notenschrift omzetten naar CDEFGAB notatie

anthony68

Ingeburgerd
lieve mensen,
ik speel nu intro's vanuit de ccdefgfedccefff notatie met mijn rechter hand. Uiteindelijk wil ik met beide handen spelen.
Nu wil ik jingle bells ook spelen maar kan moeilijk noten lezen.
kan iemand voor mij dit liedje (bijgevoegd) omzetten naar die cdefg notatie voor beide handen???
Ik ben alvast dankbaar dan kan ik oefenen voor kerst..

Attachments

• jingle bells[1].mid
    18,6 KB · Bekeken: 213
Laatst gewijzigd:
Ik zou niet weten wat de "ccdefgfedccefff notatie" moet voorstellen, maar ik wil wel zeggen dat zo'n midi-jingle-bells een van de meest kazige dingen is die ik ooit gehoord heb. :D

de cdef notatie is dat je de noten omzet naar toetsen cdef etc en dan vanaf een blad leest wekle letter je moet spelen en dan ook speelt.
bv. ccdefgfed betekent speel toets c twee maal en daarna volgende toetsen heen en terug met een hand of beide.

ik ga er van uit dat ze de middelste c gebruiken van daaruit kan je je plaats bepalen...

maar ik kan moeilijk noten lezen en zoek iemand die dit naar een makkelijker notatie kan omzetten met plezier??? Voel je je geroepen neem dan contact met me op via pb??

hey anthony,

misschien vind je het een lullig antwoord maar het is niet slecht bedoeld.
Je kan iemand eten geven en hem helpen voor één dag... of je kan hem leren vissen en helpen voor het leven.

Een instrument bespelen doe je in de eerste plaats met je gehoor. Je zou zoveel meer leren als je gewoon een halve dag probeert de melodie na te spelen. Luister eerst naar de eerste noten, speel dan denkbeeldig de melodie in je hoofd, vertraag het en zoek de corresponderende toetsen. Stukje per stukje.

Of open de midi file in eender welke sequencer, zoek de melodie track en kijk in de midi editor welke noten er gespeeld worden. Als je daarna éénmaal hebt neergeschreven welke noten men speelt onthoud je dit 100 keer beter dan dat iemand het voor jou doet. Zo leer je ook meteen wat c# d# f#... zijn en hoef je niet op de witte toetsen alleen te blijven spelen.

Wat ge je trouwens in je notatie doen als je 2, 3 of 4 toetsen tegelijk speelt en hoe ga je ritme weergeven met ccdefgaa..?

Je vergist je denk ik als je er vanuit gaat dat notenschrift heel veel moeilijker is dan je "cdef notatie". Uiteindelijk heb je jezelf ook kunnen wijsmaken dat die letters corresponderen met toetsen.

Het notenschrift behelst in basis heus niet veel meer, enkel kun je er meer informatie in kwijt. Ik zou je willen aanmoedigen daar wat tijd in te investeren.

ik hoor onze youtube vriend toch zeggen:

"so i don't use any sheets, i just listen to the recording and i write down what i hear"

je hoeft niet te kunnen notenlezen om een goede muziekant te zijn maar wat wel essentieel is is dat je je gehoor traint en een beeld schept van wat toonladders, harmonie en intervallen zijn.

Als je toch autonoom op deze manier wil studeren stel ik voor dat je in je sequencer de info uit de "piano roll" of "event list" haalt.
Het kost zelfs voor een getrainde muziekant behoorlijk wat energie/tijd om alles naar jou notatie om te zetten.

Doe jezelf een plezier en kijk of er pianoleraren in de buurt zijn. Ga daar dan een aantal lessen bij nemen.

Er zijn een hoop vervangende systemen - waaronder dit. Gek genoeg slaat er geen enkel van de tientallen die er bedacht zijn echt aan.

Elk vervangend systeem moet opboksen tegen notenschrift dat al eeuwen bestaat en een hele hoop problemen heeft opgelost waar elk nieuw systeem vaak niks voor heeft - timing, expressie, bereik.

Alle Youtube video's of keyboards met lampjes missen iets heel belangrijks: ze geven je geen tik op de vingers als je het fout doet. Laat dat nou hetgene zijn wat je bij leren spelen nodig hebt.

begrijp ik het nu verkeerd of wil je makkelijk en snel verschillende stukken leren spelen zonder er al te veel energie in te steken ?

Het is iig geval normaal als het in het begin traag gaat en je niet direct kan spelen wat je leest. Tenzij je hoogbegaafd bent...

