spectrale som'...?

Ik zie het meer zo:
De golfvorm is een grafische voorstelling in de tijd van de plaats dat een trillend object inneemt ten opzichte van de 'rust'-toestand, terwijl het spectrum een grafische voorstelling is van de verdeling van de benodigde energie dat het object laat trillen ten opzichte van het begrip frequentie.

De Fourieranalyse weergave is het spectrum grafisch weergegeven ten opzichte van de tijd.

Toonhoogte en timbre zijn psychologische begrippen: een mentale beleving.

Wout

Dat het eenvoudiger is FM synthese met sinussen te doen, ala, maar iedere golfvorm kan natuurlijk gebruikt worden. In de wat 'zwaardere' dansmuziek worden ook wel puls golfvormen met elkaar gemoduleerd en is de driehoek ook een graag geziene gast :)

Wout

Mijn post doelde op het feit dat in de analoge synthese-sectie op de Wave inderdaad geen sinus zit, maar dat Clavia zelf zegt dat als je een sinus als basisvorm wilt, dat je dan de FM-sectie moet gebruiken en het timbre op 0 moet zetten.

Los van hoe Fourier het zei of langs welke kant je het bekijkt:
Er is een evenwaardig verband, zelfs, gelijkheid, tussen de rij (ja, een optelsom) bepaald door de componenten (sinussen) en de totale golfvorm.
Dat was zijn formule, en een gelijkheid kan je langs twee kanten lezen.

Omdat golfvorm en spectrum onlosmakelijk verbonden zijn geldt dat ook als je enkel naar 'timbre' gaat kijken.

Vandaar dat ik de term som gebruik, in twee verschillende betekenissen:

- Golfvormen van de verschillende aanwezige sinussen kan je puntsgewijs optellen (grafische som).
- Frequentiespectra van de verschillende componentfrequenties kan je over elkaar leggen om het totale spectrum te verkrijgen (spectrale som).

Toonhoogte en timbre zijn geen psychologische begrippen.

- Toonhoogte wordt bepaald door fundamentele frequenties, dat is dus fysisch waarneembaar / meetbaar als je wilt.
- Timbre wordt bepaald door aanwezigheid of afwezigheid van harmonischen, en in welke mate, en is dus fysisch waarneembaar / meetbaar.

Subjectieve verwoordingen (hoog, laag of schel, dof, iel) voor toonhoogte en timbre, dát is relatief en afhankelijk van beleving of gemoedstoestand.

... Toonhoogte en timbre zijn geen psychologische begrippen.

- Toonhoogte wordt bepaald door fundamentele frequenties, dat is dus fysisch waarneembaar / meetbaar als je wilt.
- Timbre wordt bepaald door aanwezigheid of afwezigheid van harmonischen, en in welke mate, en is dus fysisch waarneembaar / meetbaar.

Subjectieve verwoordingen (hoog, laag of schel, dof, iel) voor toonhoogte en timbre, dát is relatief en afhankelijk van beleving of gemoedstoestand.
Ik waarschuw je even dat ik zulke discussies erg interessant vind en dat de moderatoren ons wel zullen afremmen wegens het Off Topic geraken...

Een fysische grootheid is zonder meer meetbaar, echter over waarneembaar ben ik niet zo zeker.
Een stroomstoot van ongeveer 70 Volt wordt door de een als pijnlijk ervaren terwijl een ander slechts wat hinderlijke prikkels voelt.
Lucht van een bepaalde temperatuur wordt door de mens kouder ervaren indien die in beweging is: de beruchte gevoelstemperatuur, in dit winderig jaargetijde uitermate belangrijk :)
De snelheid waarmee objecten, zoals luchtmoleculen, een periodieke (= regelmatige) trilling van een bepaalde snelheid uitvoeren wordt in onze hersenen omgezet in een toonhoogte sensatie. We denken echt niet: "Hé, dat molecuultje trilt sneller dan dat andere..." De hoeveelheid volledige trillingen per seconde is de fysische maat, het interval (b.v. octaaf) of, als men een absoluut gehoor heeft, de werkelijke toonhoogte, is een psychisch aspect van geluid.
Ik wil nog wel een flinke schep er boven op gooien! ;)
Zaken als toonhoogte beleving, zo ook de onderlinge verhoudingen tussen de verschilende frequenties, is zelfs cultuur gebonden. Wij leren die beleving gewoon.

Als we verder willen gaan zou ik de moderatoren willen vragen dit gedeelte te splitsen...

Wout

Oops, ik vergeet nog een leuk argument voor mijn visie: het Jan Schouten effect! Men realiseerde zich in de vijftiger jaren van de vorige eeuw dat de luidsprekertjes van draagbare radio's niet in staat waren om de lage tonen van de bas weer te geven, maar... Toch hoorde de luisteraar deze noten en in de laagte! Beslist niet meetbaar, want ze kwamen er gewoon niet uit :) Het blijkt dat indien de mens een deel van het spectrum wel hoort, vooral de hogere frequenties, onze hersenen in staat zijn de grondtoon te construeren. Als dat nu niet mentaal is... :)

Effe een linkje: http://www.kennislink.nl/web/show?id=28673

Wout

Wout, ik vind het een heel interessante discussie, maar inderdaad off topic.

Je laatste voorbeeld is er eentje van toonhoogtebeleving.
Jij gaat een stap verder naar de psycho-akoestiek.

Ik beschouw woorden als toonhoogte en timbre / klankkleur in combinatie met synthesizers simpelweg terminologie die een verzameling variabelen met bepaalde waarden (parameters) beschrijft, die fysisch meetbaar zijn. Bij toonhoogte gaat het over frequenties, bij timbre / klankkleur gaat het over aan- of afwezigheid van bepaalde boventonen (frequenties) met een bepaald amplitude, niet meer dan dat.

Net zoals in deze context een octaaf voor mij gewoon het dubbele van de frequentie is. Ik meen trouwens dat de natuurlijke rij (waar de opbouw van harmonischen volgens gebeurt) voor alle culturen als 'natuurlijk' wordt ervaren.

Als we erover gaan praten en ervaringen uitwisselen, cultuur erbij slepen, dan zit je aan de subjectieve kant, en praat je over beleving.

Wat je meet is voor mij wat je kan waarnemen.
Wat je waarneemt, daar zit inderdaad een mentale component in.

Wout, ik vind het een heel interessante discussie, maar inderdaad off topic.
Moderatoren... Kan er gesplits worden?
Je laatste voorbeeld is er eentje van toonhoogtebeleving.
Jij gaat een stap verder naar de psycho-akoestiek.
Volledig juist! En daar gaat het nu om! De synthesizer is het muziekinstrument bij uitstek dat gebruik dient te maken van de psycho-akoestiek. Zonder bewustwording op dat gebied is er niets mogelijk...
Ik beschouw woorden als toonhoogte en timbre / klankkleur in combinatie met synthesizers simpelweg terminologie die een verzameling variabelen met bepaalde waarden (parameters) beschrijft, die fysisch meetbaar zijn. Bij toonhoogte gaat het over frequenties, bij timbre / klankkleur gaat het over aan- of afwezigheid van bepaalde boventonen (frequenties) met een bepaald amplitude, niet meer dan dat.
Daar was ik al bang voor :D
Net zoals in deze context een octaaf voor mij gewoon het dubbele van de frequentie is. Ik meen trouwens dat de natuurlijke rij (waar de opbouw van harmonischen volgens gebeurt) voor alle culturen als 'natuurlijk' wordt ervaren.
Nee hoor. De veronderstelling dat de muziek een soort van 'universele' taal is, is een fabeltje. Er zijn vele toonsystemen die in onze 'westerse' oren vals voorkomen, bijvoorbeeld de Javaanse Pelog toonsoort, die het octaaf in vijf identieke (qua frequentie) afstanden verdeelt (of is dat nou de Slendro...? In ieder geval er is daar zo'n toonladder :) Verder vind ik de Gamalan muziek qua spectrum opbouw nou niet bepaald harmonieus...
Als we erover gaan praten en ervaringen uitwisselen, cultuur erbij slepen, dan zit je aan de subjectieve kant, en praat je over beleving.
Is muziek juist niet per definitie subjectief? :D Sorry, maar dat is een beetje een open deur.
Wat je meet is voor mij wat je kan waarnemen.
Wat je waarneemt, daar zit inderdaad een mentale component in.
Tegen deze uitspraak zal ik geen bezwaar maken, echter...

Laten we even wat afstand nemen en weer terugkeren naar SirFunkyDylan...
Eén van de 'problemen' waar muzikanten als hij tegen oplopen is de grote hoeveelheid technische kennis die men denkt te moeten hebben om een synthesizer te kunnen pogrammeren; om het geluid er uit te halen wat men wil. Komt de FM om de hoek, dan struikel je gelijk over de side-bands en Modulatie-Indexen en hier-en-daar verzuip je gewoon in de Bessel formules. Met het electronisch muziekinstrument loop je snel het gevaar te laboratoriumiseren. (Zeg dit woord twintig maal snel achter elkaar en vertel je beleving ;) Goethals droeg nog net geen witte jas, meen ik. De synthesizer is ge-ABBA-riseed! Gewoon gesterilliseerd tot een glad speeltje, zoals de groep zelf ook was. Maar is dit de ideale muziek situatie, als je nou niet Kraftwerk heet?