als je een tip wil speel dan de komende 2 weken elke dag een half uurtje toonladders met de juiste vingerzetting. Je hersenen moeten de kans krijgen een link in 2 richtingen te maken tussen je handen en je gehoor. Hoe trager je dit oefent hoe beter. Klinkt saai maar je gaat er achteraf zoveel meer plezier aan beleven. Je kan beter iets op de goede manier leren. Als je het jezelf fout aanleert duurt het achteraf 10 keer zo lang om het af te leren en daar zit echt geen fun in.. geloof me

http://davindiplus.kennisnet.nl/?q=toonladders

ik heb maar een wao uitkering en lessen zijn duur :(
maar ik vindt leuk om beetje aan te modderen heb net een keyboard gekocht naast mijn synth
kan wel beetje notenschift lezen maar niet genoeg om van te spelen haal de noten wel eens door elkaar :(
hebben jullie tips of links waar je makkelijk piano speelt dan??
Grappig dat je "Jingle Bells" wilt spelen:D. Het een van de eerste dingen die ik als kind op een xylofoon leerde spelen. Welliswaar met een cijfer systeem:
333-333-35123. Dit onthou je voor altijd. De 3 is dan e, de 5 g, de 1 c, de 2 d; de rest is zo uit te zoeken.
Wat JazzMann zegt is goede raad: probeer op je gehoor te leren spelen. Het traint je gehoor. En zo kun je op de lange duur zelf ook liedjes uitzoeken.
En ga dan een stap verder: lees onze eigen WIki over toonladders. Doorzoek die WIki eens, daar staat al behoorlijk veel info.

Tip: Zoek wat nummers die je al kan spelen in normaal notenschrift en speel ze met dit voor je.
Zo leer je redelijk snel noten lezen, omdat je je niet echt hoeft te concentreren op het spelen. Zo kan je je concentreren op het schrift zelf.

Zoals de anderen ook al aangeven, het is even investeren, maar als je andermans muziek wilt spelen is het aanleren van notenschrift echt de beste manier.

Ten overvloede misschien, maar ik wil ook nog wel herhalen dat notenschrift echt niet moeilijk is, maar wel ontzettend handig. Vloeiend lezen en op zicht direct kunnen spelen wat je ziet, dat kost tijd en moeite (zeker met meerklanken), maar gewoon leren welke noot bij welk lijntje hoort, dat heb je echt zo gedaan. Al begin je maar met aan het begin van elke notenbalk op te schrijven welke noot met welke lijn overeenkomt!

Dan kun je ook hiermee uit de voeten (de bovenste balk hoef je niet op te letten; die wordt precies herhaald in het midden):
jinglebe.jpg

ik heb maar een wao uitkering en lessen zijn duur :(
Prive-lessen thuis waarvoor een leraar langs komt, ja. Collectieve lessen op een muziekschool zijn al een hoop goedkoper. Dan zit je misschien wel met een hoop broekies in de klas, maar dat maakt niks uit - je bent nooit te oud om te leren.

Bekijk het zo; leer het goed binnen een jaar of misschien zelfs een half, of blijf aanmodderen voor 3 jaar met het probleem dat je dan alles wat je fout doet weer af moet leren.

hebben jullie tips of links waar je makkelijk piano speelt dan??
Da's nou juist het punt - het is niet makkelijk. Snel, goed en goedkoop - kies er twee.

Wat die gast in de video doet is cheat sheets - (de "fake book" methode) met het verschil dat 'ie niet C/Cm schrijft (bas op C, C-mineur akkoord) maar C - C-D#-G.

Als je al akkoorden zou leren lezen - lang niet zo lastig als noten overigens! - speel je al snel een hele hoop beter omdat je dan de "body" van een liedje beter kan vormen.

Kijk eens op http://www.chordmaps.com en http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ . Leer akkoorden en de toonladders zodat als je om 4 uur wakker wordt gemaakt gelijk kan opdreunen dat een Ammaj7 bestaat uit A, C, E en G#.

Het gaat niet snel en je zult elke dag moeten oefenen, maar op een gegeven moment gaan je vingers onthouden wat ze doen. Dat doen ze bij video-instructie niet - je bent veel te druk bezig met kijken.

Het abc noten notatie, dat is notennamen in de juiste volgorde van spelen, wordt zeer veel gebruikt in de muziek, vooral bij blazers. Het is niet moeilijk, maar het is geen systeem waarmee je een stuk muziek kunt instuderen. Helaas moet je het geheel al zeer goed kennen. Het is slechts een geheugensteuntje. Bij 'Jingle Bells' zal dit wel lukken en bij het 'Wilhelmus' ook nog wel: gccdefdedefedcdc (eerste regel). De blazerssectie van een Asambeho groep (die Antilliaanse swingende drumbands) gebruiken het altijd, zelfs in de arrangementen.
Eigenlijk is het een vorm van een tabulatuur (bekend uit de luit en gitaar muziek).

Echter, zoals Anthony68 reeds opmerkt, het is beperkt tot slechts één hand: de melodie. Voor blazers natuurlijk zeer bruikbaar. Maar wat te doen met de linker hand bij de piano? Daar kan je natuurlijk akkoordgrepen toepassen. Als het voor gitaristen mag, waarom niet voor toetsenisten?

Wat moet je dus weten?
Hoe het liedje heet en hoe het gaat.
Waar de bewuste noten op het keyboard zitten.
Welke akkoordgrepen je moet hebben (C wordt toch anders gepakt dan A) en waar die vingers dan weer moeten.

Wat heb je nodig?
Een piano of zoiets.
Kennis van de akkoorden (leerde ik vroeger op het strand van Scheveningen :)
Een goed gehoor en
Muzikaliteit.

Maar het belangrijkste is dat je zo'n systeem eigenlijk zelf moet fabrieken, dus juist niet aan anderen vragen dat te doen. Het is zoiets als een spiekbriefje maken op de middelbare school. Eenmaal gemaakt heb je het niet meer nodig :D

Wout

Back