Muziek dient een mentaal component te bezitten: een beleving, een functie.
De psycho-akoestiek is een klein stapje op die weg, al wordt die toch nog te veel als een wetenschappelijk grapje gezien, omdat men zich te vaak bezighoudt met zaken als gehoorsbedrog en andere sensationele zaken.

Iemand als SirFunkyDylan wil een bepaald geluid en zal twee zaken dienen te onderzoeken:
- hoe wordt dit geluid technisch gerealiseerd en
- waarom vind ik dit geluid nou zo belangrijk?
Dat laatste is toch niet om iets op het forum te kunnen schrijven...

Wout

Wout,

Ik bekijk vragen van 'hoe maak je dit na' inderdaad puur synthetisch.

Eens je voorbij dit soort vragen bent (wat? en hoe?) kan je gaan zoeken naar betekenis (waarom?).

Muziek is inderdaad beleving, en als ik het even betrek op het topic:
de beleving bij een 'sublaag' is niets anders dan de fond die het legt in een beat en de manier waarop het de groove beïnvloedt.

Tot zover de beleving en het muzikale aspect, dus dan blijft er gewoon de vraag over: hoe maak je dit en waarmee? Dan kijk je naar componenten toonhoogte, timbre, en verloop (eerst analyseren) om deze te synthetiseren m.b.v. een synthesizer.

Ik denk wel dat we overeenkomen, alleen loopt mijn kennis van extreme en esotherische voorbeelden niet gelijk met de jouwe ;).

Ik beweer dat iemand die de basis van de synthesizer niet beheerst, niet bewust kan stilstaan bij de functie / betekenis ervan, daarom dat het hier niet vernoemd dient te worden. Dat is nog een stapje verder dan 'kennen' en 'begrijpen'.

... Ik denk wel dat we overeenkomen, alleen loopt mijn kennis van extreme en esotherische voorbeelden niet gelijk met de jouwe ;).
Tja, dat is m'n opvoeding vanuit de jaren vijftig. Extremen maken de zaken meestal zeer duidelijk. En extremen hadden we toen-der-tijd vollop, juist in de electronische muziek :)
(Mijn oudere broer studeerde dat)

Wout

...laboratoriumiseren. (Zeg dit woord twintig maal snel achter elkaar en vertel je beleving ;) ...

Ik raakte vooral verveeld, eigenlijk... ;)

Maar los daarvan, als ik deze twee uitspraken onder elkaar zet:

Muziek dient een mentaal component te bezitten: een beleving, een functie.
Ik bekijk vragen van 'hoe maak je dit na' inderdaad puur synthetisch.

...dan krijg ik toch de indruk dat jullie deels langs elkaar heen praten (zoals Maarten al opmerkte). Het lijkt mij namelijk dat een deel van dit hele verhaal puur natuurkundig te beschrijven is. Dus inderdaad, frequenties, boventonen, luchtdruk en al die dingen. Dat zou ook een objectief verhaal opleveren, en is wat Maarten bedoelt. Volgens mij dan; en volgens mij is Wout veel meer geïnteresseerd in dat psycho-akoestische, wat te maken heeft met perceptie en beleving van muziek, en dus over subjectieve zaken gaat (wat overigens niet gelijk staat aan 'minder wetenschappelijk'; het is gewoon een andere tak van sport). Ik wil hiermee niet zeggen dat het één beter of interessanter is, alleen dat je op deze manier moeilijk een discussie kunt voeren; het wordt eerder een geval van twee parallelle monologen, met een paar bruggetjes af en toe. Wat natuurlijk kan en mag, maar ik zou het jammer vinden als deze discussie om deze reden in aporie zou eindigen. :)

Of in ieder geval: da's mijn indruk. :engel:

mja, eigenlijk wordt alles natuurlijk door de software in je kop geconstrueerd met veel aanname's.

Daarom trappen we ook elke keer in die goochelaar truuks :)

hell yeah. kent iemand misschien meer muziek van dit kaliber, ik ken alleen tony rohr en zijn tracks op dat album. en dus die andere artiesten van die cd...
like to know.

Back